oktober 20, 2024

Første tur: Hyundai Inster er et hyggeligt hundehus til 180.000 kr.

Hyundai Inster overrasker. Ikke kun på skævt design og skarp pris, men også på plads, praktik og virkelig smarte løsninger. Vi kører første tur i den kompakte koreaner.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen

Det er over 30 år siden, at Citroën 2CV udgik af produktion, og det har som udgangspunkt ikke meget at gøre med en koreansk elbil som Hyundai Inster. Og så alligevel. For ikke siden den underfundige franskmand har verden haft en prisbillig bil til den brede befolkning, der insisterede hårdt på at gøre tingene anderledes. Det har vi nu.

Hyundai Inster er på alle måder en besynderlig bil, der alene på udseendet vil dele meninger. Med en pris fra 179.995 kr. bliver den til gengæld en af Danmarks billigste elbiler, og med god pladsoptimering, smarte løsninger og alternative materialer har den en god chance for at gøre en forskel i markedet. Præcist som dens åndeligt beslægtede franskmand.

I forbindelse med kåringen af Årets Bil 2025 fik jeg muligheden for at køre en kort tur i det hyggelige hundehus, der er Hyundai Inster. Få forhåndsindtrykket lige her.

Specifikationer og danske priser

At kalde Hyundai Inster for hyggeligt hundehus er ikke kun en reference til designet, som alle kan have sin egen mening om. Det er også en henvisning til dimensionerne, hvor Inster er kort, høj og smal. I længden er der 382 cm at gøre godt med, hvilket er 22 cm mere end en VW Up, mens bredden på 161 cm er tilsvarende med en Kia Picanto.

Hyundai Inster fås med to forskellige batteristørrelser, der, i forhold til bilens størrelse, er ganske pæne. Standard-varianten har en batterikapacitet på 42 kWh og en elmotor på 97 hk. Det giver en rækkevidde på op til 320 km. I Long Range-varianten får man et batteri på 49 kWh, 115 hk og en rækkevidde på op til 370 km. Begge varianter kan lades med op til 120 kW og starter i henholdsvis 179.995 kr. og 191.995 kr.

Disse priser er for udstyrsniveauet Essential, der inkluderer udstyr som 10.25” digital instrumentering og 10.25” infotainment, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, klimaanlæg og bakkamera. Hertil kan købes en komfortpakke, der giver varme i forsæder og læderrat med varme til 3.495 kr. samt en vinterpakke med varmepumpe og batterivarmer til 6.995 kr.

I udstyrsniveauet Advanced stiger priserne til 194.995 kr. for Standard Range og 206.995 kr. For Long Range. Her får man varme i forsæder og rat, parkeringssensor for og bag, LED-forlygter, automatisk nedblændeligt bakspejl og trådløs mobilopladning, men varmepumpe og batterivarmer koster stadig 6.995 kr. Uanset hvilken variant man vælger, får man Hyundais fem års fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning.

Hvordan er kabinen?

Det første der falder i øjnene, når man åbner døren til Inster, er forsæderne. Ikke alene er de svøbt i et materiale, der minder om sofaen i mormors kolonihavehus – de er også formet som den! De to stole står som smeltet sammen i midten, så det ligner en sofa. Det giver et luftigt udtryk i den ellers smalle kabine og gør desuden, at man let kan glide over på passagersædet, hvis man har parkeret tæt.

Sædernes sofaudformning er én ting, en anden er det generelle farvevalg i kabinen, som er enten to-tonet beige eller khaki-brun. De kedelige kan også vælge en sort, men her passer underfundigheden i farvevalget bedre til både det udvendige design og resten af kabinens udformning. Foruden et let og luftigt udtryk finder man nemlig et utal af smarte løsninger.

Mængden af opbevarings- og aflægningsplads er utrolig. Kop- og mobilholder er indbygget i sofaen, mens instrumentbordet har en oplyst hylde á la Jeep Avenger. Derudover findes en hel håndfuld hulrum, kroge og beslag, så man altid har styr på sit habengut.

De to 10,25” skærme er genkendelige fra andre Hyundai-modeller. Det samme er gearvælger og rat, hvor sidstnævnte har tydelige trykknapper og let betjening. Den store overraskelse er mængden af knapper i instrumentbordet til klima- og lydanlæg. Alle ved, at trykknapper er dyrere end touchknapper, så at Inster har så mange, er en overraskelse, der betaler sig ved at gøre al betjening legende let.

Farverne og udformningen af kabinen er præcist så spøjs, som det udvendige design, og på den måde er Inster gennemført. Det er sjovt på en måde, der er brugbart – præcist som i 2CV.

Hvordan er pladsen?

Hvis man er to mennesker på samme række i Hyundai Inster, kan man ikke undgå at bemærke bilens bredde – eller rettere mangel på samme. Man behøver ikke være særlig korpulent, før man gnider skuldre med sidemanden, og det gælder såvel på forsædet, som det gør på bagsædet. Det er i stedet på pladsen i længden, at Inster imponerer.

Det lyder utopisk, men fuldvoksne mennesker på 1,90 meter i længden kan sagtens være der med både knæ og hoved. Bagsædepladsen er på niveau, hvis ikke bedre, end det man finder i modeller der er en hel klasse større end Inster. Tag bare Volvo EX30. Den er 40 cm(!) længere og har betragteligt dårligere plads på bagsædet.

De fire fuldvoksne der kan være i Inster skal indstille sig på at pakke let, da bagagerummet kun rummer 218 liter. Vælger man Advanced frem for Essential, får man dog justerbare bagsæder, så man selv kan vælge at ofre lidt af bagsædepladsen for at få mere plads i bagagerummet.

Bagsæderne kan også lægges fladt ned og komplimenteres af endnu en smart løsning. I bagagerummet ligger to plader, der forskydes, når bagsæderne foldes sammen, og sikrer et helt plant gulv. På den måde får man et regulært lasterum bag i den kompakte koreaner. Og for dét ikke skal være nok, så kan forsæderne også foldes sammen. Det giver plads til lange objekter på tværs af hele kabinens længde, ligesom man også kan smide en madras over forsæderne og sove to mennesker i bilen.

Hvordan kører den?

Her må du væbne dig med tålmodighed, kære læser. Hyundai har embargo på køreindtryk indtil den 1. november. Når denne dag oprinder, vil jeg fluks opdatere artiklen med de første indtryk fra den første køretur på landevejene omkring Silkeborg.

Indtil da er den foreløbige konklusion, at Hyundai Inster er gennemgribende skæv på den fede og charmerende måde. Designet er ikke for alle og måske heller ikke for mig, men løsningen af kabinen, prisen og garantien gør, at den ingenlunde kan afskrives. Citroën 2CV var også en budgetorienteret, kompakt og underlig bil, der delte vandene. Alligevel solgte den i knap 4 millioner eksemplarer på tværs af 42 år i produktion.


SPECIFIKATIONER

Hyundai Inster Long Range Advanced

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 115 hk/147 Nm
0-100 km/t: 10,6 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Forbrug: 13 kWh/100 km
Rækkevidde: 370 kilometer
Batteristørrelse: 49 kWh
Ladekapacitet: 120 kW
Mål (L/B/H): 382/161/161 cm
Køreklar vægt: 1.410 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 280/1.059 liter

Pris: 206.995 kr. (Inster fås fra 179.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS