marts 2, 2023

Første tur: Nio EL7 følger de gode kinesiske takter

Med den luksuriøse sedan ET7 har kinesiske Nio lagt et højt bundniveau, og derfor er forventningerne til SUV’en Nio EL7 høje. Vi kører første tur.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Nio PR

Det er ingen hemmelighed, at Nio ET7 begejstrer mig. Den udsøgte komfort, lave støjniveau og høje byggekvalitet har vægtet tungt i denne begejstring.

Med samme platform, batteripakker og drivlinje tyder alt på, at den højbenede Nio EL7 følger de samme gode takter. Alligevel er noget anderledes.

Jeg kører første tur i den højbenede kineser på en frossen flod lidt uden for skidestinationen Hemsedal i Norge.

Bilbasen var inviteret til Norge af Nio Danmark.

Tvilling på stylter

Nio fortsætter med at gå mod strømmen af kinesiske bilmærker, der slår sig på prisbillighed. Nio EL7 er den højbenede tvilling til ET7 med al den dekadente luksus og teknik, som dette slægtskab indebærer.

Der er to batteripakker: Én på 75 kWh og én på 100 kWh, der i EL7 omsættes til henholdsvis 391 km og 509 km i rækkevidde. Det er mindre end ET7, fordi SUV’en rager over 20 cm mere i op luften. Det koster på rækkevidden, selvom luftmodstandskoefficenten er pæne 0,263.

LÆS OGSÅ | Test: Nio ET7 er den hidtil bedste elbil fra Kina

Et hak i rækkevidden kunne måske have været undgået ved at spare på kræfterne, men her nægter Nio at gå på kompromis. Den voluminøse, elektriske SUV pakker derfor, foruden hele familien, svimlende 653 hk.

Elmotoren på forakslen leverer 245 hk mens baghjulene sørger for de resterende 408 hk. Det er nok til, at Nio EL7 sprinter fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder – bare 0,1 sekund langsommere end ET7.

Detaljerne til forskel

Som specifikationerne ovenfor illustrerer, er teknikken i EL7 den samme, som den er i ET7. Og for at forhindre at min beretning fra de norske fjelde blot bliver en lang gentagelse, får du lige de resterende ting, der går igen fra ET7 til EL7:

Kabinematerialerne, køreassistenterne med LiDAR-enhed på taget, infotainmentskærm og digital instrumentering, og den lille venlige ven, Nomi, der styrer slagets gang som intelligent stemmeassistent.

Det er med andre ord ‘kun’ en håndfuld fysiske detaljer, der adskiller dem:

  • Dørhåndtagene er nye og åbner døren i et lækkert elektronisk klik, når blot hånden sættes på håndtaget. Der er stadig en solid, mekanisk funktion i håndtaget, så man kan hive på traditionel facon, hvis man er utålmodig.
  • I Nio ET7 er det store panoramaglastag fast, mens det i EL7 både kan tippes og åbnes – endda med en stor og bred åbning.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?

  • Passagersædet har det, der bedst kan beskrives som en ‘morfarfunktion’ med elektronisk fodskammel og lægstøtte. Her kan man ligge på langs og få sig en lur ved ladestanderen.
  • Instrumentbordet i EL7 slår en blød S-bue i stedet for blot at være lineært. Og dét opsummerer egentlig detaljerne, der er nye og adskiller EL7 fra ET7.

Eller, nej vent…

… i bedste SUV-stil træder Nio lidt væk fra ministerstilen og stiler mod den aktive familie. Bagsæderne må nu undvære massagefunktion men har samme mængde benplads som i ET7. Til gengæld er bagagerummet vokset med hele 207 liter og har en samlet kapacitet på flotte 570 liter (658 liter inkl. opbevaring under gulvet).

For den danske familie er det nok dog den elektrisk udfoldelige trækkrog, som Nio EL7 nu er udstyret med, der er vigtigst. Campingvognen såvel som traileren kan spændes på EL7 uden problemer, da den trækker op til 2.000 kg.

Is er noget fis

Testdagen med Nio EL7 består af kørsel på floden Tisleifjorden, der giver 70 cm vand i frossen form under bilernes pigdæk. Det er underholdende at smide den tunge kineser rundt, ligesom jeg også får stiftet et kort bekendtskab med fem nye køreindstillinger introduceret til EL7: Sand, sne, våd vej, easy pass og trailer.

LÆS OGSÅ | XPeng opgraderer i Danmark med ny G9 og forfinet P7

Vil man derimod mærke undervognen og dens komfort, styretøjets præcision, støjniveauet, accelerationen, nedbremsningen og deslige, så er is noget fis. Der er ingen tid på asfalten, hvorfor en vurdering af køreegenskaberne må vente til en test på dansk jord.

Priser

Fuldstændig som med ET7, kan man ved køb af EL7 enten vælge at leje batteriet på månedlig basis med mulighed for udskiftning på Nios nyåbnede Power Swap-station i Slagelse eller blot købe batteriet som del af den samlede pris.

Uanset hvilken sammensætning, man vælger, kommer EL7 med alt hvad remmer og tøj kan holde. Præcist som i ET7. Den eneste forskel er, at EL7 er lidt dyrere. 

LÆS OGSÅ | Test: BMW iX 40 er velkørende som få, men hvorfor er batteriet så lille?

Med 75 kWh batteri, som man ejer, koster Nio EL7 817.000 kr. mens den med 100 kWh batteri koster 937.000 kr. Uden batteri koster Nio EL7 724.000 kr. og 769.000 kr. med en månedlig batterileje på enten 1.299 kr. For 75 kWh eller 2.199 kr. for 100 kWh.

Nio EL7 koster med andre ord 40.000 kr. mere end ET7, uanset hvordan man vender og drejer den. Det er ikke som sådan galt, når man ved, hvor stor en merpris bilproducenter kan tage for højbenede modeller (host, Ford Puma, host).

Et andet landskab

Meget er det samme, lidt er anderledes. Foruden et par detaljer hist og her, et større bagagerum og lidt højere til loftet, fremstår Nio EL7 ganske utvetydigt som den højbenede tvilling til ET7. Og det er en god ting!

Det, der er anderledes for Nio, er derimod, at den store elektriske SUV tapper ind i et nyt landskab af konkurrenter. Her er lidt flere til at trække linjerne hårdt op, hvor jeg særligt tænker på Audi Q8 e-tron og BMW iX.

Begge har luksus, komfort og høj byggekvalitet, hvor Audi tilmed kan tilbyde det til en lavere indgangspris (699.990 kr.). Jeg glæder mig til at se, hvordan Nio ET7 tager sig ud mod disse tyske mastodonter, når den lander i Danmark. Bilen kan bestilles allerede nu, og kan derfor ses på landevejene inden længe.


Nio EL7 100 kWh

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 653 hk / 850 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Batterikapacitet: 100 kWh
Rækkevidde: 509 kilometer
Mål (L/B/H): 491/198/172 cm
Køreklar vægt: 2.441 kilo
Bagagerumsvolumen: 658 liter (inkl. opbevaring under gulvet)

Pris: 937.000 kr. (EL7 fås fra 784.000 kr. med lejet batteri)
Pris på abonnement: 14.620 kr./måned (EL7 fås fra 12.198 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS