maj 7, 2024

Første kig: Polestar 4 har ingen bagrude men en pæn pris

Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.

AF: Zacharias Lund FOTO: Zacharias Lund/PR 

Med Polestar 3 lige om hjørnet føjer Polestar endnu en model til det lidt smalle modelprogram, der indtil videre kun byder på én bil i form af Polestar 2. 

Hvad der dog spænder en smule ben for Polestar 3 er det forholdsvis høje prispunkt. Polestar starter fra omkring 800.000 kr., hvilket er en del over det gennemsnitlige bilbudget i Danmark. Polestar 4 kommer dog med et langt mere attraktivt prispunkt, og det kan være nøglen til succes.

Vi har fået et første kig på det nyeste skud på stammen fra Polestar. 

Ingen bagrude – intet problem

Det første man bemærker ved Polestar 4 er den manglende bagrude. Hvordan skal man så se ud af bagruden, hører jeg dig spørge. Simpelthen ved at benytte det elektriske bakspejl, der, ved hjælp af et højtplaceret kamera bagpå, giver et klart og bredt billede af, hvad der foregår bagved bilen. 

Polestar mener selv, at denne løsning fungerer bedre end et konventionelt bakspejl og ved første møde med bakspejlet, er der heller ingen slinger i valsen. Man får et bredt og tydeligt udsyn, og de blinde vinkler rundt om bilen er tæt på elimineret med denne løsning. 

Den høje placering af kameraet bagpå sikrer også, at der ikke kommer snavs på linsen, ligesom konstruktionen af kameraet også forhindrer vand på linsen, der kan forvrænge billedet. Det kræver en mindre tilvænning, men efter et par minutter har man allerede glemt alt om et konventionelt bakspejl. 

Den pæne pris og udstyret

Det er svært at komme udenom Tesla Model Y, når man skal ud og vælge ny bil. Senest har også XPeng sendt en ægte prisbasker på markedet i form af G6, der starter fra 339.900 kr. Der er med andre ord kamp om køberne i det segment, som Polestar 4 vil ind på.

Polestar 4 ikke helt dernede prismæssigt, men her lægger Polestar vægt på, at de er mere premium, og at deres kvalitet er de ekstra penge værd.  

Polestar 4 kommer kun i Long Range-varianter med én eller to elmotorer. Vælger man den baghjulstrukne Single Motor-variant med 272 hk, skal man betale 465.000 kr., hvilket er en pæn pris taget standardudstyret i betragtning. For den pris får man LED-forlygter, el-justerbare forsæder, 15,4” infotainmentskærm, 10,2” digital instrumentering samt integreret Google Maps og Assistant. 

Vil man op og have Dual Motor-varianten med 544 hk, skal man betale 495.000 kr eller det der svarer til 30.000 kr. mere. Denne variant er iøvrigt den kraftigste, Polestar har lagt navn til, og spurten fra 0 til 100 km/t klares på bare 3,8 sekunder. Dual Motor-varianten kører 580 km på en opladning, mens man i Single Motor-varianten får en rækkevidde på 610 km fra det samme 100 kWh batteri.

Et væld af ekstraudstyr 

Polestar 4 tilbydes med fire udstyrspakker, der alle kommer med en merpris. Billigst er Pilot-pakken, der føjer Pilot Assist (en udvidet adaptiv fartpilot) og lane-assist til udstyrslisten for 10.000 kr. ekstra. 

Dernæst er der Plus-pakken, der føjer en hel del til bilen. Det er blandt andet Harman-Kardon lydanlæg, head-up display, elektrisk bagklap, betjeningsskærm bagi og 22 kW-opladning på hjemmeladere. Man får rigtigt meget ud af denne pakke og de 31.250 kr., som pakken koster, kan nemt retfærdiggøres.

I den modsatte ende af nødvendighedsskalaen finder man Pro-pakken, der består af Pro-fælge og sikkerhedsseler i en anden farve. Denne pakke koster yderligere 16.875 kr. og kræver nok, at man går op i detaljer for at være aktuel.

Fjerde og sidste udstyrspakke er Performance-pakken, der ligesom Plus-pakken føjer en masse til bilen. Som navnet på udstyrspakken antyder er denne pakke med til at øge performance og køredynamik. Med pakken får man Brembo-bremser, et stivere Polestar Engineered Performance-chassis, 22” Performance fælge og specialudviklede dæk fra Pirelli. 

Hvorfor vælge Polestar 4?

Polestar har skabt en bil, der både ser godt ud udvendigt såvel som indvendigt. Materialerne i kabinen er dertil velvalgte og af god kvalitet, præcis som man forventer det af en Polestar. 

Bilen måler 4,8 meter i længden og med en akselafstand på tre meter er der fint med plads i kabinen. På bagsædet er der rummeligt og god loftshøjde. Skal man påpege en enkelt hage, er det elbilernes evige problem: Støtten under lårene og siddepositionen på bagsædet. Det er ikke slemt, men en af de få mangler i Polestar 4.

Den manglende bagrude kan godt lægge op til manglende naturligt lys i bilen, men det har Polestar løst med indirekte lys i kabinen, hvilket synes at fungere fint ved første kig på bilen.

Danskerne kan opleve den manglende bagrude og resten af Polestar 4 i Polestars showrooms. Man kan også blot udforske samt konfigurere den på Polestars hjemmeside netop nu. De første leveringer finder sted til september/oktober, hvis man konfigurerer og bestiller inden for den nærmeste fremtid.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Flere Polestar til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS