Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: DS rammer – endelig – fransk finesse med DS 4

DS Automobiles’ seneste kreation er også deres bedste produkt. DS 4 står skarpt og til gode priser – som plug-in hybrid med 225 hk fra 360.000 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Citroën DS blev til DS Automobiles, og med over fik det nye mærke en pose med blandede bolsjer. DS 3, en kæk og fin lille hatchback. DS 4 var der intet kækt over, og den totale mangel på dem i det danske gadebillede fortæller dens historie meget godt. Og så DS 5. Elsket af få, misforstået af langt, langt flere.

Tiden var alt andet end god ved de aflagte Citroën-modeller. Det var en bittersød start for DS, og det må have været med et lettelsens suk, at den første originale, selvstændige DS-model stod frisk, fin og færdig i 2017. DS 7 Crossback. Til kamp mod Audi Q3/Q5 og alt det andet tunge gods fra BMW, Mercedes-Benz og Volvo.

LÆS OGSÅ | Vive la France! Præsident Macron skifter til forlænget DS 7 Crossback

DS 7 Crossback har etableret det fine franske mærke, som i den meget store, let uoverskuelige, Stellantis-koncern, ligger står side om side med Alfa Romeo (og over Peugeot og Opel – og endnu længere over Citroën) på toppen af kransekagen. Sammen med Jeep de fineste mærker, Stellantis har i porteføljen.

Men DS 7 Crossback slår ikke benene væk under nogen. Den kompakt-mellemstore SUV med nok diamantlignende detaljer på ydersiden til at blænde andre trafikanter. Men virkelig fedt eller rigtig fransk-finurligt er designet ikke. Den har et frustrerende infotainmentsystem, og den hos DS så efterstræbte komfort er ikke helt at finde i bilens affjedring.

Frihøjden på 188 mm gør, at DS 4 står højere end en bil som Audi A3

En designperle i klassen. Eller er det klasserne?

Blev det bedre med den lille DS 3 Crossback? Mini Countryman og Audi Q2 skulle få den franske styrke at føle, og jeg medgiver, der er sider af den lille franske crossover, som er helt i gennem imponerende. Ufatteligt lavt støjniveau. Lækker affjedring. Men DS har glemt, at folk gerne vil have plads til fire i bilen, og at den også godt må være nem at betjene.

I Danmark har vi kvitteret for begrænsningerne i DS 3 Crossback ved at gå sammen om kun at købe omkring 500 af dem siden 2019. Nej, det var åbenbart ikke, hvad der skulle til.

LÆS OGSÅ | Video: Kan den franske DS 9 banke tyskerne?

Jeg tror, tredje gang er lykkens gang for DS Automobiles. Gangen hvor den samlede sum bare passer, og der er en bil uden irriterende svagheder. Lykkens gang tilhører den nye DS 4, og jeg vil forholde mig til designet med få ord. 440 cm bil stykket sammen af stor forståelse for proportioner og styrken i, at DS-designerne virkelig har fundet den helt rigtige retning.

440 cm bil som også er svær at placere i en kasse (og klasse). Skal den være i Golf-klassen? Måske. Den er både længere og højere end en Golf, og den har sågar noget mere frihøjde. Crossover i BMW X1-segmentet? Jo, det kan være. Kortere end sådan en, heller ikke så høj, men frihøjden tillader sammenligningen.

Hvor den hører til, kan få betydning, fordi kunderne altid sammenligner med andre lignende biler fra andre mærker. Måske de fleste interesserede blot ser den og tænker, DS 4 får en Mercedes-Benz A-Klasse og en Audi Q3 til at virke farveløse og triste.

Plug-in hybrid – og så benzin, diesel og 100 procent el

Pris er som regel også noget, en bilkøber sammenligner biler ud fra. Og fordi DS 4 til at starte med kommer som plug-in hybrid, som er der et bilmærke pinedød skal være med lige nu, er konkurrencen hård og ubarmhjertig.

Men DS 4 E-Tense, en plug-in hybrid med 225 hk og elektrisk rækkevidde op til 62 kilometer er rustet til kampen. Prislistens seks modeller topper ved 480.000 kr. for Rivoli Cross-udgaven med ekstra crossover-pynt og udstyr man ikke anede, man ønskede sig. Det er i den modsatte ende af prislisten, DS 4 er interessant.

LÆS OGSÅ | Test: DS 3 Crossback E-Tense – en fransk charmør på el

Veludstyret som Performance Line med 19” alufælge, Alcantara på sæderne, infotainmentsystem med 10” touchscreen, adaptiv undervogn (DS Scan med kamerabaseret justering), varme i forsæderne, p-sensorer bagtil og meget andet godt står den til 360.000 kr.

Mere elegant og mere tilgængelig end førerpladsen i den større DS 7 Crossback. Og så er infotainmentsystemet langt bedre end i de øvrige DS’ere

Tilføj bakkamera for 10.000 kr. og nøglefri betjening til 5.000 kr., eller hop videre til Performance Line Pack til 390.000 kr. med de ting og varme i rattet, adaptiv fartpilot, sortlakeret tag og el-betjent bagklap, og man står med det, der føles som en rigtig luksusbil. En BMW X2 25e starter på 432.000 kr., så DS har en god indgang med prisniveauet.

Benzinvarianter med 130 og 180 hk samt en diesel med 130 hk kommer til landet engang i løbet af andet halvår 2022. Lige nu ville de sikkert blive overset i forhold til plug-in hybriden, men når de dukker op, bliver de interessante på privatleasing. Ingen priser endnu, så hold øje med vores nyhedsstrøm.

I 2024 kommer den sidste, men for mange mest interessante DS 4: Den 100 procent elektriske. Den vil sandsynligvis være med samme drivlinje som Peugeot e-308, som får 154 hk og en rækkevidde på cirka 400 kilometer.

Behagelig type

En DS er en stærk kontrast til en Audi. Når man sætter sig i førersædet i DS 4 er der former og finurligheder, man aldrig ville finde i en Audi A3. Knapperne til elruderne sidder meget højt i døren, og de er mere som futuristiske smykker end almindelige knapper. Men et tegn på, at DS forstår en fin hentydning er, at knapperne ikke mere sidder ved gearvælgeren. Interiøret er, næsten, normaliseret. Bare ikke på den tyske måde, som er ganske befriende.

Materialevalget er som komforten noget af det vigtigste for DS. Noget man oplever med det samme. Alcantara-paneler og læder, lavet med stor finesse uden at franskmændene har været i skuffen med de helt store diamantmønstre, man bliver overbebyrdet med i DS 7 Crossback.

Man rejser som i en luksuriøs stillecoupé i DS 4. Når DS siger komfort, så mener de komfort. Affjedringen er i alle DS 4 udstyret med justerbare støddæmpere, og dæmpningen afhænger af, hvad kameraet ser foran bilen.

DS Active Scan, som systemet hedder, spotter bump og ændringer i vejen og indstiller sig efter det. Desværre skal man, som man også skal i DS 7 Crossback, stille DS 4 i Comfort-indstilling for at systemet overhovedet aktiveres. Det burde, helt åbenlyst, bare virke uanset køreindstilling.

Den smukke bil fjedrer og bevæger sig tungt, men også mere præcist end storebror DS 7 Crossback. Affjedringen klarer så fint at tumle med en køreklar vægt på 1.653 kilo, som plug-in hybriden vejer. Den er behagelig og fin, men uden den vaklende blødhed, DS 7 Crossback har.

Fransk karakter

E-Tense står for plug-in hybrid. Og for 100 procent el, som DS 4 bringer til bordet i 2024. Af en plug-in hybrid at være er DS 4 poleret og i rimelig balance. Det er ikke den metallisk lydende 1,6-liters turbomotors skyld alene, men også elmotoren og automatgearkassens indblanding på de rigtige tidspunkter. Med 225 hk er DS 4 E-Tense hurtig, og den accelererer også fint kun på strøm, men den er slet ikke sprudlende som en VW Golf GTE.

LÆS OGSÅ | Fin og fransk, den nye Peugeot 308 Hybrid

Mig gør det ikke noget, for DS 4 har en helt anden karakter. DS satser benhårdt på komforten og finesserne, indtryk og lækre detaljer. Og denne gang lykkes det bedre end med nogen tidligere model. Den kan vælges, fordi den er særlig og attraktiv, men den kan også vælges, fordi den kan mere end bare tale til hjertet.

DS 4 skubber næppe til mange kunder, som ville vælge en Audi A3 eller Q3. Den vil derimod kunne friste andre mennesker, for hvem de populære tyske biler ikke bare er for udbredte, men også imagemæssigt ikke helt passer ind.


SPECIFIKATIONER

DS 4 1,6 E-Tense Rivoli 

Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor
Ydelse: 225 hk/360 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Elektrisk rækkevidde: 56-62 kilometer
Mål (L/B/H): 440/183/147 cm
Bagagerumsvolumen:
390-1.190 liter

Pris: 470.000 kr. (DS 4 E-Tense fås fra 360.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/månedlig ydelse): 24.995/6.395 kr. (DS 4 E-Tense fås fra 24.995/4.995 kr.) ved 36 måneder


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.