Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
AF: Zacharias Lund FOTO: Zacharias Lund/PR
Med Polestar 3 lige om hjørnet føjer Polestar endnu en model til det lidt smalle modelprogram, der indtil videre kun byder på én bil i form af Polestar 2.
Hvad der dog spænder en smule ben for Polestar 3 er det forholdsvis høje prispunkt. Polestar starter fra omkring 800.000 kr., hvilket er en del over det gennemsnitlige bilbudget i Danmark. Polestar 4 kommer dog med et langt mere attraktivt prispunkt, og det kan være nøglen til succes.
Vi har fået et første kig på det nyeste skud på stammen fra Polestar.
Det første man bemærker ved Polestar 4 er den manglende bagrude. Hvordan skal man så se ud af bagruden, hører jeg dig spørge. Simpelthen ved at benytte det elektriske bakspejl, der, ved hjælp af et højtplaceret kamera bagpå, giver et klart og bredt billede af, hvad der foregår bagved bilen.
Polestar mener selv, at denne løsning fungerer bedre end et konventionelt bakspejl og ved første møde med bakspejlet, er der heller ingen slinger i valsen. Man får et bredt og tydeligt udsyn, og de blinde vinkler rundt om bilen er tæt på elimineret med denne løsning.
LÆS OGSÅ | Polestar 4 koster fra 465.000 kr.
Den høje placering af kameraet bagpå sikrer også, at der ikke kommer snavs på linsen, ligesom konstruktionen af kameraet også forhindrer vand på linsen, der kan forvrænge billedet. Det kræver en mindre tilvænning, men efter et par minutter har man allerede glemt alt om et konventionelt bakspejl.
Det er svært at komme udenom Tesla Model Y, når man skal ud og vælge ny bil. Senest har også XPeng sendt en ægte prisbasker på markedet i form af G6, der starter fra 339.900 kr. Der er med andre ord kamp om køberne i det segment, som Polestar 4 vil ind på.
Polestar 4 ikke helt dernede prismæssigt, men her lægger Polestar vægt på, at de er mere premium, og at deres kvalitet er de ekstra penge værd.
Polestar 4 kommer kun i Long Range-varianter med én eller to elmotorer. Vælger man den baghjulstrukne Single Motor-variant med 272 hk, skal man betale 465.000 kr., hvilket er en pæn pris taget standardudstyret i betragtning. For den pris får man LED-forlygter, el-justerbare forsæder, 15,4” infotainmentskærm, 10,2” digital instrumentering samt integreret Google Maps og Assistant.
Vil man op og have Dual Motor-varianten med 544 hk, skal man betale 495.000 kr eller det der svarer til 30.000 kr. mere. Denne variant er iøvrigt den kraftigste, Polestar har lagt navn til, og spurten fra 0 til 100 km/t klares på bare 3,8 sekunder. Dual Motor-varianten kører 580 km på en opladning, mens man i Single Motor-varianten får en rækkevidde på 610 km fra det samme 100 kWh batteri.
Polestar 4 tilbydes med fire udstyrspakker, der alle kommer med en merpris. Billigst er Pilot-pakken, der føjer Pilot Assist (en udvidet adaptiv fartpilot) og lane-assist til udstyrslisten for 10.000 kr. ekstra.
Dernæst er der Plus-pakken, der føjer en hel del til bilen. Det er blandt andet Harman-Kardon lydanlæg, head-up display, elektrisk bagklap, betjeningsskærm bagi og 22 kW-opladning på hjemmeladere. Man får rigtigt meget ud af denne pakke og de 31.250 kr., som pakken koster, kan nemt retfærdiggøres.
I den modsatte ende af nødvendighedsskalaen finder man Pro-pakken, der består af Pro-fælge og sikkerhedsseler i en anden farve. Denne pakke koster yderligere 16.875 kr. og kræver nok, at man går op i detaljer for at være aktuel.
Fjerde og sidste udstyrspakke er Performance-pakken, der ligesom Plus-pakken føjer en masse til bilen. Som navnet på udstyrspakken antyder er denne pakke med til at øge performance og køredynamik. Med pakken får man Brembo-bremser, et stivere Polestar Engineered Performance-chassis, 22” Performance fælge og specialudviklede dæk fra Pirelli.
Polestar har skabt en bil, der både ser godt ud udvendigt såvel som indvendigt. Materialerne i kabinen er dertil velvalgte og af god kvalitet, præcis som man forventer det af en Polestar.
Bilen måler 4,8 meter i længden og med en akselafstand på tre meter er der fint med plads i kabinen. På bagsædet er der rummeligt og god loftshøjde. Skal man påpege en enkelt hage, er det elbilernes evige problem: Støtten under lårene og siddepositionen på bagsædet. Det er ikke slemt, men en af de få mangler i Polestar 4.
Den manglende bagrude kan godt lægge op til manglende naturligt lys i bilen, men det har Polestar løst med indirekte lys i kabinen, hvilket synes at fungere fint ved første kig på bilen.
Danskerne kan opleve den manglende bagrude og resten af Polestar 4 i Polestars showrooms. Man kan også blot udforske samt konfigurere den på Polestars hjemmeside netop nu. De første leveringer finder sted til september/oktober, hvis man konfigurerer og bestiller inden for den nærmeste fremtid.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.