Test og anmeldelser

Første tur: Hyundai vover pelsen med vildt design på den nye Tucson

Af i Test og anmeldelser
Det forsigtige ydre på den gamle Tucson er skåret i stumper og stykker og sat vildt sammen på den nye. Men det er fedt!

Af: Jacob Dalby / d. 22. december 2020

Hvis du godt kan lide det forsigtige ydre og den lidt stille fremtoning på den gamle Hyundai Tucson, vil det nok kræve lidt tilvænning, før du falder for den nye. Der er nemlig stor forskel på den gamle og den nye – og det gælder ikke kun designet.

Hyundai Tucson

Federe design til Tiguan

De bløde linjer er skiftet ud med skarpe og vovede linjer ligesom vi tidligere i år så på den nye Hyundai i20. Det lader til, at Hyundai er inde i en spændende transformation med deres design, der helt sikkert gør dem mere spændende og genkendelige. Det bliver også spændende at se, om det betyder, at designet allerede ser gammelt ud om et par år.

LÆS OGSÅ | Ny Hyundai i20 vil gå forrest

Fra siden skiller den nye Tucson sig særligt ud med et stort ’Z’ formet ind i bilen – det ser ret vildt ud. Men også fronten er markant, der er prydet med spejlteknologi: Det bliver brugt til at gemme positionslygterne væk når de er slukkede, så de ligner en del af grillen. Bagenden er også skulpturelt udformet og med en LED-stribe henover midten. LED-striben er dog ekstraudstyr.

Specifikationer

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

Pure

Motor: R4 benzin, 1.600 ccm

Ydelse: 150 hk

0-100 km/t: N/A

Tophastighed: N/A

Forbrug: N/A

Startpris: 279.995 kr.

Kører den også skarpt?

Skarpt er måske så meget sagt. Tag eksempelvis Ford Kuga eller den nye VW Tiguan; de styrer noget skarpere og der mere føling med underlaget. Men Tucson er OK skarp og OK adræt og så er den ikke mindst komfortabel. Og er det ikke netop dén kombination vi ønsker os, når vi har med en SUV at gøre? Det er det, hvis du spørger mig. De skarpe køreegenskaber i en S-kurve gemmer jeg hellere til modeller med lavere tyngdepunkt.

LÆS OGSÅ | Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Vi fik ikke mulighed for rigtigt at gøre Tucson beskidt i mudderet terræn, men hvis du har behov for det, fås Tucson med firehjulstræk, elektronisk kontrolleret undervogn og en off road-pakke: Pakken giver blandt andet mulighed for at indstille Tucson i forskellige kørprogrammer alt efter underlaget. Både firehjulstræk, den elektroniske undervogn og off road pakken er ekstraudstyr, som vi endnu ikke kender priserne på.

SE OGSÅ | Toyota Yaris GR er åndssvagt sjov

En vigtig detalje vi ikke må glemme er opdateringen af sikkerhedssystemerne. Blandt andet det lille kamerabillede fra sidespejlet, der kommer frem i den digitale instrumentering når man aktivere blinklyset. Det mindsker ‘det blinde punkt’ og fungerer virkelig fint. Ellers er der standard sikkerhedssystemer som blandt andet aktiv nødbremse med fodgænger- og cykelgenkendelse, vognbaneassistent og skiltegenkendelse.

Ingen knapper, næsten

Indenfor i kabinen fortsætter de gode takter, med den flotteste og lækreste kabine, vi har oplevet i en Hyundai til dato. Selvom alt er touch er der hurtig adgang til essentielle funktioner som temperaturregulering.

LÆS OGSÅ | Nyt design og ny motor giver Hyundai i30 mere kant

Særligt de store skærme med digital instrumentering og infotainment står frem – begge på 10,25”. Skærmen i i midten til infotainment er dog kun 8” som standard. Til gengæld har den lille skærm trådløst Apple CarPlay og Android Auto, hvor du sjovt nok er nødt til at bruge kabel med den store skærm. Mærkværdigt og irriterende men det har noget med et samarbejde med navigationstjenesten TomTom at gøre.

De eneste knapper, der ikke er touch, er gearvælgeren. Istedet for en konventionel stang man rykker ned i D er der istedet en stribe knapper med P, R, N og D trykt på. Det er uhandy i starten men også hurtigt at vende sig til.

Mere plads, mere komfort

Tucson er selvfølgelig vokset i størrelse: 20 mm i længden og 15 mm i bredden. Det lyder ikke af meget men indenfor giver det både mere benplads på bagsæderne og i bagagerummet, der nu indeholder 616 – 1.795 liter.

SE OGSÅ | Kæmpestor kinesisk elbil slår VW på flere punkter

Den mere plads giver øget komfort sammen med de fine materialer i kabinen. Læg især mærke til de nye luftdyser, der spænder i et bredt felt over hele instrumentbordet. Det er et nyt system, der fordeler den friske luft over et større område og derfor ikke virker så ’hårdt’.

Den nye fartpilot bidrager også til komforten. Den er ikke bare adaptiv, men også koblet op til navigationen, så at hastigheden automatisk tilpasses sving og fartbegrænsninger. Generelt virker Tucson bare rigtig godt skruet sammen og nemt på linje med VW. Flere steder overgår kvalilteten i kabinen den nye VW Tiguan.

Motorprogram med elektrificering

Hyundai Tucson er for alvor rykket frem i bussen med det nye motorprogram, hvor elektrificeringen naturligvis spiller en stor rolle. Nederst i fødekæden er dog en konventionel 1,6-liters dieselmotor med 136 hk og 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse.

SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden

På benzinsiden findes tilgengæld elektrificering på alle niveauer: Både mildhybrid, hybrid og til marts næste år også en plug-in hybrid. Den billigste Tucson er dog med den 1,6-liters benziner uden elektrificering og 150 hk. Samme motor fås med 48V, også med 150 hk, men med 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse hvor den konventionelle har 6-trins manuel.

Hybridmotoren er også på 1,6 liter hvor den almindelige hybid har 230 hk og plug-in hybriden får 265 hk og en elektrisk rækkevidde mellem 50 og 70 km.

Pris og lancering

Hyundai er ikke klar med alle priser endnu men vi ved, at den nye Tucson starter ved 279.995 kr. Til sammenligning starter Renault Kadjar ved 267.802 kr.,Ford Kuga ved 302.690 kr, Mazda CX-5 ved 355.117 kr. og VW Tiguan ved 394.995 kr. med lignende motorvarianter. Og så har Tucson fem års garanti oveni hatten.

SE OGSÅ | Berner og venner uddeler håndmadder til de nyeste biler

Den nye Tucson er altså en meget hård spiller på markedet for mellemstore SUV’er. Den skiller sig ud med markant design og rammer plet i forhold til oplevelsen bag rattet – både når det kommer til køreopelevelse, materialer i kabinen og generel kvalitet. Well done.

Hyundai Tucson bliver lanceret hos de danske forhandlere d. 23. januar. Plug-in hybriden forventes i Danmark til marts.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.