Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
BYD Dolphin er ikke helt så raffineret som en VW ID.3, men til 234.995 kr. er den kinesiske elbil også ekstremt meget billigere end den tyske.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Det er næsten helt præcist et år siden, at kinesiske MG afslørede prisen på MG4. 284.999 kr. for en Luxury med en rækkevidde på 435 kilometer og en elmotor med 204 hk. Jeg kaldte prisen for opsigtsvækkende lav. For det var, hvad den var i efteråret 2022. Opsigtsvækkende.
Jeg lod mig forblænde af førstehåndsindtrykket af MG4. Lod mig forblænde af prisen. MG4 er en påmindelse til mig om, at jeg skal tage et par dybe spadestik, før jeg erklærer, at en bil er den helt store sensation.
Det er som om, det er september 2022 igen. Jeg står overfor en ny kinesisk hatchback med 204 hk, en rækkevidde på 427 kilometer og en pris, som også er meget opsigtsvækkende: BYD Dolphin. 234.995 kr. for en elbil, der rationelt set konkurrerer med VW ID.3 og, selvfølgelig, MG4.
Et par timer bag rattet af Dolphin er, hvad det bliver til på første tur. Der bliver ingen sensationssnak, men jeg får afgjort, om den kompakte BYD er så tarvelig som en våd papæske, eller om den skarpe pris gemmer på en juvel.
Det er 100 procent op til dig, om du vil købe en bil fra et kinesisk mærke. For nogle danskere er det i modstrid med alt, hvad de står for, mens andre ser et attraktivt produkt, hvor prisen bestemmer udfaldet. Det holder jeg mig helt fra at komme ind på her.
Jeg kan, ved hjælp af fakta og nogle timer i selskab med Dolphin sige, om man umiddelbart får god værdi for pengene – også i forhold til konkurrenterne.
Dolphin er 85.000 kr. billigere end den tilsvarende ID.3, og så har jeg ikke engang inkluderet, at Dolphin kryber sig foran ID.3 på standardudstyr. Tilsvarende udgaver af MG4 og Renault Megane E-Tech koster henholdsvis 45.000 kr. og hele 115.000 kr. mere.
Den måske stærkeste konkurrent til Dolphin er en anden BYD. Atto 3, der er faldet så meget i pris, at den til 284.995 kr. kan interessere kunder, som har kigget på Dolphin med Design-udstyr, som koster 249.995 kr. Design-versionen har i øvrigt panoramaglastag, metallak i to farver, ekstra tonede ruder bagtil, to-farvede alufælge og trådløs mobilopladning for stærkt overbevisende 15.000 kr.
BYD Dolphin hører til blandt konkurrenterne som en af dem med de bedste pladsforhold. Pladsen i MG4 og Megane E-Tech er ikke god nok. Bagsæderne gør det bøvlet med fire voksne eller nogle barnestole. Som ID.3 har Dolphin overraskende meget benplads på bagsædet, og der er to USB-C-ladestik lige ved hånden.
Der er desværre ingen luftdyser til bagsædet, så klimaanlægget skal arbejde hårdt. Som i næsten alle kinesiske biler skal klimaanlægget indstilles mærkeligt højt i temperatur, hvis hue og handsker skal undgås. En indstilling på omkring 25 grader – ellers bliver man frosset ud.
Plastmaterialerne er en god blanding af rigtig fine og nogle lidt tynde, hårde stykker. Meget som i ID.3. Designet er mere nedtonet end i den større Atto 3, og det er farverne i kabinen også. Elementer som gearvælger (sidder som en rulleknap i midterpanelet), dørhåndtagene og dørlommerne er ikke, som i Atto 3, spøjse indslag, men ganske normale.
Forsæderne er elektrisk justerbare, og jeg finder mig hurtigt en god kørestilling. Den lille instrumentering er fyldt med rigtig meget information, og ikke alt virker til at være lige relevant. Det vigtigste fylder mest: Hastighed, rækkevidde, køreindstilling og regenereringsstyrke; styrken er enten standard eller høj, men de ligger for tæt på hinanden, og ingen af styrkerne nærmer sig et-pedals-kørsel.
Som et adelsmærke hos BYD kan den store infotainmentskærm rotere, så man har valget mellem bredformat og portrætformat. Sidstnævnte kan være godt, når man bruger navigationskortet, men skærmen er så stor, at forskellen er meget lille.
Dolphin er mærkeligt meget lettere end ID.3 (cirka 178 kilo), og også i forhold til Megane E-Tech er der “sparet” omkring 100 kilo. Men Dolphin føles ikke som en blikspand. Dørene virker måske lidt tyndere end i ID.3, men bilen føles mere substantiel og solid end MG4.
Det kommer ikke til udtryk i decideret lette køreegenskaber. Dolphin er en ubetydelighed hurtigere end ID.3 med 204 hk, og både her som der er kræfterne mere end det, der er nødvendigt 95 procent af tiden. Elmotoren, placeret foran, er desuden støjsvag.
Dækkene på den testede Dolphin Design er så kinesiske af navn, som noget kan være: Linglong Comfort Master. Samme dæktype sidder, heldigvis, ikke på de biler, kunderne i Danmark får; de får dæk fra kendte mærker, og Dolphin trænger da også til noget mere vejgreb. Linglong-dækkene hyler efter greb, hvis man leger lidt for meget, og så overbelastes de hurtigt af elmotorens 310 Nm på forhjulene.
Affjedringen er et vellykket kapitel i Dolphin-bogen. Jeg vil, men det er kun umiddelbart, sige, at Dolphin mangler lidt af kontrollen, som ID.3 har i undervognen, mens styretøjet mangler den sidste grad af genopretning – og enhver form for lyst til at meddele noget som helst.
BYD bør gå de aktive sikkerhedssystemer efter i sømmene med det samme. Efter flere forsøg på at slå den meget hårdt indgribende aktive sporassistent fra, forbliver den lige så intens, som før jeg troede, jeg slog den fra. Hastighedsadvarslen lyder også prompte og enerverende, så snart man er 1 km/t over hastighedsgrænsen – og den bør også nemt kunne slås fra.
Der skal flere kilometer og mere tid til at vurdere forbrug og rækkevidde i den kinesiske hatchback, og, lige så vigtigt, skal der tid til at vurdere opladningsstyrken ved en DC-lynlader.
Med en maksimal tilførsel ved en lynlader på 88 kW tager det i følge BYD 29 minutter at lade fra 30-80 procent. Meget lang tid. Men hvis Dolphin kan holde omkring 88 kW gennem hele processen, vil den ikke være langt fra ID.3, som godt nok skal kunne lade med 120 kW, men som under min seneste test lå omkring 85 kW.
Den ultimative prøve for BYD Dolphin kommer i form af en sammenligningstest med konkurrenterne. Efter den første tur vil holde mig til at sige, at den umiddelbare værdi for pengene er rigtig god. At spare mange, mange tusinde kroner i forhold til konkurrenterne er kraftigt argument. Flere og tungere ord, positive eller negative, kræver mere tid med den nye priskriger fra Kina.
SPECIFIKATIONER
BYD Dolphin Design 60,4 kWh
Motor: Elmotor (fortil)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 60,4 kWh
Ladekapacitet: 88 kW
Rækkevidde: 427 kilometer
Mål (L/B/H): 429/177/157 cm
Køreklar vægt: 1.658 kilo
Trækvægt: 54 kilo (cykelholder)
Bagagerumsvolumen: 430-1.310 liter
Pris: 249.995 kr. (Dolphin fås fra 234.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.