FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring5996
Test og anmeldelser
30. december 2023

Forbrugstest: Nio ET5 Touring er en strømsluger med alt for langsom opladning

Morten B. Bek

Morten Bek

En strømlinet elektrisk stationcar burde komme med et lavt forbrug, men det er ikke situationen med Nio ET5 Touring, der også lader alt for langsomt.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Sneen gør Aarhus hvid, og den tunge nedbør har også lagt sig på Nio ET5 Touring, som jeg overtager fra en Nio-repræsentant nedenfor min lejlighed. Det er ikke så vigtigt, faktisk slet ikke vigtigt, at det sker nedenfor min lejlighed, men det er vigtigt, fordi ladeoperatør Aura for nylig har sat to 300 kW-lynladere med hver to udtag op 100 meter fra mit hjem.

Der er 23 procent på batteriet, da jeg bakker ind til den ene stander og holder mit kreditkort op foran læseren. Batteriet i testbilen er det store af de to, man kan vælge til ET5 Touring. Det er på 100 kWh, som er stort i en mellemstor elbil med lavt karrosseri. For som en af de få elektriske stationcars er ET5 Touring behageligt lavere end mange ubehjælpeligt høje elbiler.

Jeg vil fra de 23 procent til 80 procent, mens jeg holder hos Aura. Hvor lang tid kan det tage? Det maksimale indskud i det store batteri er 125 kW, og det er set bedre i rigtig mange elbiler, både billigere og dyrere. Hvis det går stabilt op mod de 80 procent, kan 125 kW være en fin ladehastighed.

FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4444
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4478
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4434
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4457

Er laderen fuldt kørende?

Fra 80 til 100 procent vil jeg lade jeg ved min egen boks i kælderen, så jeg bliver klar til at teste forbruget i den kinesiske stationcar. Det bliver ikke lige med det samme, for bilen kommer ikke i nærheden af at optage 125 kW fra Aura-laderen. Den starter fra udgangspunktet, 23 procent, med 61 kW, og op til 80 procent ligger den med 56-65 kW.

Det er så skævt, at jeg ringer til Aura og får fat i en tekniker. Bare for at høre, om de nye ladere er “fuldt kørende”. De er fuldt kørende. Og jeg er den eneste, der lader, så ingen andre skal jeg dele strømmen med. Teknikeren hører, hvad det er for en bil, jeg lader. En Nio… Okay, det er ikke første gang, han hører at det går langsomt.

Batteriskiftestationen, som station i ental, ligger i Slagelse, og før Nio bygger en i Aarhus (og Odense, Aalborg, Esbjerg…), er det helt galt, at en bil fra mærket lader med så ringe styrke ved en lynlader. Det er ikke sjovt at sidde 53 minutter og 37 sekunder for at lade 55,6 kWh, selv om jeg har tid til det. Forestil dig så, at det sker, når man har travlt.

FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring6001
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4364
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4360
FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4389

Sne og sjap

De sidste 20 procent op til 100 procent får jeg på derhjemme, men tiden er skredet så meget, at forbrugstesten udsættes med en dag, så det er lyst nok til at tage billeder på turen.

Det er direkte ufedt at være elbil, når temperaturen ligger omkring frysepunktet, og det er ufedt at være bilist, når der ligger sne og sjap – og måske is – på vejen. Jeg er ekstra forsigtig, som jeg kører fra havnen i Aarhus til motorvejen og kører direkte mod Randers.

ET5 Touring er dejlig. En dejlig bil til motorvejen, hvor det rolige styretøj og den afdæmpede, veldæmpede affjedring gør turen til en behagelig leg. Firehjulstræk har den 489 hk stærke elbil med en elmotor ved hver aksel, så jeg føler mig sikker, men overmod holder jeg mig fra.

Efter et kort stop ved rasteplads Info-teria Gudenå kører jeg gennem udkanten af Randers, ind til midten og Randers Regnskov. Jeg tror ikke, jeg har hidkaldt mere end 30 procent af bilens 700 Nm noget sted, og jeg får igen, som ofte, at ET5 Touring kunne klare sig med 250 hk.

FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4416

Blandet kørsel med højt forbrug

Resten af turen, som ender med at være på 163 kilometer med med en god blanding af de hurtige, de langsomme og de kurvede, går gennem flot landskab. Øster Alling, Pindstrup, Nimtofte og videre til Grenaa, hvor der er et par timers pause.

Turen er behageligt tom for begivenheder. Fra Grenaa går det direkte hjem til Aarhus via landevej, motortrafikvej, motorvej og by. ET5 Touring har den komfort, som der bør være i en dyr elbil, og indretningen og farverne gør, at den stikker ud i forhold til biler fra BMW og Tesla.

Instrumenteringen kan vise to rækkeviddetal på samme tid; WLTP-tallet i den ene side, det realistiske i den anden. Det realistiske imponerer mig bestemt ikke. Fuldt opladt er WLTP-rækkevidden 560 kilometer, som for en strømlinet stationcar med batteri på 100 kWh burde være langt højere. Jeg er ikke overbevist om, at man ved blandet kørsel vil kunne nå mere end 350, måske 400 kilometer, på en fuld opladning.

Tilbage i kælderen sætter jeg Nio’en i min lader. Jeg starter opladning ved 54 procent, og ud under aften stopper laderen igen. Batteriet er fyldt til 100 procent, og der er indtaget 45 kWh med ladetab. 45 kWh brugt på 163 kilometer giver et gennemsnitsforbrug på 27,6 kWh.

Jeg havde forventet mig et noget lavere forbrug. Det er vinter, men jeg har kørt stille og roligt, ikke trykket den af, og det er, hvad jeg får ud af det i en lav, aerodynamisk stationcar?

FORBRUGSTEST Nio ET5 Touring4353

SPECIFIKATIONER

Nio ET5 Touring 100 kWh

Motor: Elmotorer (for og bag) Ydelse: 489 hk/700 Nm 0-100 km/t: 4 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 18,6 kWh/100 kilometer Batteristørrelse: 100 kWh Ladekapacitet: 125 kW Rækkevidde: 560 kilometer Mål (L/B/H): 479/196/150 cm Køreklar vægt: 2.210 kilo Trækvægt: 1.400 kilo Bagagerumsvolumen: 450-1.247 liter Pris: 637.000 kr. (ET5 Touring fås fra 517.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: