februar 9, 2024

Porsche kører til tops og sætter verdensrekord

Porsche når nye højder – bogstaveligt talt! Det ikoniske bilmærke fra Stuttgart har nemlig sat endnu en bemærkelsesværdig rekord.

TEKST Rasmus Christiansen FOTO Porsche PR

Porsche har sat endnu en rekord, som i denne omgang hverken omhandlede hastigheder eller omgangstider. I 2023 kunne 911-modellen fejre 60-års jubilæum, og det valgte Porsche at fejre med en verdensrekord i højdemeter.

Den franske racerkører Romain Dumas førte an i denne rekordjagt, der sluttede 6.734 meter over havets overflade på den vestlige del af Ojos del Salado vulkanen i Chile.

Specialbygget 911

Ideen om at køre en Porsche 911 op ad verdens højeste vulkan kom, som så mange andre gode ideer, til live efter et par øl blandt Porsche-kollegaer.

Selv nogle af de mest kreative ingeniører hos Porsche havde svært ved at holde grinet tilbage, da de blev præsenteret for ideen første gang. Efter lidt votering frem og tilbage, og et smut forbi direktionsgangen, blev projektet dog alvor, og arbejdet gik i gang.

Doris og Edith

Til ekspeditionen blev der bygget to specielle 911 Carrera 4S, navngivet Doris og Edith. Målet med ombygningerne var at bruge så mange originale dele som muligt. Bilerne blev hævet til en frihøjde på hele 34,7 cm, hvilket også gav plads til et sæt seriøst grove dæk.

Den 6-cylindrede turbomotor fra 4S’eren yder 443 hk, og det stod hurtigt klart, at det var rigeligt med kræfter til at nå toppen. Udfordringen var i stedet, hvor mange af hestekræfterne, der stadig ville være i motoren, når man ramte 6.700 højdemeter. Her var der intet andet for end at prøve sig frem.

Indvendigt blev der gjort plads til rullebur, ligesom også passagersædet blev pillet ud for at spare vægt. Det resterende af interiøret i bilerne er langt hen af vejen originalt. Derfor er radio, læderrat, digitalt instrumentering og endda det legendariske chrono-ur er stadig at finde i kabinen.

Syntetisk brændstof

Doris og Edith er nogle helt specielle biler, og mens Porsche var i gang med slå rekorder med deres innovative tankegang, besluttede de sig for, at bilerne skulle køre på ‘Highly Innovative Fuels‘, bedre kendt som eFuel.

Der bliver i stigende grad forsket i bæredygtige brændstoffer, og Porsche var et af de første bilmærker til at investere i det i 2020.

Syntetisk brændstof hævdes at kunne reducere den samlede CO2-udledning med helt op til 90 procent. Dette skyldes ikke kun måden, brændstoffet produceres – men også, at energien til selve produktionen kommer fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller.

Med rekorden i de to specialbyggede 911’ere, beviser Porsche også potentialet for det syntetiske brændstof.

12 uger i sovepose 

Der var, naturligvis, mekaniske udfordringer undervejs, men det var næppe dem, der var størst. Der var nemlig seriøse fysiske og mentale udfordringer for hele teamet for at komme til tops.

Snestorme, sandstorme og ekstreme minusgrader var blot nogle af udfordringerne, som Porsche-teamet bag rekorden stod overfor. For at undgå højdesyge blev teamet nødt til at stige langsomt og sikkert, hvilket uden tvivl har ført til mange kolde nætter i telt på bjergsiden. 

Bilerne nyder nu en velfortjent pause på Porsche-museet i Stuttgart, og ingeniørerne har forhåbentlig skålet i en velfortjent øl efter succesen. Hvad de mon finder på næste gang?

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS