Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Mens de første kinesiske mærker er begyndt at vakle på dansk grund, viser Xpeng stærke takter. Intet kinesisk bilmærke har rundet 1.000 solgte biler i Danmark, så hurtigt som Xpeng – selv når man tæller Polestar.
Topsællerten er Xpeng G9. En bil, der med sin højde, drøjde og luksusfornemmelse har lokket næsten 800 danskere til med en skarp startpris på 479.900 kr.
Nu er lillesøster Xpeng G6 snart klar, og på udvendige mål minder den ikke overraskende meget om den bil, som alle vil slå: Tesla Model Y. Bliver prisen så skarp, som Xpeng regner med, ligner G6 en meget stærk konkurrent til amerikaneren. Vi har fået første kig på Xpeng G6.
Det er i deres brand store på den dekadente adresse i Axel Towers tæt ved Tivoli, at Xpeng har fået en G6 på tidlig visit: Det er en kinesisk demobil. Kundebilerne, der er på vej til Europa, er allerede lastet på det første skib, hvor de danske modeller er i havn til august.
Betragter man Xpeng G6 udefra, er der ikke noget, der skriger kinesisk bil. Snuden af bilen læner sig gevaldigt op af storesøster G9 med den lange LED-stribe, akkompagneret af LED-kørelyset længere nede på kofangeren. Bagenden er blødere end på G9, med et touch af Porsche Cayenne Coupé fra visse vinkler(?).
På dimensionerne er der helt utvivlsomt hentet inspiration i Tesla Model Y, da Xpeng G6 i både længde, bredde og akselafstand måler det samme på centimeteren: 475 cm i længden, 192 cm i bredden og 289 cm i akselafstand. I højden har G6 3 cm mere end Model Y med 165 cm totalt.
LÆS OGSÅ | Langtidstest: XPeng G9 – Introduktion
Den udstillede demobil står med LiDAR-enhed i forruden, som ikke kommer til Danmark. Det blev også pillet ud af G9, da den blev lanceret herhjemme. Xpeng G6 kommer derudover med samme mængde kamera- og sensorenheder som storesøster, hvilket må forventes at give de samme selvkørende egenskaber.
Der er mange kvaliteter, der ikke kan vurderes fra en parkeret demobil, men kabinen i Xpeng G6 taler sit eget tydelige sprog. På forreste række er det den 14,96” store infotainmentskærm, der er lånt fra G9, som løber med den indledningsvise opmærksomhed.
Da informationerne står på mandarin, og Xpeng G6 ved lanceringen i august står med en ny 5,0-version af styresystemet, er der mere spændende ting at se på. Som for eksempel den 10,25” store instrumenteringsskærm, der virkelig mangler i konkurrenten Model Y.
Spændende er også kvalitetsniveauet, der virker højt. Hele kabinen er blødt beklædt, hvor forskellige materialer som stof, alcantara, kunstlæder og blød plast gør de fleste overflader lækre at røre ved. Tyngden bag nogle af materialerne er ikke helt på niveau med Xpeng G9, som holder udstillet ved siden af, men G6 er tæt nok på. Særligt når man husker, at den skal indgå i en anden og billigere klasse.
Kabinen byder på et minimalistisk udtryk med masser af opbevaring, et helt nyt rat med rulleknapper og lynhurtig trådløs opladning af to telefoner. Her kan lades med 50W, hvilket kræver den indbyggede køling, når Apple Carplay skal køre simultant.
Og ja, der er nu Apple Carplay og Android Auto med i handlen hos Xpeng!
Hopper man ind på anden sæderække, er det ikke de tekniske ting, der trækker. Det er pladsforholdene. Selvom bænken er lidt kort, så er den vinklet nok til, at man ikke har baglårene svævende over siddepuden. Fødderne kan også skubbes under forsæderne for øget komfort.
Dertil er der rigeligt plads til knæene, mens panoramaglastaget hæver loftet og giver god plads til frisuren. Ryglænet på bagsæderne kan også vinkles, hvilket løfter muligheden for en lur på bagsædet.
Den Xpeng G6, der holder udstillet i Axel Towers, er en Performance. Som navnet antyder er det en kradsbørstig sag med 476 hk, der stryger fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Den kommer med et 87,5 kWh batteri og en rækkevidde på 550 km efter WLTP-standard.
Foruden den kvikke lanceres G6 også i indgangsvarianten Standard Range samt i en Long Range-variant. Indgangsvarianten får et 66 kWh batteri, 257 hk og en rækkevidde på 435 km. Xpeng G9 Long Range får det samme 87,5 kWh batteri som Performance, men en elmotor mindre med 285 hk. Det giver en rækkevidde på 570 km.
Og hvad skal den så koste? Priserne offentliggøres først d. 2. maj, men det afholder ingen fra et kvalificeret prisgæt foretaget med øret på vandrøret hos Xpeng.
Som dimensionerne afslører, er det Tesla Model Y, der skal udkonkurreres. Derfor kommer prisen på Xpeng G6 nok til at ligge klods op af de 359.990 kr., som Model Y koster.
Ligesom hos Tesla er sammensætningen af udstyr dejlig overskuelig hos Xpeng. Uanset hvilken variant, man vælger, fås udstyr som varme i rat og alle fire sæder samt ventilation i de to første. Forsæderne er i øvrigt også elektrisk justerbare.
Dertil kommer LED-forlygter, 360 graders kamera og aktiv parkeringsassistent, panorama glastag, stort lydanlæg med 18 højtalere, to stk. 50W trådløse smartphone-opladere, Apple Carplay og Android Auto samt mulighed for apps som Disney+, youtube, Spotify m.m.
Vi glæder os til at komme bag rattet på den lovende Xpeng G6, der har allerede nu ser ud til at have skyts nok til at blive en stærk modstander til Tesla Model Y.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.