Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
I Danmark sælges der hvert år flere end dobbelt så mange brugte biler, som der sælges nye biler. Langt over en halv million brugte biler skifter hvert år ejere. Efter en periode med meget høje prisstigninger på både brugte og nye biler, er der rigtig godt nyt for brugtbilkøberne: Priserne er hurtigt på vej ned igen.
Det giver gode muligheder for en god handel, men der er endnu mere at spare, hvis man samtidig tænker alternativt. De populære biler på ny- og brugtmarkedet er ikke nødvendigvis de bedste. Der er biler, som bliver overset, fordi de ikke har været populære fra ny, og der er bilmodeller, som måske ikke er så “smarte” som andre.
LÆS OGSÅ | Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail
Mange købere går benhårdt efter en SUV, crossover eller en MPV. Det er meget populære biltyper – og derfor er priserne typisk også høje. Hvad med en klassisk stationcar eller sedan? Eller måske en nyere udgave af en mindre populær model i stedet for en slidt udgave af en populær?
Hvis man ikke fra starten låser sig fast på en bestemt bilmodel, er der mange alternative modeller, hvor man kan få mere eller nyere bil for pengene.
Populære biler er dyre biler, men der er undtagelser. Hvis markedet pludselig bliver oversvømmet af en bilmodel (mange biler kommer fra leasing på samme tid, eller bilerne kommer hertil brugte fra udlandet), kan priserne komme under pres. Økonomisk usikkerhed, som vi ikke kan slippe uden om lige nu, presser også priserne ned.
Men da prisfaldet på brugte biler rammer bredt, kan det stadig give god mening at kigge efter en mere “upopulær” model.
LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai
Nissan Qashqai har været et hit helt fra starten. Danskerne elsker den kompakte crossover. Med 612 eksemplarer til salg på Bilbasen lige nu, er der mange at vælge mellem. En Qashqai 1,5 dCi fra 2014 med 136.000 kilometer bag sig står til 163.000 kr. En søgning på den større og langt mere praktiske X-Trail, som fås med syv sæder, viser, at den er langt mindre udbredt; der er lige nu 64 til salg i Danmark.
Og på trods af en langt højere nypris end for Qashqai’en, finder vi en X-Trail 1,6 dCi fra 2015 med 155.000 kilometer på tælleren til 164.900 kr. En større, nyere bil til stort set samme pris. En mindre bil behøver ikke være billigere, selv om den kommer fra samme bilmærke.
Tilbage i midten af 1990’erne og et godt stykke ind i 00’erne var MPV-modeller et must have for danske familier. Man kunne ikke klare sig uden, selv om det var gået rigtig fint med en VW Golf, før der kom en Touran.
MPV’erne med forbrændingsmotor er nu så få på nybilsmarkedet, at det kan tælles på en hånd. Med overskud af fingre. Kun Touran, og til dels Ford S-Max og Citroën C4 Spacetourer, har været konstant populær, men også den synger på sidste vers.
LÆS OGSÅ | Test: Tak til Touran – den sidste klassiske familiekriger
Sådan er det ikke på brugtmarkedet. MPV’erne er virkelig populære, og udvalget er ikke stort. Det presser priserne en vej: Opad. Men hvad var det nu lige, der var galt med den klassiske stationcar? Hånden på hjertet: Hvor tit bruger man de to små sæder, der klappes op i bagagerummet?
Touran er en fin MPV. Meget rummelig og fine køreegenskaber. Men den er dyr. Der er lige nu 564 eksemplarer på Bilbasen, og gode tilbud hænger ikke på træerne. En 2019-model med benzinmotor med 150 hk, automatgear og det almindelige Comfortline-udstyrsniveau (kørt 60.000 kilometer) koster 359.900 kr. Nyprisen står til 335.915 kr., så det er nemt at se, hvor populær Touran er.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron bliver til Q8 E-Tron med op til 600 km rækkevidde
Hvis man kan holde ud til at sidde lavt, som alle var nødt til før SUV’er, MPV’er og crossovers kom frem, får man en mere lækker og mere velkørende bil med Passat Variant. Ikke så populær, som den engang var, så det er nemt at finde et godt tilbud blandt de næsten 900, som lige nu ligger på Bilbasen: 2019-model med benzinmotor med 150 hk og automatgear, Comfortline Premium-udstyr og 86.000 kilometer. Prisen er 279.900 kr. En hæderlig besparelse i forhold til Touran.
Der kan være mange årsager til, at en ny bilmodel falder til jorden med et brag, og den aldrig bliver en favorit. Design, priser, udvalg, bilmærkets ry. Mange ting spiller ind.
Den slags bil kan være nøglen til et rigtig godt brugtkøb, fordi ingen har bilmodellen på radaren, når de søger efter nyt indhold i garagen. Upopulære bilmodeller kan nemt forblive upopulære, og det giver et højt værditab i forhold til populære modeller i samme klasse.
Når det gælder den forrige udgave af Peugeot 508, prøvede franskmændene med vold og magt at lave en fransk Passat. Rummelig, pæn, komfortabel. Men måske den alligevel var for kedelig? Den første 508 forblev ligegyldig for Peugeot i Danmark (i modsætning til seneste generation), og det betyder, at der er guld at finde blandt de 51 eksemplarer, der er til salg på Bilbasen.
LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben
I forhold til VW Passat, som trods alt holder en pæn pris, kan man virkelig komme langt for pengene med Peugeot 508. En Passat Variant 2,0 TDI med 150 hk fra 2015 med 192.000 kilometer på tælleren finder vi til 204.500 kr. En Peugeot 508 SW 1,6 e-HDI fra 2015, godt nok med 114 hk, men en rigtig fin motor, står med 177.000 kilometer – og en pris på bare 109.500 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.