Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Fin og fransk, den nye Peugeot 308 Hybrid

Første tur på danske veje i den nye Peugeot 308 Hybrid med 180 hk. Den franske model giver god værdi for pengene og leverer højt komfortniveau

TEKST OG FOTO Morten Bek

Min første tur i den nye 308 er i Aarhus på en regnvejrstung vinterdag. Jeg har dog den fordel, i forhold til min gode kollega Simon, som prøvede bilen i efteråret, at jeg ikke bare kan prøve den nye 308 som plug-in hybrid på dansk asfalt: Jeg kender priserne på den nye franskmænd.

For alle detaljer omkring motorprogram, interiør og meget andet omkring 308, kan jeg varmt anbefale Simons artikel, som du finder link til lige herunder.

LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen?

Men dengang var der ikke styr på motorprogram og priser – det er der nu! Og det er vigtigt. For når det er en bil som 308, kan 20.-30.000 kr. i den ene eller anden retning betyde knald eller fald. 308 kan du købe med benzinmotor uden elektrificering, med 110 hk og manuel gearkasse, til 244.990 kr. Plug-in hybriderne (der er to forskellige) koster fra 284.990 kr. i varianten med 180 hk, som er den billigste.

Det nye logo gemmer på en radarsensor, som bruges til bl.a. adaptiv fartpilot. Den grønne farve, som kun fås til 308 i hatchbackudgaven, er standardfarve – uden merpris

Plug-in hybriden underbyder de fleste konkurrenter

285.000 kr. for en hatchback med PHEV-drivlinje? Kia har da en Ceed PHEV som stationcar til 260.000 kr., Renault en hatchback til lige over 250.000 kr. og VW Golf eHybrid med 204 hk koster ikke meget over 300.000 kr.? Tyskerens spanske søster, Seat Leon, har også 204 hk og koster 290.000 kr.

Det var før 2022. Plug-in-hybriderne har fået en mindre afgiftslussing ved indgangen til 2022, og 308-konkurrenterne er fløjet op i pris. Kia Ceed SW PHEV koster nu mindst 275.000 kr., og Renault Megane 1,6 E-Tech starter på 277.000 kr. Og Golf eHybrid er steget ubegribelige 47.000 kr., så den står til 367.000 kr. Leon eHybrid er røget langt over 300.000 kr., så prisen er mindst 322.000 kr.

Så ligger Peugeot 308 1,6 Hybrid med 180 hk og Active Pack-udstyr til 284.990 kr. pludselig et rigtig godt sted. Hvis altså Peugeots nye 308, der kommer både som den testede hatchback og i en langt mere praktisk stationcar til 15.000 kr. mere, er en bil, der leverer godhed over hele linjen.

Der er spræl i designet – og bedre plads i 308 end i den gamle. Hybriden er tung og vejer mindst 1.689 kilo

Plug-in med 80 procent eller højere andel

Simon skrev det allerede efter den første tur i den nye 308. Det er plug-in-hybriderne, der kommer til at tage hovedparten af salget i Danmark. Mindst 80 procent af salget, regner importøren med, og den forventede andel er ikke blevet mindre, efter at priserne kom på plads.

Hvad vil den typiske 308-kunde så vælge, hvis Peugeot ender med at få ret? En stationcar med hybriddrivlinjen med 180 hk i introduktionsvarianten First Selection. Sådan en koster, med metallak, 330.000 kr. Du skal ikke tænke på ekstraudstyr, for sådan en danskermodel har, hvad der skal til.

Alufælge, LED-forlygter, adaptiv fartpilot, 10” touchscreen, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, navigation, trådløs mobilopladning, nøglefri betjening, bakkamera og så meget andet godt.

Jo, hvis danskermodellen skulle stå helt skarpt, så skulle den have el-betjent bagklap og varme i rattet. Bagklappen er desværre kun elektrisk styret på topmodellen Hybrid GT med 225 hk, som er en model, der er tæt på at være ligegyldig.

Den koster næsten 400.000 kr. som stationcar med metallak, og hvis 0-100-tiden viser bare en lille bid af forskellen mellem 308 PHEV’erne, er den meget lille. Med 225 hk skæres der 0,1 sekund af. 7,5 sekunder i stedet for 7,6 sekunder.

LÆS OGSÅ | Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde

Varme i rattet kan tilkøbes First Selection. Nogle afskyr varme i rattet, andre elsker det. I 308 kan du i hvert fald få det, og det koster 5.000 kr. sammen med varme i forruden og 360 graders kamera. For 7.000 kr. fås alle 308 som plug-in-hybrid med en indbygget oplader, som kører med 7,4 kW i stedet for standardladerens 3,7 kW.

Forskellen? Hvis din ladeboks kan levere, så kan det skære opladningstiden ned fra cirka 4 timer til måske 2 timer. Det er mest relevant at købe den hurtigere opladningsfunktion, hvis du ofte lader på offentlige standere, hvor det gerne må gå hurtigt.

Det føles som noget af det bedste i Golf-klassen

Vinterdagens korte tur i den nye 308 foregår ikke i stationcarudgaven, SW. Det er i stedet en hatchback i den hidsige farve Olivine (uden merpris!). Men ellers svarer den til den forventede bestseller i Danmark.

Golf-klassen, som måske burde have et nyt navn, fordi den seneste VW Golf har vist sig slet ikke at kunne få fat i danske kunder, er en broget klasse. Men spræl og lækkerier er der ikke meget af, og jeg bliver næsten trist til mode af en tur i Hyundai i30, Ford Focus – eller Golf. Måske det er indretningen, måske det er materialerne. Noget halter i de biler.

LÆS OGSÅ | Nu er den i Danmark – Peugeot 508 PSE med 360 hk

308’eren er lækker. Den er indrettet med dyrere materialer end de fleste biler i klassen, og der er kælet for design og detaljer. Opbygningen med lille og lavt rat, højt monteret instrumentering – i-Cockpit – kan diskuteres og dissekeres til tid og evighed. Det kræver tilvænning, men jeg har altid endt med at finde en god kørestilling i de nyere Peugeot-modeller.

308 Hybrid kører lydløst og støjsvagt gennem Aarhus og ud på en af de brede boulevarder i udkanten af byen. På vej ud gik turen over brosten og hullet asfalt på havnen, og den tunge 308 hatchback – den vejer – uden passager og oppakning – lige under 1.700 kilo, slår sig ikke i hjulene og hopper sidelæns, som den gamle 308 ville have gjort over de ujævnheder.

Den føles komfortabel og på ingen måde kluntet. Der er, til trods for – eller på grund af – de mange kilo, en tyngde og soliditet i undervognen, som mange biler i klassen mangler.

Op til 68 kilometer på strøm

Med næsten fuld opladning forud for køreturen kan 308 Hybrid med 180 hk køre op til 68 kilometer. Men det er vinter og koldt, så det kommer næppe til at ske. Det der rent faktisk sker er, at 308 Hybrid glider af sted i elektrisk stilhed (køreindstillingerne kan tvinge den i hybrid eller sport), og selv provokation med højre fod giver ikke elmotoren nogen grund til at overgive sig. Med 110 hk er den elektriske del af drivlinjen stærk.

Benzinmotoren, en nærmest klassisk 1,6-liters turbomotor, er med 150 hk og 250 Nm en meget stærkere motor end 1,6’eren uden turbo i Kia Ceed SW PHEV og Renault Megane E-Tech PHEV. Den hører ikke i sig selv til de stille typer, men den er stærk nok til at slæbe de mange kilo, 308 Hybrid vejer.

Med afsæt i komforten, følelsen af luksus og priserne, er indtrykket af den nye Peugeot 308 som plug-in-hybrid både godt og lovende. Der er, med andre ord, høje forventninger til den franske model og en længere test i Bilbasen-regi.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.