Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: MG5 Electric – første folkelige elektriske stationcar

Kinesiske MG fylder et hul i markedet. MG5 Electric er en elektrisk stationcar i Golf-klassen med 400 kilometer rækkevidde og priser fra 290.000 kr. Den rykker ingen grænser, men den gør lige præcis det, der står på indpakningen.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er da underligt. Af alle bilproducenter i hele verden, som sælger biler til europæerne, findes kun en enkelt med en elektrisk stationcar. Det komiske er, at det hverken er Volkswagen eller Renault, mangeårige fabrikanter af praktiske stationcars, der sælger den, men de sportslige typer hos Porsche.

Er det fordi, der ingen interesse er for elbiler lavet som stationcars? Skal elektriske stationcars være der, før interessen kommer? Hønen og ægget. Klassisk historie. Porsche skal nok få en succes ud af Taycan Sport Turismo, som deres enhjørning af en bil hedder, men den dyre elbil fortæller næppe hele historien om den elektriske stationcar.

LÆS OGSÅ | MG5 Electric er en elektrisk stationcar til 290.000 kr.

Først – og tidligst – midt i 2023 kan vi sparke dæk på fuldelektriske udgaver af to stationcars fra Opel og Peugeot: Astra-e Sports Tourer og e-308 SW. Der er meget lang tid til, så de må se sig overhalet af den første elektriske stationcar, som flere end et par procent af danskerne har råd til at købe: MG5 Electric.

Kineserne har spottet hullet i markedet, og de fylder det nu ud med den 460 cm stationcar. Tænk på den som en kinesisk Ford Focus stationcar, som kører på strøm. Den kan blive din til priser fra 290.000 kr., og for at se, om der er værdi for pengene, kører vi ud i det blå med MG5 Electric.

Ny, men ikke helt ny

MG5 Electric er et nyt syn for danskerne, som indtil videre har været præsenteret for tre SUV’er fra kineserne med det britiske navn: ZS EV, Marvel R og EHS PHEV. For netop britiske kunder er der ikke meget nyt ved MG5 Electric, for den har været på markedet på de britiske øer gennem længere tid.

Faktisk er bilen, vi nu kan købe hos MG’s Brand Stores, som bl.a. ligger i Valby og Viby J, en grundigt faceliftet model. Den har fået en helt anden, mindre asiatisk præget front og, ikke mindst, et nyt interiør med forbedret infotainmentsystem med 10,25” touchscreen.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 møder MG Marvel R (og Korea er langt foran Kina)

Designet er pænt, anonymt og almindeligt. Men læg mærke til, hvor langt der er mellem øverste kant af dækkene og toppen af hjulkasserne. MG har været nødt til at hæve undervognen, fordi 5’eren egentlig er lavet som benzinbil – og så senere konverteret til el. Det store batteri, som samlet set er 61,1 kWh, ligger i bunden af bilen under sæderne, og det skulle helst ikke støde på noget på vejen, så derfor er undervognen høj.

Mens interiøret er både pænt i materialer og samlinger, og den nogenlunde velfungerende touchscreen med genvejstaster til bl.a. klimaanlæg og volumen (hurra!) viser, at MG kan lave noget bedre end det bras, der sidder i EHS PHEV, så sidder man ret akavet i sæderne.

Der er ringe afstand mellem sædehynden og bilens bund, lidt som i de første generationer Mercedes-Benz A-Klasse, og på bagsædet sidder man direkte akavet. Benene vinklet og højt over gulvet, og under forstolene er der ikke plads til fødderne.

Masser af udstyr for pengene

For børn vil problemet sikkert ikke være udtalt, og der er også nogenlunde plads til benene. Bagagerummet er på 479-1.367 liter, så mindre end i en Ford Focus stationcar. Men langt bedre end i en “familiebil” som Hyundai Kona EV.

MG5 Electric markedsføres i to udstyrsvarianter. De har samme batteri, altså 61,1 kWh, og samme 156 hk fra elmotoren, som forvaltes af forhjulene. Rækkevidden er forskellig fra basisudgaven Comfort til 289.999 kr. til Luxury-versionen til 299.999 kr. Ikke fordi den er meget tungere, men fordi den kører på større hjul: 17” i stedet for 16”. Det koster 20 kilometer på en opladning, så Comfort-modellens 400 kilometer bliver til 380 kilometer i Luxury.

LÆS OGSÅ | Lexus viser mere af den elektriske RZ

Måske MG kan overtales til at levere MG5 Electric Luxury på 16” hjul? I hvert fald er det dumt at spare de bare 10.000 kr., basismodellen er billigere. Basis betyder fint udstyr hos MG, men 10.000 kr. mere køber bl.a. el-betjent førersæde, indtræk i kunstlæder, automatisk klimaanlæg, el-foldbare sidespejle og småting som auto-op-og-ned på alle sideruder, ikke kun førerdørens.

I basisudgaven Comfort er der LED-forlygter, nøglefri betjening, varme i forsæderne, p-sensorer bagtil og meget andet – og almindeligt bakkamera med 180 graders visning. I testbilen, en Luxury, er der 360 graders kamera med den mest sørgelige opløsning. Et dumt sted at spare.

Den kører ikke som en høj bil

En stationcar er normalt lav, men med sin hævede undervogn er MG5 Electric næsten en crossover. 154 cm høj, så den er 1 cm højere end en Ford Puma og kun lidt lavere end VW T-Roc. Det får den kinesiske stationcar til at se ud som noget, der kan klare en pløjemark (det kan den nok ikke), og man kunne være nervøs for, at det ville give gyngende køreegenskaber.

Jeg kaster MG5 Electric gennem en række meget skarpe sving, venter på at krængningen får det hele til at falde til jorden, så ESC-systemet kan skride ind og stoppe galskaben. Det sker aldrig. Selv uden nævneværdig stivhed i undervognen er krængningen forudsigelig og langt fra voldsom, og da den elektriske stationcar har bedre styretøj end de andre biler fra MG, er den en udmærket køreoplevelse.

Kræfterne overrasker også positivt. Med 156 hk, 280 Nm, er den på papiret langt bagud i forhold til en VW ID.3 med dens 204 hk, eller den nye Renault Megane E-Tech Electric med 220 hk, men elmotoren giver masser af skub – ved 20, 50, 80 og 130 km/t.

Selv ved den højest tillladte motorvejsfart virker der til at være en del mere at give af. Topfarten er, hvis man vil på kant med loven og tappe strøm virkelig hurtigt, 185 km/t.

LÆS OGSÅ | Første tur: Elektrisk Citroën Ë-Berlingo kunne være storfamiliens nye darling – men målet er aldrig i sigte

Med 80 procent opladet batteri, da jeg triller af sted, siger rækkevidden omkring 290 kilometer. Det er altså for Luxury-versionen, som har en WLTP-rækkevidde på 380 kilometer med 100 procent opladet batteri. Men en test af rækkevidden må vente til vi får MG5 Electric til test i længere tid. Opladning sker med op til 87 kW, så her satser MG altså på, at folk lader op hjemme, hvor der maksimalt kommer strøm ind med 11 kW.

Mere fra MG på vej

MG5 Electric er ingen luksusbil, men en ret så praktisk elektrisk stationcar med en masse udstyr, rimelig rækkevidde og udmærkede køreegenskaber. Den føles lidt rustik, men den er samtidig godt skruet sammen og komfortabel også på motorvej ved 130 km/t.

Den helt store fordel for MG lige nu er ikke, at de er først med en (folkelig) elektrisk stationcar, men at forhandlerne på kort tid rent faktisk kan levere biler til kunderne. Det er ikke normalen.

MG skal nok få endnu en god bid af markedet med 5’eren, og de ser sig allerede om efter endnu et stykke at bide sig fast i. Senere i år præsenteres den nye MG4, som er designet og udviklet direkte til det europæiske marked. En hatchback a la VW ID.3 og Cupra Born, tyder det på, men hvad der helt præcist er tale om, ser vi senere i 2022.


SPECIFIKATIONER

MG5 Electric Luxury

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 156 hk/280 Nm
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 17,9 kWh/100 km
Batteristørrelse: 61,1 kWh
Maks. ladekapacitet: 87 kW
Elektrisk rækkevidde: 380 kilometer
Mål (L/B/H):
460/182/154 cm
Køreklar vægt: 1.562 kilo (oplyst som egenvægt)
Bagagerumsvolumen:
479-1.367 liter

Pris:
299.999 kr. (MG5 Electric fås fra 289.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
9.995/4.195 kr. (MG5 Electric fås fra 9.995/3.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil:
Ikke oplyst


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.