Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda Octavia er solgt i mere end 7 millioner eksemplarer siden 1996, og det kan ikke overvurderes, hvor stor betydning den har haft som model for det tjekkiske mærke. Octavia var den helt rigtige start for det nye Skoda efter Volkswagen-overtagelsen – en bil til en lavere pris end mange konkurrenter i Golf-klassen, men også en med mere plads.
I dag er Octavia, som hatchback og stationcar, fortsat en af de vigtigste modeller hos Skoda. Men i Danmark har familiebilens status mistet noget af sin strålende glans, for siden introduktionen af den fjerde generation i 2019 er salget bare dalet år for år.
LÆS OGSÅ | Stor bil for småpenge hos Skoda
Det er på ingen måde Octavia som bil, der fejler noget. Det er det hurtige skifte til elbiler, der fortrænger Octavia, og Skodas egen Enyaq spiller en stor rolle. Octavia er et let offer, når Enyaq står lige ved siden af i butikkerne.
Som en påmindelse om, at Octavia stadig lever i bedste velgående, præsenterer tjekkerne nu den forfinede udgave. Ingen revolutioner – eller dobbelte forlygter – her, men justeringer af designet og en stribe nyheder i kabinen.
Vi er vant til, at Skoda Octavia hænger sammen med Volkswagen Golf og de andre kompakte modeller i det store hus Volkswagen, og at væsentlige udviklingstrin bliver fulgt hos alle mærker.
I januar viste Volkswagen sit facelift af Golf, og et vigtigt element ved modellen var en ny generation af plug-in hybrider. En nyere benzinmotor på 1,5 liter og et meget større batteri, der giver en rækkevidde på el på op omkring 100 kilometer.
Plug-in hybrider nævnes ikke med et eneste ord ved præsentationen af den faceliftede Octavia. Der er ingen spor efter de to tidligere PHEV-versioner, som i forvejen ikke var tilgængelige mere. Vi kan selvfølgelig ikke afvise, at Skoda arbejder på opdaterede plug-in hybrider, men som listen over motorer er lige nu, virker det ikke sådan.
LÆS OGSÅ | Skoda skærer op til 105.000 kr. af Enyaq
1-liters benzinmotoren med tre cylindre var også allerede forsvundet før faceliftet, så tilbage står Octavia med den firecylindre benzinmotor på 1,5 liter, en 2-liters benzinmotor med 204 eller 265 hk (med 204 hk først fra 2025) og en 2-liters dieselmotor med 115 eller 150 hk.
1,5-liters benzinmotoren er interessant, fordi den nu fås i to styrker. Den med 150 hk kender vi, og den fås med manuel eller automatisk DSG-gearkasse, men nu fås den med lavere ydelse: 115 hk med manuel eller DSG. Udgaverne med DSG-gearkasse er samtidig mild-hybrider.
2-liters motoren med 265 hk er forbeholdt RS-modellen, og det er en stigning på 20 hk i forhold til forgængeren. Den har altid DSG-automatgearkasse, så ikke længere noget med at skifte selv i RS’eren.
Da den forrige generation Octavia, nummer tre i rækken, i 2017 fik en større opdatering, chokerede Skoda ved at give den meget konservative Octavia iøjnefaldende, opdelte forlygter. Noget lignende er ikke sket denne gang.
Den forventede opdatering til grillen følges af nye forlygter, der har et væltet, omvendt V i midten, som stikker ned mod kofangeren. På den måde, og med ny kofanger, får Octavia et tydeligt 2024-look, som er mere genkendeligt som nyt, end det VW har udsat Golf for.
Der er mere udvikling på indersiden. Interiøret fås nu, som bl.a. Enyaq-interiøret, med diverse Design Selections. Det er temaer, bl.a. Loft og Lodge, som med forskellige materialer, farver og syninger adskiller sig fra hinanden.
LÆS OGSÅ | Video: 286 hk løfter Skoda Enyaq
Skoda bryster sig af flere bæredygtige materialer i Octavia end før, og ChatGPT kommer også i Octavia, men systemet er ikke med fra starten.
Det er til gengæld det nye infotainmentsystem med klarere menustruktur, større skærm og hurtigere processor. I fineste udgave har infotainmentsystemet en skærm på 13″, men en mindre skærm bliver formentlig standard. Standardudstyret er opgraderet, så alle Octavia har digital instrumentering med 10″ skærm og automatisk klimaanlæg med to zoner.
Om det rykker noget for Octavia og det skrantende salg? Nej, det er svært at forestille sig, men for danskerne, som vælger Octavia, er det godt nyt.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.