januar 18, 2024

Undervurderet Hyundai får et facelift

Hyundai Bayon er praktisk, kører fint og koster ikke en bondegård, men kun få danskere har købt den. Måske et friskere design kan hjælpe den lille crossover?

TEKST Morten Bek FOTO PR

På den ene side står den smarte Hyundai Kona med det skæve design og lidt forkrampet interiør. Altså, den første generation og ikke den store nye. På den anden side står den praktiske, fornuftige Hyundai Bayon. Når valget har stået mellem de to crossover-modeller, så har danskerne valgt Kona.

Bayon har ellers det basale i orden, så den rummer en lille familie, kører langt på literen og bare er nem. Priserne er på et et lavere niveau end når man kigger på andre biler i samme klasse. Måske Bayon er for fornuftig?

Det er noget, der kan klares med en lysstribe i fronten og et friskere interiør kan klare. Måske. Der bliver ikke brudt grænser med faceliftet af Bayon, men den ser da ud af lidt mere end før.

Fronten ser da mere spændende ud end før faceliftet

Det er først og fremmest frontdesignet på en bil, der skal trække folk helt ind i bilen og overbevise dem om, at det skal være lige præcis den. Til at hjælpe den undervurderede Bayon har den fået den meget tidstypiske LED-stribe på tværs af fronten; den løber mellem forlygterne, hvis nogen skulle være i tvivl.

Der er ommøbleret godt og grundigt på bilens forende. Grillen, kofangerne og luftindtagene er vendt og drejet. Bayon ser mindre sur ud, mere spændende.

Bagfra ligner Bayon mere sit gamle jeg, men nye kofangere er det da blevet til. Nye fælge og fire nye farvemuligheder – Lucid Lime Metallic! – har Hyundai også fundet på til Bayon.

Infotainment med 10,25″ touchscreen er nu standard

Bayon har aldrig haft det, man kan kalde et festligt interiør. Det deler rigtig meget med interiøret i i20, og det er sort-i-sort og klart mere funktionelt end lækkert. Men funktionelt, det er det, og her er ikke kastet knapper ud af vinduet for at belemre ejerne med touch-knapper.

Digital instrumentering med 10,25″ skærm var allerede standard (i Danmark) før faceliftet. Det samme var infotainment med 8″ touchscreen, men den er droppet til fordel for en model i bredere format i størrelsen 10,25″. Derudover er der ikke sket meget. Med mindre man tillægger udskiftningen af glødepærer til LED i loftslamperne og solskærmene stor værdi.

Der er ikke den mindste information omkring motorerne i den faceliftede Bayon fra Hyundais side. Det bliver et overskueligt modelprogram, som det er i dag. Basismotoren, en 1,2-liters firecylindret med 84 hk, fortsætter sandsynligvis, og det samme gør 1-liters turbomotoren med tre cylindre, der laves med 100 og 120 hk.

Den udgående Bayon kan man købe til priser fra 209.995 kr. Den billigste har varme i rattet og forsæderne, trådløs Apple CarPlay, bakkamera, læderrat – udstyr som en dyrere bil. Men altså ikke nok til det store gennembrud for Bayon.

Del artikel:

Brugte Hyundai Bayon til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS