Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda Scala er den “hemmelige” model i Golf-klassen. En hatchback, som ligger lunt i svinget mellem Fabia og Octavia, men også en model, som ikke har fået den opmærksomhed, den fortjener.
Scala er meget rummelig for sin størrelse, og Scala er neutral, komfortabel og på alle måder snorlige. Priserne på den faceliftede Scala er lige kommet på plads, og det er næsten ikke til at tro, at prisen på den billigste er rigtig: 214.995 kr.
LÆS OGSÅ | Skoda skærer op til 105.000 kr. af Enyaq
Til den slags småpenge skal du selv skifte gear i den 436 cm lange hatchback (VW Golf er otte cm kortere), og 1-liters turbomotoren rykker nok ikke rattet fra dig med dens 95 hk. Men det man får er en grundsolid, rummelig og sikker familiebil, der har lige præcis så meget standardudstyr, at man ikke behøver at bruge penge på ekstraudstyr.
Faceliftet, som Skoda har givet Scala, pynter både ude og inde. En ny grill, nye forlygter og større skærmareal i kabinen. Motorprogrammet er simpelt. En 1-liters benzinmotor med tre cylindre og enten 95 eller 115 hk, og hvor 95 hk altid kommer med manuel gearkasse, fås den stærkere variant med manuel gearkasse eller automatisk DSG-dobbeltkobling.
Topmodellen med en 1,5-liters firecylindret turbomotor med 150 hk har DSG-gearkassen som standard, og denne motor har også automatisk det højeste af de to udstyrsniveauer. Alligevel kommer den med 299.995 kr. ikke op på 300.000 kr.
LÆS OGSÅ | Ny etape for Skoda Kamiq og Scala
Scala fås i den fornyede form som Essence og som Selection. Essence har det, man skal bruge: LED-lygter, aircondition, varme i forsæderne, fartpilot, infotainmentsystem med 8,25″ touchscreen, digital instrumentering med 8″ skærm, fire el-ruder, p-sensorer bagtil og multifunktionslæderrat.
Selection-udstyrsniveauet bygger på med alufælge, bagklap hvor glasset er forlænget ned mod nummerpladen, aut. klimaanlæg, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, bakkamera, el-foldbare sidespejle og meget mere. Selection-udgaven kan bl.a. udstyres, mod merpris, med matrix-LED-forlygter.
Priserne på den faceliftede Scala:
Scala 1,0 TSI 95 hk 6-trins manuel Essence – 214.995 kr.
Scala 1,0 TSI 95 hk 6-trins manuel Selection – 249.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 6-trins manuel Selection – 259.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Essence – 239.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Selection – 274.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Selection – 299.995 kr.
Sammen med den fornuftige hatchback Scala lander også den faceliftede Kamiq i Danmark. Den lille crossover er mindre end Scala – i længden – men en meget praktisk og rummelig bil i forhold til sin klasse.
Den har fået et facelift med en ny grill og med forlygter, som nu er delt op i tre fraktioner. Kamiq fås med de samme motorer og samme udstyrsniveauer som Scala, og den kan nu, for første gang, også fås med matrix-LED-forlygter. De er dog forbeholdt Selection-modellen og koster i 12.994 kr.
LÆS OGSÅ | Video: 286 hk løfter Skoda Enyaq
Kamiq-udstyrsniveauerne er stort set helt identiske med Scala-udstyrsniveauerne, så også her gælder det, at basismodellen fint kan gøre det.
Priserne på den faceliftede Kamiq:
Kamiq 1,0 TSI 95 hk 6-trins manuel Essence – 224.995 kr.
Kamiq 1,0 TSI 95 hk 6-trins manuel Selection – 274.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 6-trins manuel Selection – 284.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Essence – 254.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Selection – 304.995 kr.
Scala 1,0 TSI 115 hk 7-trins DSG Selection – 324.995 kr.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.