Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er måske lidt unfair at gå tilbage i tiden og finde noget, en anden har påstået ville ske – men som aldrig skete. Jeg gør det alligevel. I sommeren 2020 testede min kollega Simon Hallenslev Mazda 2 i nyeste aftapning, og han skrev det følgende (hele artiklen gemmer sig i linket længere nede):
“(Bilen) har nemlig over fem år på bagen, og denne opdatering må derfor være det sidste skud i bøssen, før en efterfølger tager over.“
I 2020 var Mazda 2 allerede 6 år gammel som model, så det giver rigtig god mening, at Simon skrev det, han gjorde. Jeg ville have skrevet de samme ord, for det er unormalt, at en modelgeneration varer mere end 6-7 år.
LÆS OGSÅ | Test: Opdateret mini-Mazda kan næsten følge med
Mazda går efter titlen som “Producent af ældste minibil”, og vi må æde vores ord. 2’eren skal køre længe endnu – den har nemlig fået endnu et facelift. Tillykke med de 9 år, Mazda 2.
Det er meget rimeligt at spørge, hvad en 9 år gammel minibil, der stadig er i produktion, kan byde på. 2014 er vitterligt mange år siden, og Mazda har i mellemtiden fået dobbeltsyn: I dag sælger japanerne en almindelig 2’er og en 2 Hybrid. En mini, der er en Toyota Yaris Hybrid med logoer fra Mazda.
Men den gamle 2’er står ikke nødvendigvis i skyggen af Yaris-klonen og alle de nyere konkurrenter. Den er nemlig økonomisk, har en fin motor, fås med masser af udstyr og ligger under mange konkurrenter i pris. Lige nu starter den faceliftede, og altså ikke den “nye” dobbelt faceliftede ved 159.100 kr. med 90 friske hestekræfter, læderrat, 7″ infotainmentskærm, aircondition, automatisk nødbremse og fartpilot.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid
Hvis Mazda skulle lave en helt ny 2’er, som skal leve op til nye standard og krav, ville den blive meget dyrere. Det nye facelift vil sandsynligvis også komme med mindre prisjusteringer, men hvor meget er endnu ikke klart.
Det gode er, for Mazda, at konkurrenterne lige nu bliver færre og færre. Ford Fiesta og Kia Rio? De siger farvel og tak om få måneder.
Facelift nummer to til den gamle japanske mini er af kosmetisk karakter. Mazda lærer ikke sin gamle hund nye tricks, der kræver for meget. Til gengæld vil den nye grill være med til at adskille en ny Mazda 2 fra en lidt – eller meget – ældre Mazda 2.
De kendte udstyrsvarianter Sense, Sky og Cosmo droppes til fordel for navne, der allerede bruges i andre lande, og de tre nederste udstyrstrin med navnene Prime-Line, Center-Line og Exclusive-Line får en stor plade i grillen i samme farve som bilen, som lukker det meste af den af. Ligner 2’eren ikke lidt en elbil?
LÆS OGSÅ | Mazda CX-60 med 3,3-liters diesel er en dyr sag
Det er kombineret med en lille farvet bjælke og, ikke mindst, på de nederste udstyrstrin hjulkapsler med farvede indlæg. Helt sikkert et friskt pust. Og er man ikke til friske pust, så vil de dyrere versioner Homura og Homura Aka komme med en traditionel grill med noget, der minder om et trådnet. Alle modeller har nu LED-forlygter.
Den ganske trange kabine får et skud af det friske med nyt indtræk, nye materialer, mulighed for ratvarme og automatisk nedblændeligt bakspejl. Infotainmentsystemet skifter fra en skærm Støjniveauet skulle være sænket yderligere i forhold til facelift-modellen fra 2020.
De færreste minibiler har nogen udvidet grad af elektrificering, med mindre de er 100 procent elektriske. Men Mazda 2 fandtes allerede før det nye facelift som mild-hybrid-system med brændstofbesparende – blot ikke hele tiden i Danmark, hvor prisen i forhold til motoren uden mild-hybrid-system blev for dyr.
Faceliftet bringer mild-hybriden til det danske marked, og det giver 1,5-liters benzinmotoren med 90 hk aflastning og hjælp. Systemet opsamler bremseenergi, lagrer det i et batteri og bruger det til smidig igangsætning og som et ekstra skud energi under acceleration.
LÆS OGSÅ | Elektrisk Mazda MX-5 ligger i kortene
Det sparer samtidig lidt brændstof, så Mazda 2 med manuel gearkasse har en gennemsnitsværdi på 22,7 km/l og en CO2-udledning på 100 gram/km i forhold til den udgående models 20,8 km/l og 109 gram/km.
Mazda 2 kommer også til Danmark med 6-trins automatgearkasse, som kører uden mild-hybrid-systemet. Versioner med 75 og 115 hk, som kommer på andre markeder, kommer ikke til Danmark.
LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk
Den fornyede Mazda 2 kommer allerede i maj-juni ud til de danske forhandlere. Det passer med, at Ford Fiesta og Kia Rio helt udgår. Måske Mazda alligevel har fat i den lange ende med sin gode, gamle 2’er?
Når Simon eller mig får den til test, holder vi os fra at spå om Mazda 2 og fremtiden. Det skulle da lige være, at den får endnu et facelift.
Brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.