Test og anmeldelser

Første test: Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Af i Test og anmeldelser
Faceliftet af VW Tiguan giver små teknologiske fremstød og sender designet i den helt rigtige retning. Men man skal være opmærksom, når man vælger udstyr.

Af: Jacob Dalby / d. 20. november 2020

Det er ikke svært at genkende Tiguan i de nye klæder – men det er heller ikke svært at se, at der faktisk er sket en hel del på nyeste aftapning af den populære SUV. Og det er altså en rigtig SUV. Ikke af den lille slags, der bare prøver, som eksempelvis VW T-Cross. Tiguan har en størrelse, der retfærdiggør den som rigtig SUV sammen med konkurrenter som Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander og Citroën C5 Aircross.

Federe design til Tiguan

Faceliftet på Tiguan omfatter først og fremmest en opdatering af designet på fronten. Det meget kasse-formede look er blødt op med en bredere og dybere kølergrill sammen med nye forlygter, der strækker sig hen langs siden. Forlygterne kommer iøvrigt med LED-positionslys som standard, hvor den fulde LED-oplevelse, hvor kørelyset også er LED, er ekstraudstyr.

SE OGSÅ | DUEL: Plug-in hybrider fra Peugeot og Toyota er tidens hotteste

Bagenden ligner mere sig selv og er beholdt med skarpere kanter og det karakteristiske kasseformede udseende. Der er dog blevet plads til nye baglygter, også med LED, og så er bagsmækken blevet elektrisk som standard, hvis man ikke vælger det mindste udstyrsniveau. Skal Tiguan se ud som testbilen skal du montere den med R-Line udstyr til en merpris på minimum 105.000 kr. Men med det fede R-Line design går man på kompromis andre steder. Mere om det senere.

Specifikationer

VW Tiguan 1,5 TSI

R-Line

Motor: R4 benzin, 1.498 ccm

Ydelse: 150 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 9,2 sek.

Tophastighed: 202 km/t

Forbrug: 13,9 km/l

Startpris: 534.995 kr.

(Tiguan fås fra 394.995 kr.)

Kabinen er stadig fornuftigt indrettet med en god siddeposition og rimelig ligetil deisgn. Materialekvaliteten er lige så god som i forrige model, men det nye rat og et trykfølsomt panel til indstilling af blandt andet klimaanlægget giver en følelse af teknologisk fremskridt. Skulle jeg selv vælge ville havde jeg dog beholdt knapperne at trykke på. Det er bare nemmere at have med at gøre på farten. Til gengæld er Apple CarPlay trådløst og standard i alle uderstyrsversioner, hvor de digitale instrumenter først er standard i næste trin, Elegance.

VW Tiguan

Let og direkte køreoplevelse, men pas på

Den forrige Tiguan er kendt for at køre meget lige ud ad landevejen. Styretøjet er fint afstemt, rimelig skarpt og indbyder faktisk til at holde på igennem sving. I testbilen er der desuden ingen særlig krængning og vejgrebet er langt over acceptabelt.

SE OGSÅ | For 4,5 millioner kroner familiebil – Bentley Bentayga

Vejgrebet er hjulpet på vej af de store hjul på 20” (7.400 kr.) og den mindre krængning af sportsundervognen (5.000 kr.), der er nødvendig for at få de store hjul på. Vi anbefaler dog at droppe både 20” fælge og sportsundervognen, da det går hårdt udover komforten. Selv små ujævnheder sendes direkte ind i kabinen, og det ønsker vi os ikke i en mellemstor SUV. Hvis man absolut vil have 20” fælge er det nødvendigt med den adaptive undervogn, til 18.500 kr ekstra, for at kunne holde det ud i længden.

Plug-in hybrid udvider motorprogrammet

Til en start er motorprogrammet i Tiguan med tre benzinvarianter og to dieselvarianter. Den 1,5-liters benzinmotor med 150 hk og en 2-liters benziner med enten 190 eller 245 hk. Selv den mindste benziner med 150 hk gør et respektabelt stykke arbejde og man har faktisk ikke behov for flere kræfter. På dieselfronten er der den 2-liters dieselmotor med enten 150 eller 200 hk, hvor den store er med firehjulstræk. Alle varianter er udstyret med 7-trins DSG – medmindre du vælger mindste motor med mindste udstyrsniveau, Life.

SE OGSÅ | Den bedste og værste VW nogensinde

I 2021 er det dog ikke nok med benzin- og dieselmotorer uden elektrificering. Derfor kommer Tiguan selvfølgelig også som plug-in hybrid. Det er samme system som i Golf GTE med 1,4-liters benzinmotor, der, sammen med elmotoren og batteriet på 13 kWh, yder 245 hk og 400 Nm. Det giver samtidig mulighed for at køre op til 50 km udelukkende på el.

Er 245 hk ikke nok, eller kan du bare ikke få nok af sportificerede SUV’er, kommer der også en Tiguan R til januar. Den forventede pris på ikke mindre end 780.000 kr. giver udover et rigtig fedt design også 2-liters benzinmotor med 320 hk og 400 Nm.

Man får lov at betale

Tiguan starter ved 395.000 kr. for 1,5-liters benzinmotor og manuel gearkasse. Det er en pæn sjat mere end konkurrenterne. Eksempelvis starter Toyota RAV 4 med 2-liters benzinmotor og 175 hk ved 318.000 kr. Heldigvis er basismodellen af Tiguan pænt standardudstyret med både 17” alufælge (RAV 4 har stålfælge), 8” touchskærm med navigation, Apple CarPlay, Lane Assist, adaptiv fartpilot og 3-zoner klimaanlæg.

SE OGSÅ | Berner hader at indrømme det, men den her Mercedes er fed

Skal Tiguan til gengæld stå som testbilen med R-Line starter den ved 535.000 kr. Her der der til gengæld 19” alufælge, multifunktionslæderrat, LED-Matrix-forlygter og digtitale instrumenter som standard. Tiguan er altså en pæn luns dyrere end de fleste konkurrenter, men kvaliteterne vejer med nød op for prisen.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.