Bilbasen var inviteret til Nice af Honda Danmark.
Der er gået to årtier, siden den femte og seneste generation Honda Prelude udgik af produktion. Dengang vinkede vi farvel til en to-dørs coupé med 200 hestekræfter, der gik fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder og bød på en god blanding af såvel sportslighed som praktik.
Nu er sjette generation snart klar, og herligheden ruller på gaden i foråret 2026. Her kan vi se frem til en tre-dørs coupé med 184 hestekræfter, der går fra 0 til 100 km/t på 8,2 sekunder og byder på en god blanding af såvel sportslighed som praktik…
Hvad er der egentlig sket på over 20 år, og hvad vil Honda med en Prelude i 2026? Jeg forsøger at få svar på det, når jeg kører den første tur i den helt nye Honda Prelude.

Hybrid med frække former
Den nye Honda Prelude er en bil, man ønsker det godt for. Jeg gør i hvert fald, og det er funderet i Hondas insisteren på at bygge en lav, bred og sprød coupé, der efterhånden er en uddød race. Honda Prelude rammer en gylden mellemvej mellem et sportsligt, men stadig elegant og harmonisk udtryk. Honda siger selv, at designet er inspireret af et svævefly.
De udvendige mål er tæt på uændrede fra den forældede forgænger med undtagelse af totallængden, der er kortere. Her er 453 cm i længden, 188 cm i bredden og 134 cm i højden. Den er også bredere og lavere end Honda Civic, der er en teknisk tvilling til Prelude.
Under de frække former gemmer sig nemlig samme hybriddrivlinje, som findes i den seneste 11. generation Civic. Det betyder, at benzinmotoren på to liter agerer generator for en elmotor med 184 hestekræfter og 315 Nm. Benzin- og elmotor arbejder altid sammen, hvilket eliminerer behovet for et stort, tungt batteri. Derfor kan vægten holdes under 1.500 kilo.




Kræfterne mellem benzin- og elmotor formøbles af en e-CVT-gearkasse, som Honda har programmeret specifikt til Prelude. Den kommer nu med såkaldt S+ Shift, der simulerer en gearkasse i otte trin. Her er ikke tale om en ren virtuel simulering, da benzinmotoren faktisk følger trinene. Lyden af omdrejninger er derfor autentisk, selvom motoren ikke driver hjulene.
Hvordan er kabinen i Honda Prelude?
Det er i kabinen, man bedst fornemmer, at Prelude har ophav i Civic, og det er ingen skidt ting. Det er nemlig en kabine, der er præget af bundsolide materialer, rene linjer og en generelt intuitiv opsætning med et væld af fysiske trykknapper til at lette betjeningen.
Med Prelude-brodering, kontrastsyninger og et Alcantara-lignende materiale i dørsider og instrumentbord er der gjort lidt for at løfte fornemmelsen af sportslighed. Resten er som i Civic.




Fører- og passagersæde er noget overraskende konstrueret forskelligt, hvor man som chauffør får et mere fast sæde med sidestøtte til lårene. Man er virkelig godt sat til rette; tæt ved jorden med rat og pedaler i optimal afstand. Helt samme oplevelse har jeg ikke i passagersædet, der er fladere og blødere.
Uanset hvilket af de to sæder, man sætter sig i, kommer man ikke til at mangle plads. Selvom de udvendige mål minder om den godt 30 år gamle forgænger, er pladsudnyttelsen i en anden liga. Tag dertil bagagerummet, hvor bagruden nu åbner med op og giver en kapacitet på 264 liter. Klappes de ligegyldige bagsæder sammen, stiger kapaciteten til 663 liter.
Hvordan kører Honda Prelude?
Prelude har ikke behov for flere kræfter. Sådan siger Honda selv, fordi Prelude er ikke en decideret sportsvogn og har i øvrigt aldrig været det, siger de. Dertil kommer forklaringen, at elmotorens altid tilgængelige moment på 315 Nm giver den rappe fornemmelse, der er behov for.

Det elektriske moment giver ganske rigtigt et altid friskt skub, når man har behov for det, men det gør ikke bilen hurtigere. Turen fra 0 til 100 km/t tager 8,2 sekunder, og det er sløvt i en bil, der både ligner, at den kan meget mere, men som faktisk også er sat op til det.
Undervognen på Honda Prelude er nemlig fra en Civic Type R. Der er Brembo-bremser, forhjulsophæng med dobbelt styreakse, bred sporvidde, lavt tyngdepunkt og en lav vægt. En hel perlerække af tekniske buzzwords, der bør garantere dynamik.
Og dynamik, det er der. Honda Prelude går fladt ind i ethvert sving med uanede mængder greb. Styretøjet er let, men præcist, og sammen med chassisteknologi fra Type R har man altid en fornemmelse af, hvordan bilen bevæger sig. Bremsepedalen har et fast tryk, og så fungerer de simulerede gearskift med S+ Shift bedre end enhver elbil, der har forsøgt sig med det samme.


Den eneste udfordring er, at dynamikken optræder uden skyggen af dramatik. Honda Prelude er velbalanceret, stabil og dynamisk – men den er ikke rigtig sjov. Det siger Honda også er meningen, fordi kundegruppen er mindst 50 år, og fordi Prelude er en grand tourer frem for alt.
Det er ikke galt afmarcheret at kalde den en grand tourer, fordi pladsen er der og undervognen fra Type R er også blødt lidt op. Det sikrer en komfort, der skinner igennem på motorvej, og som går godt med hybridsystemets flotte forbrug. Min pointe er bare, at Honda Prelude til en pris på 650.000 kr. gerne skulle kunne lidt af det hele.
Ingen dansk relevans
Som hybridbil er der ingen kære mor, når det kommer til afgifter i Danmark. Honda Prelude får et afgiftssmæk som i gamle dage, og det presser prisen op til svimlende 650.000 kr. Det er hårde kår for Honda, men det er sådan, landet ligger.
Honda Prelude kommer således chanceløst til Danmark, og bliver mere en marketing-øvelse end en personbil, der skal sælge flot. Honda Danmark vil vise, at de stadig findes, og at de stadig kan bygge flotte og velkørende biler.



Jeg kan dog under ingen omstændigheder greje, hvorfor Honda Prelude skal være 200.000 kr. dyrere end den dyreste Honda Civic Hybrid. Bevares, der er sportslig teknik og kælet lidt for detaljerne, men det tekniske udgangspunkt er det samme.
DEN FORELØBIGE DOM
Honda Prelude er trådt ind i en moderne tidsalder. Man får et uhyre avanceret hybridsystem, der sikrer flot forbrug og er programmeret til en form for sjov. Man får også chassis- og undervognsteknologi fra den hidsige Honda Civic Type R, og så får man skærme, sikkerhed og pladsudnyttelse, som kun en moderne bil kan have det.
Alligevel mener jeg, at man er gået for konservativt til værks. Udseendet og den lange liste af sportslige spidsfindigheder giver løfter, der ikke kan indfries af 184 hybridheste. Honda Prelude er dynamisk og velkørende, men den er også lidt for fornuftig taget prisskiltet i betragtning.
Honda Danmark åbner for kundeordrer i begyndelsen af november 2025 med levering i april 2026.
Honda Prelude E:HEV
Motor: R4, 1.993 cm3 + el Ydelse: 184 hk/315 Nm 0-100 km/t: 8,2 sekunder Tophastighed: 188 km/t Forbrug: 19,3 km/l CO2-udledning: 117 gram/100 km Mål (L/B/H): 453/188/134 cm Køreklar vægt: 1.480 kilo Trækvægt: - Bagagerumsvolumen: 264-663 liter Pris: 650.000 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst



