Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
BYD Dolphin er måske det første eksempel på en vaskeægte prisbillig elbil, der leverer på stort set alle parametre. Også på forbruget?
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Den nye BYD Dolphin er med i finalen ved Årets Bil i Danmark 2024. Som en del af juryen bag kåringen har jeg selv været medvirkende til, at den blev en af de syv biler i finalen. Hvis jeg skal give den kortest mulige forklaring på, hvorfor jeg har stemt den i finalen, så er det ikke svært: Prisen er opsigtsvækkende lav – og der er virkelig værdi for pengene.
Før jeg stemte på Dolphin som en mulig vinder af titlen som Årets Bil, tog jeg tre dage i den elektriske kineser for at lære den bedre at kende – og for at se, hvor meget strøm den bruger. Når jeg laver test af forbruget af kilowatttimer, kører jeg ikke bilen ned til 0 kilometer på rækkevidden.
Det er en forbrugstest, ikke en rækkeviddetest. Ingen bør sigte efter at ramme 0 kilometer på batteriet, når bilen går i 0 kilometer, vil der være en buffer, som alt efter temperatur og kørsel kan ændre sig – så man kan strande ved vejsiden, hvis man afhænger for meget af den. Ville man nogensinde køre en benzinbil videre fra indikeret 0 kilometer og helt tør for at se, hvor langt man kan komme, før reserven i tanken er fordampet?
En måling af forbruget giver rigtig god indikation af, hvor langt man kan komme på en opladning uden at bruge af den indbyggede buffer. Og hvor meget bruger den kompakte BYD så på en tur med blandet kørsel?
Dolphin får hjælp af vejrguderne i de dage, jeg har den til test. Det er starten af oktober, men temperaturen ved middagstid er 18 grader. Det er gode betingelser for effektiv omgang med strømmen, og det er rimeligt at forvente, at som temperaturen falder 10-15 grader fra de 18 grader, så vil forbruget være noget anderledes end det, jeg når frem til under forbrugstesten.
Jeg kører af sted fra BYD-forhandleren i Risskov med 100 procent opladet batteri, og den indikerede rækkevidde på den lille og overbebyrdede instrumentering står til 439 kilometer. Det er 12 kilometer mere end WLTP-rækkevidden på 427 kilometer – og min erfaring med bilerne fra BYD er, at det er en rækkevidde, der har mere med WLTP-tallet end den reelle rækkevidde, skærmen viser, når bilen er fuldt opladet.
Den første del af ruten er motorvej med op til 130 km/t, og den del af turen flyder over i motortrafikvej med 90-100 km/t. Det er en hård start for en elbil, der skal forsøge ikke at fråse på en tur, der ender med at være 152 kilometer lang.
Der går ikke to minutter, efter jeg kører fra Risskov, før de første alarmer hyler op. “Fremskynd!” Fremskynd hvad? Det er trafikskiltegenkendelsen, der på de nyeste biler er konstant insisterende på, at man ikke overskrider hastighedsgrænserne med bare 1 km/t.
Jeg fremskynder at holde ind til siden og graver i ADAS-menuen i infotainmentsystemet, som er kodeordet for advanced driver assistance systems. Med så ustyrlig meget larm – plus et aktivt sporassisten-system, som prøver at køre mig i grøften eller over i modkørende, virker BYD-tilgangen til aktiv sikkerhed bekymrende. Jeg slår begge dele fra.
På de store veje, men også på de små og snoede, som jeg kører gennem Rønde og videre forbi Kalø, Grønfeld og Femmøller, er Dolphin en meget komfortabel og hurtig elbil, som overbeviser mig om, at den rummer rigtig god værdi for pengene.
Jeg er dog træt af, den åbenbart ikke har en regnsensor, og at forsæderne er ret korte, ligesom jeg ikke kan forstå, at klimaanlægget skal stå på 25 grader for, at kabinen ikke er kold som en kummefryser – og så lugter testbilen langt væk af kemi. Men Dolphin er stabil, hurtig, godt udstyret, godt indrettet og rummelig til kun 235.000 kr.
Dolphin besøger Fregatten Jylland, og jeg leder den videre ud mod den fredede høj Jernhatten, hvor jeg ikke når op på turen. Men vejene fra Ebeltoft til Jernhatten og videre til Grenaa er kræs for køreglade bilister. Oversigtsforholdene er perfekte, og vejene bugter sig og bliver til rækker af både bløde og hårde sving. At der samtidig er virkelig smukt og kun få biler, gør at det er en af de bedste veje, jeg kender.
I Grenaa er der stop ved Kattegatcentret, bykørsel på kryds og tværs, før jeg begynder turen den anden vej. Over Enslev, Fannerup og Kolind kører jeg i Kolindsund, som er et enormt drænet område omgivet af bakker. Det er kørsel med 50-80 km/t, og det er en hastighed, som gør, at forbruget falder til ro.
Resten af turen går ad samme motortrafikvej og motorvej, som jeg lagde ud med. Denne gang kører jeg forbi Risskov og hjem til min private lader i p-kælderen i Aarhus. Kilometertælleren viser, at jeg har kørt 152 kilometer – og rækkevidden vist i instrumenteringen viser til slut 259 kilometer og 62 procent tilbage. Dermed har forbrugsturen med blandet kørsel slugt 180 kilometer og 38 procent.
Batteriet i Dolphin har en nettokapacitet på 60,4 kWh, og hvis man skal lade ved en lynlader, er det maksimum 88 kW, man får ind, hvorfor 10-80 procent opladning går meget langsomt: 40 minutter. Det er okay til prisen, vil jeg sige, og det går ikke meget hurtigere i en ny model som Hyundai Kona EV.
På min ladeboks optager Dolphin efter forbrugsturen 26,6 kWh, før bilen selv stopper opladningen. 26,6 kWh brugt på 152 kilometer giver et forbrug på 17,5 kWh for hver 100 kilometer, og det inkluderer tabet ved opladning. Hvis jeg regner om til en teoretisk rækkevidde på en opladning – ud fra den anvendelige batterikapacitet på 60,4 kWh, før bilen indikerer 0 kilometer – når jeg frem til cirka 345 kilometer.
Det er udmærket og ikke langt fra, hvad man kan forvente i en konkurrent som VW ID.3 Pro, der har et mindre batteri, men lavere WLTP-forbrug. I forhold til, at BYD lover et WLTP-forbrug på heller ikke imponerende 15,9 kWh/100 kilometer (den nye Hyundai Kona EV ligger på 14,8 kWh/100 kilometer), er det ikke langt fra. Til gengæld lover BYD, at de såkaldte Blade-batterier, som producenten selv laver, er meget holdbare i længden.
SPECIFIKATIONER
BYD Dolphin Design 60,4 kWh
Motor: Elmotor (fortil)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 60,4 kWh
Ladekapacitet: 88 kW
Rækkevidde: 427 kilometer
Mål (L/B/H): 429/177/157 cm
Køreklar vægt: 1.658 kilo
Trækvægt: 54 kilo (cykelholder)
Bagagerumsvolumen: 430-1.310 liter
Pris: 249.995 kr. (Dolphin fås fra 234.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.