Faceliftet af den populære Toyota Yaris bringer en ny hybridvariant med 130 hk med sig. Mens den er meget dyr, er priserne på andre varianter fornuftige.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er som om, Toyota Yaris altid har været der. Den “hårdtarbejdende”, økonomiske, fornuftige og langtidsholdbare minibil har godt nok kun kørt siden 1999, men den kørte med det samme ind i hjertet på danskerne (eller hjernen, for den er fornuft på hjul), og den er ikke kørt ud siden.
Bilbasens Simon Hallenslev har for få dage siden kørt den allerseneste udgave af Yaris på spanske veje, og det eneste han ikke kunne fortælle om var priserne på den fornyede udgave. De var nemlig ikke klar, men det er de nu.
Yaris-modelprogrammet er vokset med et nyt medlem, Hybrid 130, som er det fine medlem, der kun fås i meget veludstyrede udgaver til priser fra 294.990 kr. Det er usandsynligt, at Yaris Hybrid 130 bliver en udgave, forhandlerne skovler ud. Til gengæld fås den rent benzindrevne Yaris 1,5 med 125 hk billigere end før til priser fra 199.990 kr.
Den store darling var, er og forbliver Yaris Hybrid 116, der bevarer det prisniveau, den ikke-faceliftede variant sluttede af med. Den starter på 233.990 kr.





Den veludstyrede Style har en rigtig god pris
Hvis man er en af de relativt få, som ønsker sig den rent benzindrevne Yaris 1,5 med 125 hk (automatisk gearkasse 20.000 kr. ekstra), er den med faceliftet faldet 8.000 kr. Den har samtidig, i basisudgaven Active, fået mere udstyr i form af automatisk nedblændeligt bakspejl, varme i rattet og større infotainmentskærm – 9″ mod tidligere 8″.
Men den bedre udstyrede Style er faldet ret markant i pris, så den nu kun koster 11.000 kr. mere end Active, til 210.990 kr. Her kommer større alufælge, LED-forlygter, tonede ruder bagtil og større skærm i instrumenteringen med som standardudstyr.
Det er samme historie for Yaris Hybrid 116, hvor basismodellen med Active-udstyr koster det samme som før – 233.990 kr. – og Style-udgaven er faldet i pris, så den nu ligger tæt på Active. Merprisen er også her kun 11.000 kr., så Yaris Hybrid 116 Style koster 244.990 kr.
Der er dog faldet lidt udstyr ud af Style-varianterne, som nu desværre skal tilkøbes i pakker: nøglefri betjening og trådløs opladning af smartphones ligger i to pakker med andet udstyr, som koster i alt 17.000 kr. Stadig, så er billigere end før, hvor Yaris 1,5 Style kostede 256.990 kr. og Yaris Hybrid 116 kostede 281.990 kr. med det udstyr som standard.




Den stærkere Hybrid 130 bliver for de få
Nyheden i modelprogrammet, når det kommer til motorer, er Yaris Hybrid 130, som har flere kræfter og hurtigere reaktionsevne. Men den kommer i tre høje udstyrsvarianter, som gør det svært at se, at den rigtig giver mening på det danske marked.
Som Executive koster Yaris Hybrid 130 294.990 kr., som Premiere Edition er prisen 324.990 kr. og endelig er der GR Sport til 341.990 kr.
Der er rigtig meget udstyr i alle tre varianter, og Premiere Edition giver den fuld skrue med 10,5″ infotainment, panoramaglastag, head-up-display, 12,3″ digital instrumentering, sæder i kunstlæder og meget mere. Men det er en prisklasse, hvor man bør overveje en større bil – en Corolla 1,8 Hybrid, eksempelvis.