Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Toyota PR
Bilbasen var inviteret til Barcelona af Toyota Danmark.
Toyota vinkede farvel til deres elskede Starlet i 1998 og overdrog faklen til Yaris året efter. Selvom Starlet var populær, og forventningerne til efterfølgeren høje, havde ingen forudset den popularitet, som Yaris siden har høstet.
Der er solgt mere end 10 mio. eksemplarer af Toyota Yaris fordelt på fire generationer, hvor den seneste så dagens lys i 2020. Den fjerde generation er stadigvæk blandt de mest populære modeller på Toyota-programmet, og for at klemme det sidste salg ud af deres darling, lancerer de den nu i en opdateret udgave.
Yaris fås nu med flere kræfter, mere modernitet og højere sikkerhed. Jeg stævner ud på catalanske landeveje og ser, hvad opdateringen gør for den kompakte darling.
Det sportslige design af fjerde generation Yaris har fulgt flot med tiden i en knastør klasse af snusfornuftige minibiler. I hvert fald hvis du spørger mig, og noget tyder på, at japanerne har tænkt det samme. Der er nemlig intet nyt ved den ‘nye’ Yaris, hvis du betragter den udefra.
Her er i stedet tale om et teknisk facelift, der giver fine nye features uden at pille ved designet. Under de kække kanter kan man nu for første gang vælge to forskellige varianter af Yaris Hybrid: Den med 116 hk, som vi kender, samt en ny, der er bobbet op til 130 hk.
De to varianter deler den trecylindrede benzinmotor på 1,5 liter, der har gemt sig under hjelmen på Yaris siden 2020. I den nytilkomne variant er det en ny elmotor, der gør forskellen og løfter momentet med 30% til 185 Nm. Affjedringen er genbesøgt til at ‘tøjle alle de ekstra kræfter’, men det er i småtingsafdelingen. Kun udstyrsvarianten GR Sport får reelt en anderledes undervogn.
I kabinen sker der også lidt for den opdaterede Toyota Yaris. Der er ny digital instrumentering på menuen i form af 7” i indgangsvarianterne og hele 12,3”, når man kravler op ad udstyrsstigen.
Infotainmentskærmen er enten 9” eller 10,5” og begge udstyret med Toyota Smart Connect, der er mærkets seneste bud på et infotainmentsystem. Her er cloud-baseret navigation standard, mens man nu også slipper for kabel til Apple CarPlay og Android Auto.
Det nye system giver mulighed for opdateringer ‘over-the-air’ og digital nøgle, hvor en smartphone med Toyota-app er det eneste, man skal have med ud og køre.
Samlingen af sikkerhedssystemer hedder Toyota Safety Sense, når man har med Toyota at gøre, og med det har Yaris ledt an i klassen siden 2020. Med opdateringen kommer flere aktive sikkerhedssystemer samt finpudsning af dem, som Yaris havde i forvejen.
Den højere sikkerhed leveres blandt andet af et nyt kamera og en ny radar, der observerer omgivelserne med længere som bredere rækkevidde. Yaris observerer nu flere trafikanter, og er skarpere til at registrere potentielt farlige situationer. Ting som adaptiv fartpilot, vejbane- og blindvinkelassistent er alle blevet kalibreret som led i opdateringen.
Som noget nyt fås Yaris også med en avanceret førerovervågning, der registrerer, hvis føreren får et ildebefindende og kollapser bag rattet. I det tilfælde vil bilen bremse langsomt ned, trække ind til siden, aktivere havariblink, alarmere nærområde med horn samt alarmere 112. Godt tænkt til en bil, der antageligt henvender sig til et aldrende publikum.
Det korte og kedelige svar er, at den nye Yaris er, som den altid har været – men det er ikke skidt! Til test i Catalonien står kun den kraftigere Hybrid 130, der accelererer fra 0 til 100 km/t et halvt sekund hurtigere end den Yaris, vi kender, og jeg kan ikke mærke forskel, om det gjaldt mit liv.
Den sagnomspundne e-CVT ‘milliongearkasse’ fylder kabinen med samme monotone lydbillede, som den altid har gjort, da jeg gang på gang accelererer ud af landevejen for at finde det halve sekund.
Affjedringen, der, eftersigende, er genbesøgt i 130-varianten, kan ikke have fået mere end en kvart omgang med en skruetrækker. Igen er det ikke negativt ment. Toyota Yaris kommer om hjørner som den altid har gjort med iver og lethed. Den står stramt i de spanske sving uden krængning og med et styretøj, der ved, hvad det vil. Og det er helt uden at blive kontant eller ukomfortabel.
Intakt er også hybridsystemet, som trods lidt flere muskler stadig lover en økonomi på op til 23,8 km/l. Trods førnævnte accelerationer og motorvejskørsel, hvor Yaris stadig døjer lidt med vind- og vejstøj, afleveres testbilen med en benzinøkonomi på over 20 km/l.
Den digitale instrumentering på 12,3” giver klart en følelse af en mere moderne bil. Her er alle de informationer, man kan tænke sig og de fås i præcist den opsætning, som føreren selv ønsker.
Infotainmentsystemet får også Yaris til at føles tidssvarende men uden at være perfekt. De gængse funktioner er nemme at navigere rundt i, mens kæden dog springer af, hvis man eksempelvis vil pille ved assistentsytemerne.
Navigationen er mildest talt forvirrende og føles et kvart sekund bagud, hvorfor jeg formår at fare vild mere end én gang på den ellers præinstallerede testrute. Her skal man prise sig lykkelig for trådløs Apple CarPlay og Android Auto, der nu er en del af pakken.
Nu er jeg med på, at Toyota Yaris næppe henvender sig til overklassen, men bliv lige hængende på min analogi. For den nye Hybrid 130-variant fås kun med de højere udstyrsniveauer Executive, GR Sport og Premiere Edition, hvor sidstnævnte er en limiteret udstyrsmodel.
Det samme gør sig gældende med den nye 12,3” instrumentering, den cloud-baserede navigation samt muligheden for digital nøgle og opdateringer over-the-air. Priserne er ikke klar endnu, men når Toyota selv estimerer, at de førnævnte høje udstyrsvarianter kun kommer til at stå for 20% af salget, må prisforskellen være stor nok.
Det betyder ikke, at Toyota Yaris med 116 hk og Active-udstyr er et dårligt køb. Her får man stadig bakkamera, klimaanlæg og læderrat med varme samt en stor portion af de opdaterede sikkerhedssystemer og trådløs smartphone-opkobling. Kombineret med en Style-pakke, der forventes at stå for 70% af salget, får man også LED-forlygter og infotainmentskærmen på 7”.
Det er kun de få, der betaler mest, som får glæde af de dele af opdateringen, der trækker overskrifterne. Opdateringen er med andre ord ikke den største, men den køber Toyota tid, til at få femte generation i hus. Artiklen opdateres med priser, når de lander.
Motor: Benzinmotor, forhjulstræk
Ydelse: 130 hk / 185 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 23,8 km/l
Mål (L/B/H): 394/174/150 cm
Køreklar vægt: 1.180 kilo
Trækvægt: 450 kilo
Bagagerumsvolumen: 286 liter
Pris: Ukendt
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): Ukendt
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ukendt
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.