Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det tog mere end 50 år for Ford at sende Mustang over Atlanten og ud til de europæiske kunder. Først i 2015 kunne vi, helt officielt og uden at bruge parallelimportører, købe en ny Mustang i Danmark.
At der er danskere, som brænder efter at få den mest berømte pony car, sportsvognen til de amerikanske masser, mellem hænderne, er blevet slået fast med syvtommersøm i de forgangne 7 år. Siden skibet med de første Mustang lagde til i Europa, er der solgt 326 af dem i Danmark.
LÆS OGSÅ | Galt eller genialt? Ford lokker amerikansk politi med elektrisk pickup
Den originale Mustang har fået selskab af en elektrisk crossover, der bærer samme navn – med Mach-E tilføjet – som selvfølgelig langt overskygger den, når det kommer til antal solgte.
Men det er originalen, der er den ægte Mustang, og når en ny har verdenspremiere, går Ford amok i en rus af historier om alt fra vilde fans over fabriksarbejderne der samler bilerne i Flat Rock, Michigan, til Den Ultimative Amerikanske Frihed.
Den syvende generation Mustang, den anden i Europa, er så uprætentiøs, stor og klassisk, som den skal være. Formlen er præcis den samme som er brugt til den udgående generation: Muskler i designet, muskler under motorhjelmen.
Designet er en blanding af nyt og gammelt. Den dybere grill kommer vi snart til at se på en faceliftet Kuga, men ingen anden Ford i Europa ser så bidsk ud som Mustang. Det siger måske ikke så meget, for Ford sælger efterhånden ganske få personbilsmodeller i Europa – indtil en crossover-afløser til Mondeo og elbilerne fra samarbejdet med VW dukker op.
LÆS OGSÅ | Test: Der er stadig noget, Ford Focus er bedst til
I kabinen er Mustang ikke til at genkende. Bare fordi Mustang er klassisk, og på flere måder opfattes som gammeldags, skal den stadig digitaliseres og have store skærme.
Med en digital instrumentering på 12,4″, som flyder sammen med en infotainmentskærm på 13,2″ (med SYNC4-styresystem), kunne interiøret stamme fra en hvilken som helst almindelig bil.
Andre biler har ikke det enorme håndbremsegreb (mekanisk!) eller den lille gearknop størrelse golfbold, og i andre biler kan man heller ikke fifle med udstødningslyden og brænd-dæk-af-indstillinger. Kun i Mustang.
Rygterne har kørt i årevis. Mustang kommer som hybrid, og Mustang kommer som elbil. Mustang kommer med firehjulstræk. Det kan godt være, det sker en dag, men den nye udgave af Mustang holder sig i det spor, den kender.
En helt ny 2,3-liters turbomotor er basismodel (den nuværende Mustang med den tidligere 2,3’er udgik hos os, men ikke i USA. Ydelsen holder Ford tæt til kroppen, men det er sandsynligt, den vil nærme sig 350 hk.
LÆS OGSÅ | Bjerggeden Ford Bronco kommer til Danmark
5.0 GT er den mest klassiske Mustang af dem alle. Den er, igen, stjernen. Heller ikke den kender vi ydelsen på, men tæt på 500 hk er realistisk. Motoren i GT’eren er igen den lækre Coyote-V8 på 5 liter, og standard er en manuel gearkasse.
En 10-trins automatisk er de dovnes valg. Men det valg kommer med en ny feature, som med sikkerhed aldrig vil blive tilladt i Europa, sidder i fjernbetjeningen. Uden at man sidder i bilen, kan man med Remote Rev-knappen brænde gummi af. Fordi man kan – fordi man har en Mustang.
Som det altid har været, kommer Mustang også i syvende generation som coupé, eller fastback, og som cabriolet.
Coupéen i den nuværende generation Mustang er den man vælger, hvis man kan lide at køre bil. Den er langt bedre afstivet og mere adræt. Cabrioleten, Mustang Convertible, er til vind i håret og til at blære sig.
LÆS OGSÅ | Test: Ford Mustang. Skrigorange – og helt uden strøm
Den nuværende ryster sig i karrosseriet, og forhåbentlig har Ford bedre styr på vridningsstabiliteten i den nye. Måske Mustang Convertible så vil egne sig som andet end udlejningsbil for europæere, som kører rundt på Highway 1 eller Ocean Drive.
Cabrioleten har fuldautomatisk kaleche. Sådan da. Ford må være bange for, at børn og andre med hang til at pille ved tingene vil køre taget ned på må og få. Derfor sidder der igen et stort håndtag i taget, som skal drejes, før man kan køre kalechen ned.
LÆS OGSÅ | Første tur: GT-kræfter i Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov
I USA kommer den nye Mustang til salg til sommer næste år. Hvornår den kommer til Europa? Allerede i 2023, lover Ford.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.