februar 14, 2024

Fornyet Skoda Octavia kommer uden plug-in hybrider

Skoda Octavia ændrer ikke karakter med 2024-faceliftet, men der er fornuftige tilføjelser og pæne designændringer. Introduktionen af den faceliftede Octavia sker uden de tidligere plug-in hybrider.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Skoda Octavia er solgt i mere end 7 millioner eksemplarer siden 1996, og det kan ikke overvurderes, hvor stor betydning den har haft som model for det tjekkiske mærke. Octavia var den helt rigtige start for det nye Skoda efter Volkswagen-overtagelsen – en bil til en lavere pris end mange konkurrenter i Golf-klassen, men også en med mere plads.

I dag er Octavia, som hatchback og stationcar, fortsat en af de vigtigste modeller hos Skoda. Men i Danmark har familiebilens status mistet noget af sin strålende glans, for siden introduktionen af den fjerde generation i 2019 er salget bare dalet år for år.

Det er på ingen måde Octavia som bil, der fejler noget. Det er det hurtige skifte til elbiler, der fortrænger Octavia, og Skodas egen Enyaq spiller en stor rolle. Octavia er et let offer, når Enyaq står lige ved siden af i butikkerne.

Som en påmindelse om, at Octavia stadig lever i bedste velgående, præsenterer tjekkerne nu den forfinede udgave. Ingen revolutioner – eller dobbelte forlygter – her, men justeringer af designet og en stribe nyheder i kabinen.

Ingen fornyet plug-in hybrid

Vi er vant til, at Skoda Octavia hænger sammen med Volkswagen Golf og de andre kompakte modeller i det store hus Volkswagen, og at væsentlige udviklingstrin bliver fulgt hos alle mærker.

I januar viste Volkswagen sit facelift af Golf, og et vigtigt element ved modellen var en ny generation af plug-in hybrider. En nyere benzinmotor på 1,5 liter og et meget større batteri, der giver en rækkevidde på el på op omkring 100 kilometer.

Plug-in hybrider nævnes ikke med et eneste ord ved præsentationen af den faceliftede Octavia. Der er ingen spor efter de to tidligere PHEV-versioner, som i forvejen ikke var tilgængelige mere. Vi kan selvfølgelig ikke afvise, at Skoda arbejder på opdaterede plug-in hybrider, men som listen over motorer er lige nu, virker det ikke sådan.

1-liters benzinmotoren med tre cylindre var også allerede forsvundet før faceliftet, så tilbage står Octavia med den firecylindre benzinmotor på 1,5 liter, en 2-liters benzinmotor med 204 eller 265 hk (med 204 hk først fra 2025) og en 2-liters dieselmotor med 115 eller 150 hk.

1,5-liters benzinmotoren er interessant, fordi den nu fås i to styrker. Den med 150 hk kender vi, og den fås med manuel eller automatisk DSG-gearkasse, men nu fås den med lavere ydelse: 115 hk med manuel eller DSG. Udgaverne med DSG-gearkasse er samtidig mild-hybrider.

2-liters motoren med 265 hk er forbeholdt RS-modellen, og det er en stigning på 20 hk i forhold til forgængeren. Den har altid DSG-automatgearkasse, så ikke længere noget med at skifte selv i RS’eren.

Infotainment-opgradering

Da den forrige generation Octavia, nummer tre i rækken, i 2017 fik en større opdatering, chokerede Skoda ved at give den meget konservative Octavia iøjnefaldende, opdelte forlygter. Noget lignende er ikke sket denne gang.

Den forventede opdatering til grillen følges af nye forlygter, der har et væltet, omvendt V i midten, som stikker ned mod kofangeren. På den måde, og med ny kofanger, får Octavia et tydeligt 2024-look, som er mere genkendeligt som nyt, end det VW har udsat Golf for.

Der er mere udvikling på indersiden. Interiøret fås nu, som bl.a. Enyaq-interiøret, med diverse Design Selections. Det er temaer, bl.a. Loft og Lodge, som med forskellige materialer, farver og syninger adskiller sig fra hinanden.

Skoda bryster sig af flere bæredygtige materialer i Octavia end før, og ChatGPT kommer også i Octavia, men systemet er ikke med fra starten.

Det er til gengæld det nye infotainmentsystem med klarere menustruktur, større skærm og hurtigere processor. I fineste udgave har infotainmentsystemet en skærm på 13″, men en mindre skærm bliver formentlig standard. Standardudstyret er opgraderet, så alle Octavia har digital instrumentering med 10″ skærm og automatisk klimaanlæg med to zoner.

Om det rykker noget for Octavia og det skrantende salg? Nej, det er svært at forestille sig, men for danskerne, som vælger Octavia, er det godt nyt.

Del artikel:

Brugte Skoda Octavia til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS