Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur: Mon nogen lægger mærke til den nye Focus?

Ford Focus blev Årets Bil 2019, og her i 2022 er den klar med fornyelser, men den faceliftede Focus får det – desværre – svært mod Fords egen Kuga PHEV

TEKST OG FOTO Morten Bek

Ford Focus stationcar med dieselmotor. En typisk slider til familien og firmabilisten. For 10-15 år siden, men ikke her i 2022. Der er brug for lige så mange firma- og familiebiler som i 2007, men en dieselstationcar har i dag ingen chance mod en plug-in-SUV.

Men Ford har bekostet et facelift til Focus, og selv om testbilen er sådan en udgave, der passede bedre ind i 2007, end den gør i 2022, har Focus så meget historie og så mange kvaliteter, at jeg selvfølgelig skal se nærmere på den.

Den seneste udgave af Focus blev Årets Bil i Danmark 2019. Det var også det eneste rigtig gode år for Golf-konkurrenten fra Køln. Det var tiden før Kuga PHEV, som slog ned som et lyn i danskerne og bilmarkedet i 2020, og allerede i 2020 blev salget af den nye Focus næsten halveret. For så i 2021 at falde sammen som et korthus: 789 styk Focus i 2021 mod 4.053 styk i 2019.

Der skal et par skarpe øjne til at se faceliftet fra denne vinkel. Bagtil er Focus stort set den samme. Som stationcar er den en stor bil, som kun er omkring end hånds bredde kortere end VW Passat Variant

Hvad har Ford gjort ved Focus?

Det er små, men meget effektfulde ting, Ford har indført med faceliftet af Focus. Der er to store trækplastre, og begge er synlige, håndgribelige forbedringer: Designet og infotainmentsystemet.

Det er forunderligt, hvad en kosmetisk operation kan gøre. Både ved et menneske og en bil. Focus var før som et designmæssigt trafikuheld – når man købte den, meget specifikt, som Trend eller Titanium. Købte man den som ST-Line kunne man næsten undgå det enorme overbid og fiskemunden.

LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift til fortsat fin Ford Fiesta

Fiskemunden er proppet til med Ford-logoet, som er kommet ned fra sin forkerte placering over grillen, og grillen har fået et ekstra hak i hver side. Der er også hakker i kromlisterne, og de nu formindskede forlygter er LED på alle udstyrsniveauer. Så der er også et element af forbedret køresikkerhed, som LED-forlygter giver, når det er mørkt. Adaptive matrix-LED-forlygter fås også, men de koster 18.740 kr.

SYNC3 er den generation infotainmentsystem, Ford tidligere belastede sine kunder med i Focus. Et system som Kuga- og Fiesta-kunder stadig “nyder” godt af. Det gør Focus-kunderne heldigvis ikke længere; SYNC4 er topmoderne, og det er ikke bare en stor skærm på 13,2”, der gør systemet moderne.

SYNC4 kommer fra Mustang Mach-E – bare med skærmen på den anden led. Opløsningen er god, og selv om Ford har lært af de værste (hej, VW) og har flyttet klimabetjening og meget andet op i skærmen, så er symbolerne så store – og talegenkendelsen så god – at det ikke rigtig trækker ned.

Trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto, internetbaserede opdateringer og meget mere gør SYNC4 til et glimrende system. Et system, som er standard i ALLE danske Focus-varianter.

En skærm på 13,2″ stjæler billedet i kabinen, og det nye infotainmentsystem er da også klasser bedre end det gamle

Hvad har ford IKKE gjort ved Focus?

Den store skærm tiltrækker sig rigtig meget opmærksomhed, men jeg kan godt fokusere på andet. Ford har gjort meget lidt for at løfte materialekvaliteten, og den er altså stadig ikke mere end gennemsnitlig – hvis endda så god. Der er nye kontakter til sidespejle og ruder, og jeg giver Ford bonus for at bevare så simple, men i dag mere sjældne, ting som rigtige trykknapper i rattet og de der rulleting, som man lukker af for den friske luft fra dyserne med.

Focus er som stationcar udstyret med plads til de fleste og det meste. Mens jeg er overbevist om, at bagagerummets volumen på 635 liter inkluderer noget plads i en usynlig tagboks, så er Focus stationcar stor, praktisk og rummelig.

LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

Det er noget af en opvågning at komme fra en SUV, som eksempelvis Kuga PHEV, og så over i Focus. Hvis man aldrig kører andet, kører Kuga PHEV fint. Men stig ned i Focus stationcar, lad den utroligt smidige undervogn kæle med vejen og mærk letheden. Intet nyt under solen her – og det er kun passende.

Focus har de fineste køreegenskaber på denne side af en BMW 3-serie, og mens styretøjet er for let og lidt uldent i neutralstillingen, liver det i den grad op, så snart det første sving indtages.

Titanium ruller nu med hjulkapsler og ikke alufælge. Bevares, det er da pæne hjulkapsler, men til prisen burde alufælge være standard

Hvordan er det at køre diesel?

Lige så lækkert som jeg husker det. Det er den omvendte verden af den elektrificerede. Elbiler og plug-in hybrider tager 0-100 km/t, så man er ved at brække nakken, men en diesel med 120 hk og automatgear som Focus 1,5 Ecoblue snøvler sig af sted og bruger 11 sekunder. Så langsom som den lyder, lige så kraftig er den i virkeligheden.

1,5-liters dieselmotoren er kontant og tager hårdt fat fra bunden, og automatgearkassen med 8 fremadgående trin er en mester til at lægge omdrejningerne helt perfekt. Altid det korrekte gear til angreb, men ikke med unødigt høje omdrejninger.

LÆS OGSÅ | Ford Ranger Raptor – vildere og med 288 hk

Det kan godt være, motoren “snakker” lidt, som jeg mistænker handler mere om Focus’ generelle mangel på støjisolering, men den lyder uanstrengt og fin i mine ører.

Det er klart, at du ikke må vælge en Focus med dieselmotor, hvis du kun kører de korte ture til hverdag og sjældent de lange. Så skal du vælge den med den trecylindrede 1-liters benzinmotor med 125 eller 155 hk, og begge er gode valg.

Hvor meget koster den faceliftede Focus?

Den er en af de dyre. Prisstigninger er også rullet ind over mange biler hos Ford, og de glade dage med en Focus til 199.000 kr., som var i 2019, er for længst bag os. Den billigste Focus, en hatchback med 1-liters benzinmotor med 125 hk og Titanium-udstyr, koster 274.160 kr. Stationcar koster 10.000 kr. ekstra, og ST-Line-udstyr, hvor skørterne er større og hjulene det samme, starter heeeelt oppe i 324.350 kr.

Den langtursfriske Focus stationcar med dieselmotor, automatgear og Titanium-udstyr koster mindst 309.160 kr., og det er præcis samme pris som for benzinudgaven med 125 hk og 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.

LÆS OGSÅ | Ford viser den helt nye Mondeo, som du aldrig kommer til at kunne købe

Det er dyrere at købe Focus, men konkurrenterne er næsten alle endnu dyrere. VW Golf Variant, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi. De koster langt flere af de surt tjente penge. Peugeot 308 SW med dieselmotor med 130 hk og automatgear koster 400.000 kr.

Men det værste for Focus er, at Kuga PHEV stadig fås under 300.000 kr. Hurra, en plug-in-SUV med 225 hk til bare 299.990 kr. Ja, det er fint, men hvis det handler om den bedste bil, så er det Focus, ikke Kuga, man skal vælge.


SPECIFIKATIONER

Ford Focus 1,5 Ecoblue aut. Titanium stationcar

Motor: R4, 1.499 cm3, diesel
Ydelse: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 10,9 sekunder
Tophastighed: 191 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
CO2-udledning: 123 gram/km
Mål (L/B/H):
467/183/150 cm
Køreklar vægt: 1.479 kilo
Bagagerumsvolumen:
635-1.653 liter

Pris:
309.160 kr. (Focus fås fra 274.160 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
14.995/4.295 kr. (Focus fås fra 14.995/4.095 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil:
Ikke oplyst


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.