Test og anmeldelser

Første test: DS 9 er et nyt, fransk flagskib

Af i Test og anmeldelser
Efter flere års pause kan man nu igen vælge en fed, fransk flagskibsmodel, hvis man er på markedet efter en luksussedan. Vi kører første tur i DS 9.

Af: Simon Hallenslev / d. 9. juni 2021

Når man snakker større premiumbiler, er det tre tunge tyskere, der sidder på magten. Audi A6, BMW 5-Serie og Mercedes-Benz E-Klasse har domineret i mange år, og det er efterhånden længe siden, at franskmændene hejste det hvide flag i dét slag. Men nu er de tilbage!

Selvom Peugeot tidligere har prøvet med 607 og Renault med Velsatis, er det nok mest Citroën, der historisk har ført fransk front i premium-kampen. Senest med Citroën C6, der var knapt så succesfuld, og mere mindeværdigt med modeller som Citroën CX, XM og selvfølgelig DS-serien.

Luksusserien DS er som de fleste bekendt afstukket som et selvstændigt luksusmærke, der kom til Danmark i sommeren 2019. Og det er DS, der nu hejser det franske flag på ny blandt de tyske luksussedaner. Modellen hedder DS 9, og vi tager første tur, her.

Specifikationer

DS 9 E-Tense

Motor: R4, 1.598 ccm + el

Ydelse: 225 hk / 360 Nm

0-100 km/t: 8,3 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: 66,6 km/l

Rækkevidde på el: 48 km

Startpris: Ca. 500.000 kr.*

(*Priser ikke offentliggjort)

Pompøs kabine

Testbilen, vi udstyres med, har alt hvad remmer og tøjler kan bære i udstyr, hvilket DS kalder ‘Opéra‘-udstyr. Det betyder bourgognerødt nappalæder, håndsyet læderrat, rigtige stikninger i læderet samt et lydanlæg fra franske Focal, der i dagens anledning er sat på P8 Jazz af importøren.

Det er ret godt ramt. I de store, røde forsæder sættes man til rette som i en luksus-jazzlounge. Når bilen tændes, popper et ur frem fra den franske urmager-biks B.R.M. hvilket næsten bliver karikeret luksus, men passer meget godt til den pompøse, franske stil.

LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen

I Opéra-topudstyrsmodellen er det fra forreste række decideret svært at finde materialer af tvivlsom kvalitet, da nærmest alt er læderindbundet og godt skruet sammen med høj detaljegrad. På bagsædet begynder plastmaterialerne at dukke op hist og her, men det er ikke anderledes end i en Audi A6.

Hvad der er anderledes end i en A6, eller 5-Serie og E-Klasse for den sags skyld, er infotainmentsystemet, som lader en ellers god skærm i stikken. Det er halvsløvt og betydeligt mindre intuitivt (og mindre lækkert) end de tyske konkurrenter, som overhaler DS 9 indenom.

Fransk komforthøvl

Stellantis koncernen har været på arbejde med deres EMP2-platform, der i DS 9 er længere, end den nogensinde har været. DS 9 måler således 4,93 meter i længden med en pæn akselafstand på 2,9 meter, hvilket er 18 cm mere end i Peugeot 508, der kører på en kortere version af EMP2-platformen.

De 18 cm kommer primært bagsædepassagererne til gode, som har fint med knæplads – mindst ligeså meget som i det tyske konkurrenter. Som sidenote kan nævnes, at den store Opéra-pakke også giver bagsædepassagererne varme, kulde og massage i sæderne på lige fod med forsæderne.

LÆS OGSÅ | TEST: Volvo V90 – en herlig herregårdsvogn

Det kan mærkes, at Stellantis har været på arbejde med platformen og det er ikke kun i længden. DS 9 er nemlig en fransk komforthøvl uden lige, der ikke kan sammenlignes med den mere Hr. og Fru Danmark-venlige Peugeot 508, som den deler grundplatform med.

På motorvejen går det godt og retningsstabilt, hvor man flyder fornemt derudaf. Mindre veje med ujævnheder og huller slår ej heller DS 9 ud af komfortkurs, som ikke lader hårde stød forplante sig i den nappa-beklædte kabine.

Ved motorvejskørsel kommer 4mm tykke dobbeltisolerede akustikruder til sin ret. Der er ingen nævneværdig vindstøj fra forruden eller omkring sidespejlene, ligesom vejstøjen også holdes pænt nede. Motorrummet er godt isoleret, hvilket er rart, fordi det boremaskine-agtige hvin fra den 4-cylindrede benzinmotor tysses helt ned.

Styretøjet følger komfortorienteringen, hvorfor der ikke er meget feedback i rattet fra forhjulene. Det går blødt og roligt det hele, hvilket jeg synes er fint, fordi det er gennemført. DS 9 forsøger ingenlunde at være påtaget sportslig, men holder stædigt fast i komforten.

Prototypetur

Til præsentationen fik vi primært lov til at køre DS 9 E-Tense, der er en plug-in hybrid med 225 hk i samlet systemydelse. Det er også den model, DS regner med at sælge flest af i Danmark. Men der lurede også en anden model i kulissen. En prototype på endnu en plug-in-variant, som dog får hele 360 hk samt 4-hjulstræk. Jeg fik allernådigst lov til at tage den på en kort tur.

LÆS OGSÅ | Første tur: Holder hybrid og 4 cylindre i Maserati Ghibli

Der er ikke mange specifikationer på den, men jeg kan fortælle, at den er betragteligt kvikkere end den almindelige plug-in variant, der tager turen fra 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder. Mit bud er omkring 5 sekunder. Fælgene er en tomme større og undervognen modificeret, så den er strammere og lavere.

Hermed ikke slet ukomfortabel, men absolut strammere og med bedre indstyring og retningsskifte end den almindelige, forhjulstrukne variant, vi primært kørte. Hvor tæt på endelig produktionsform, prototypen er, er svært at sige, men det er fedt, at DS også tør give flagskibet lidt kræfter.

Hvor lander DS 9?

Det er svært at sige. Priserne er nemlig ikke klar endnu, da afgiftsrabatten på plug-in-varianterne endnu ikke er fastsat. DS skyder forsigtigt på omkring 500.000 kr. for den forhjulstrukne DS 9 E-Tense med kryds og bolle på udstyrslisten. Det må tiden dog præcisere for os.

DS har været i Danmark i to år, og selvom vi har set både DS 3 og SUV’en DS 7 Crossback, lugter det af, at det er DS 9, der skal være gennembruddet. Flagskibsmodellen, der sætter DS på landkortet og minder folk om at vælge fransk, når de skal have premiumbil.

LÆS OGSÅ | TEST: BMW 545e er den fedeste plug-in hybrid

Om dét skal lykkedes, har jeg igen svært ved at sige. For selvom DS 9 gør rigtig mange ting rigtig godt, skiller den sig ikke rigtigt helt ud. Jeg havde forventet større udskejelser fra de skøre franskmænd, der har ophav i de gamle, skæve Citroën DS-modeller. Jeg tror også det er nødvendigt for DS at skille sig ud, når konkurrencen er de benhårde tyskere.

Ja, kabinen er fabelagtig, og DS 9 har små, sjove gimmicks som det drejende ur i instrumentbordet, en pynteliste på kølerhjelmen og blinklys i C-Stolpen. Men er det nok til, at man vælger en DS 9 over en 5-Serie til omtrent samme budget? Det er måske mere tvivlsomt. Men lad tvivlen komme den gennemførte DS 9 til gode, som så absolut fortjener en varm velkomst i et marked, hvor Audi, BMW og Mercedes-Benz længe har udgjort en rigid konkurrence.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.