februar 9, 2023

Frække farver og former på fornyet Mazda 2

Det er ikke noget, vi finder på. Mazda giver sin 9 år gamle mini endnu et facelift. Denne gang er det kosmetik og mere udstyr, der fylder i opdateringen.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er måske lidt unfair at gå tilbage i tiden og finde noget, en anden har påstået ville ske – men som aldrig skete. Jeg gør det alligevel. I sommeren 2020 testede min kollega Simon Hallenslev Mazda 2 i nyeste aftapning, og han skrev det følgende (hele artiklen gemmer sig i linket længere nede):

(Bilen) har nemlig over fem år på bagen, og denne opdatering må derfor være det sidste skud i bøssen, før en efterfølger tager over.

I 2020 var Mazda 2 allerede 6 år gammel som model, så det giver rigtig god mening, at Simon skrev det, han gjorde. Jeg ville have skrevet de samme ord, for det er unormalt, at en modelgeneration varer mere end 6-7 år.

LÆS OGSÅ | Test: Opdateret mini-Mazda kan næsten følge med

Mazda går efter titlen som “Producent af ældste minibil”, og vi må æde vores ord. 2’eren skal køre længe endnu – den har nemlig fået endnu et facelift. Tillykke med de 9 år, Mazda 2.

Mazda lukker munden på 2’eren med ny grill

Det er meget rimeligt at spørge, hvad en 9 år gammel minibil, der stadig er i produktion, kan byde på. 2014 er vitterligt mange år siden, og Mazda har i mellemtiden fået dobbeltsyn: I dag sælger japanerne en almindelig 2’er og en 2 Hybrid. En mini, der er en Toyota Yaris Hybrid med logoer fra Mazda.

Men den gamle 2’er står ikke nødvendigvis i skyggen af Yaris-klonen og alle de nyere konkurrenter. Den er nemlig økonomisk, har en fin motor, fås med masser af udstyr og ligger under mange konkurrenter i pris. Lige nu starter den faceliftede, og altså ikke den “nye” dobbelt faceliftede ved 159.100 kr. med 90 friske hestekræfter, læderrat, 7″ infotainmentskærm, aircondition, automatisk nødbremse og fartpilot.

LÆS OGSÅ | Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid

Hvis Mazda skulle lave en helt ny 2’er, som skal leve op til nye standard og krav, ville den blive meget dyrere. Det nye facelift vil sandsynligvis også komme med mindre prisjusteringer, men hvor meget er endnu ikke klart.

Det gode er, for Mazda, at konkurrenterne lige nu bliver færre og færre. Ford Fiesta og Kia Rio? De siger farvel og tak om få måneder.

Mazda lukker munden på 2’eren med ny grill

Facelift nummer to til den gamle japanske mini er af kosmetisk karakter. Mazda lærer ikke sin gamle hund nye tricks, der kræver for meget. Til gengæld vil den nye grill være med til at adskille en ny Mazda 2 fra en lidt – eller meget – ældre Mazda 2.

De kendte udstyrsvarianter Sense, Sky og Cosmo droppes til fordel for navne, der allerede bruges i andre lande, og de tre nederste udstyrstrin med navnene Prime-Line, Center-Line og Exclusive-Line får en stor plade i grillen i samme farve som bilen, som lukker det meste af den af. Ligner 2’eren ikke lidt en elbil?

LÆS OGSÅ | Mazda CX-60 med 3,3-liters diesel er en dyr sag

Det er kombineret med en lille farvet bjælke og, ikke mindst, på de nederste udstyrstrin hjulkapsler med farvede indlæg. Helt sikkert et friskt pust. Og er man ikke til friske pust, så vil de dyrere versioner Homura og Homura Aka komme med en traditionel grill med noget, der minder om et trådnet. Alle modeller har nu LED-forlygter.

Den ganske trange kabine får et skud af det friske med nyt indtræk, nye materialer, mulighed for ratvarme og automatisk nedblændeligt bakspejl. Infotainmentsystemet skifter fra en skærm Støjniveauet skulle være sænket yderligere i forhold til facelift-modellen fra 2020.

Mild-hybrid-versionen har været fraværende i Danmark, men den kommer nu tilbage. Med 90 hk er benzinmotoren en rigtig fin motor i den japanske mini

Mild-hybriden tilbage i Danmark

De færreste minibiler har nogen udvidet grad af elektrificering, med mindre de er 100 procent elektriske. Men Mazda 2 fandtes allerede før det nye facelift som mild-hybrid-system med brændstofbesparende – blot ikke hele tiden i Danmark, hvor prisen i forhold til motoren uden mild-hybrid-system blev for dyr.

Faceliftet bringer mild-hybriden til det danske marked, og det giver 1,5-liters benzinmotoren med 90 hk aflastning og hjælp. Systemet opsamler bremseenergi, lagrer det i et batteri og bruger det til smidig igangsætning og som et ekstra skud energi under acceleration.

LÆS OGSÅ | Elektrisk Mazda MX-5 ligger i kortene

Det sparer samtidig lidt brændstof, så Mazda 2 med manuel gearkasse har en gennemsnitsværdi på 22,7 km/l og en CO2-udledning på 100 gram/km i forhold til den udgående models 20,8 km/l og 109 gram/km.

Mazda 2 kommer også til Danmark med 6-trins automatgearkasse, som kører uden mild-hybrid-systemet. Versioner med 75 og 115 hk, som kommer på andre markeder, kommer ikke til Danmark.

LÆS OGSÅ | Kæmpe SUV fra Mazda med 340 hk

Den fornyede Mazda 2 kommer allerede i maj-juni ud til de danske forhandlere. Det passer med, at Ford Fiesta og Kia Rio helt udgår. Måske Mazda alligevel har fat i den lange ende med sin gode, gamle 2’er?

Når Simon eller mig får den til test, holder vi os fra at spå om Mazda 2 og fremtiden. Det skulle da lige være, at den får endnu et facelift.


Brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mazda 2 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS