Citroen-e-C3-005
Test og anmeldelser
29. maj 2024

Første tur: Citroën Ë-C3 er elbilen, der bør skræmme kineserne

Morten B. Bek

Morten Bek

Den lille, fuldt udviklede elbil til en lav pris er endelig kommet – og den er ikke fra Kina. Citroën Ë-C3 viser sig som en charmerende, velfungerende elbil.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Østrig af Citroën Citroën Ë-C3 har ingen knap på rattet, der åbner op for et boost på 200 hk, og den har ingen køreindstillinger. Dørsiderne er hårde som en betonvæg, og læssekanten til bagagerummet er høj nok til at man er nødt til kun at pakke lette ting. Den billigste Ë-C3 bruger din smartphone som infotainmentsystem, og du kan ikke få den med adaptiv undervogn eller lydsystem fra hverken Bose eller Burmester.

Men det Citroën giver kunderne er en elektrisk minibil til en pris, der kun på grund af metallak til 7.000 kr. kan hives over 200.000 kr. Hvis, og jeg siger hvis, Ë-C3 var en fransk øvelse i at springe over gærdet, hvor det er lavest, kunne den koste 160.000 kr. og være ligegyldig. Efter tre timer i den lille elbil er det mit ærlige indtryk, at Citroën har lavet en fuldbyrdet og velfungerende elbil.

Det er en revolution for en europæisk producent, som må kæmpe mod høje lønninger og stærke fagforeninger, hvor kinesiske producenter har det meget nemmere. Der er derfor ingen abnormt stærk elmotor eller endeløse valgmuligheder for udstyr og farver.

Men tro mig, Ë-C3 føles ikke billig og som et fattigt produkt. Den er mere lækker end den hedengangne C4 Cactus var. Den har fire rigtige elruder, og der er et fint lysegråt stofbetræk, som sidder på underdelen af instrumentbordet. Du kan få den med varme i rattet, automatisk klimaanlæg, og fordi EU foreskriver det, har den en masse sikkerhedsudstyr som standard.

Citroen-e-C3-029
Citroen-e-C3-063
Citroen-e-C3-072
Citroen-e-C3-038

God plads i et lille format

Citroën-designeren, som er med til præsentationen, kalder den nye mini for en bil, der “forstyrrer” og gør det helt anderledes end den gamle C3. Det kan jeg ikke se. Ë-C3 bryder ingen grænser, fordi den er lidt mere firkantet og er hævet lidt mere over vejen. Den er til gengæld mere moden og heltstøbt i virkeligheden, end du ser på billederne.

I en kasse som kun er 402 cm lang, kortere end en Polo, men til gengæld højere med sine 157 cm, har Citroën fået plads nok til, at fire voksne ikke kommer op og slås. Jeg finder plads nok, og lidt i overskud, til at have knæene bag min egen siddeposition. Loftet føles langt væk og højt oppe, og når to voksne sidder foran, gnubber de ikke engang arme med hinanden.

Bagagerummets volumen på 310 liter er, hvad den. På det punkt kan Ë-C3 ikke konkurrere med de bedste minibiler, og en justerbar bundplade ville kun fremhæve, at pladsen er middelmådig. Svaret på bagagerumsbønnerne er en tagboks eller en lille trailer. Ë-C3 må køre med tagboks med en vægt på op til 61 kilo – og, ret så usædvanligt, med 550 kilo på en rigtig trækkrog.

Min Østrig-tur giver kun mulighed for at prøve den fuldt udstyrede VTR Sport-variant til 199.990 kr. Det er den, der giver bedst mening. I indstigningen You! mangler de bagerste el-ruder, sædevarme, LED-forlygter og meget andet. Det hele er pakket i VTR Sport sammen med varme i rattet, ekstra støjdæmpende forrude med varme, navigation og de godt polstrede Advanced Comfort-sæder.

Testbilen – og alle de øvrige testbiler – er desværre ikke helt bagt færdig. Assistentsystemerne er slået fra, og softwaren er ikke helt på plads. Men samlekvaliteten er helt på plads, og infotainmentsystemet med 10,25” touchscreen (ikke i basismodellen) fungerer bedre og hurtigere end det, jeg for nylig har mødt i den faceliftede Peugeot 208. Hvad Ë-C3 har, som 208 ikke har, er rigtige knapper til klimaanlægget og flere assistentsystemer. Og det er i elbilen, der er Danmarks billigste.

Citroen-e-C3-050
Citroen-e-C3-073
Citroen-e-C3-069
Citroen-e-C3-027

113 hk kan også give et spark

Mange minibiler har omkring 100 hestekræfter. Det er den perfekte ydelse til en bil i miniklassen, og den perfekte balance mellem ydelse, nydelse og nøjsomhed. Men en elbil med 113 hk? Citroën kan have sparet for meget, og hvornår har man sidst hørt om en elbil, som snøvler sig fra 0-100 km/t på 11 sekunder?

I virkeligheden er der rigtig god balance i Ë-C3. Den er hverken sløv eller noget der nærmer sig sløv. Jeg kan overhale en lastbil på de østrigske landeveje og føle mig helt selvsikker. Det er en rigtig god opvisning i, at en elbil kan have få kræfter og alligevel ikke være tæt på undermotoriseret.

På vej til motorvejen er der fem kilometer med de fineste, snoede landeveje med uspoleret asfalt. En invitation til en svingom, hvis man kører MX-5 eller, som mange gør det her, sidder på en motorcykel. Ë-C3 er uinteresseret og vrider sig for at slippe for mere end moderat fart. Den styrer slet ikke hurtigt nok, og vægten, som faktisk kun er omkring 1.400 kilo, gør det til en mudret omgang.

Det er Citroëns filosofi. En Citroën er først komfortabel, dernæst komfortabel, så sikker og endelig, hvis det virkelig skal være, dynamisk. Det er ingen skam at bekende sig til noget, som er det, de fleste kunder til syvende og sidst vil have.

Jeg havde en idé om, at motorvejen ville få sparemanøvrerne frem i lyset. Det er en af dagens største overraskelser, at Ë-C3 ligger godt, kører godt og accellererer godt på motorvejen op til over 125 km/t. Den siger stop ved 135 km/t, som gør det nemmere ikke at få fartbøder i Danmark.

Citroen-e-C3-105
Citroen-e-C3-101
Citroen-e-C3-098
Citroen-e-C3-087
Citroen-e-C3-090
Citroen-e-C3-097
Citroen-e-C3-085
Citroen-e-C3-080
Citroen-e-C3-088
Citroen-e-C3-081
Citroen-e-C3-078

Forbruget er højt – på papiret

Et batteri med en kapacitet på 44 kWh er det største, der kan være i den nye Ë-C3 (et mindre introduceres senere), og det er den prisbillige type LFP. Der er ingen varmepumpe. Ikke i basismodellen, ikke i den dyreste version. Forbruget er officielt 17,4 kWh på 100 kilometer for de varianter, der kommer til at sælge bedst, og det er som forbruget for langt større, langt stærkere biler.

Øjebliksbilledet her i Østrig, hvor temperaturen er omkring 23 grader, er et forbrug, der er meget, meget lavere. De to testbiler jeg kører fortæller begge, at gennemsnitsforbruget er 12-12,5 kWh på 100 kilometer. Selv med det lune vejr er det en flot værdi, og det giver en vis realisme omkring den lovede rækkevidde på 326 kilometer i basismodellen – 321 kilometer i de to øvrige Ë-C3-udstyrsvarianter.

326 kilometer er en rækkevidde på et niveau, vi kommer til at se i flere små biler. Der behøver ikke stå 4 eller 5 forrest i rækkevidden, når prisen skal holdes lav, vægten skal holdes lav, og brugernes dagligdag alligevel ikke byder på motorvej.

Ë-C3 byder på god plads, charme, komfort, sikkerhed og flere finesser end jeg havde troet, den ville. Den fungerer som enhver anden god minibil, og den er så tilfældigvis elektrisk – men alligevel ikke dyrere end en mini med benzinmotor. Det er den prisklasse, mange havde troet, kinesiske mærker ville være først i, men her står vi så med et europæisk produkt, der produceres i Europa, som kineserne lige nu ikke har et svar på.


SPECIFIKATIONER

Citroën Ë-C3 44 kWh VTR Sport

Motor: Elmotor (for) Ydelse: 113 hk/120 Nm 0-100 km/t: 11 sekunder Tophastighed: 135 km/t Forbrug: 17,4 kWh/100 km Rækkevidde: 321 kilometer Batteristørrelse: 44 kWh Ladekapacitet: 100 kW Mål: 402/176/157 cm Køreklar vægt: 1.416 kilo Trækvægt: 550 kilo Bagagerumsvolumen: 310 liter Pris: 199.990 kr. (Ë-C3 fra 179.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: