Kategorier
Brugtbil Forbrugerstof

Genvejen til en billigere brugt bil

Tænk alternativt, når du køber brugt bil. Der kan være penge at spare eller en nyere bil ved at vælge en VW Passat i stedet for Touran eller en Nissan X-Trail i stedet for en Qashqai.

TEKST Morten Bek FOTO PR

I Danmark sælges der hvert år flere end dobbelt så mange brugte biler, som der sælges nye biler. Langt over en halv million brugte biler skifter hvert år ejere. Efter en periode med meget høje prisstigninger på både brugte og nye biler, er der rigtig godt nyt for brugtbilkøberne: Priserne er hurtigt på vej ned igen.

Det giver gode muligheder for en god handel, men der er endnu mere at spare, hvis man samtidig tænker alternativt. De populære biler på ny- og brugtmarkedet er ikke nødvendigvis de bedste. Der er biler, som bliver overset, fordi de ikke har været populære fra ny, og der er bilmodeller, som måske ikke er så “smarte” som andre.

LÆS OGSÅ | Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail

Mange købere går benhårdt efter en SUV, crossover eller en MPV. Det er meget populære biltyper – og derfor er priserne typisk også høje. Hvad med en klassisk stationcar eller sedan? Eller måske en nyere udgave af en mindre populær model i stedet for en slidt udgave af en populær?

Hvis man ikke fra starten låser sig fast på en bestemt bilmodel, er der mange alternative modeller, hvor man kan få mere eller nyere bil for pengene.

Mindre er ikke nødvendigvis billigere. Qashqai, yderst til venstre, har altid været populær, mens den større X-Trail (med mulighed for syv sæder), aldrig blev et stort hit. Derfor kan man få meget for pengene med X-Trail

Mindre bil er ikke nødvendigvis billigere bil

Populære biler er dyre biler, men der er undtagelser. Hvis markedet pludselig bliver oversvømmet af en bilmodel (mange biler kommer fra leasing på samme tid, eller bilerne kommer hertil brugte fra udlandet), kan priserne komme under pres. Økonomisk usikkerhed, som vi ikke kan slippe uden om lige nu, presser også priserne ned.

Men da prisfaldet på brugte biler rammer bredt, kan det stadig give god mening at kigge efter en mere “upopulær” model.

LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai

Nissan Qashqai har været et hit helt fra starten. Danskerne elsker den kompakte crossover. Med 612 eksemplarer til salg på Bilbasen lige nu, er der mange at vælge mellem. En Qashqai 1,5 dCi fra 2014 med 136.000 kilometer bag sig står til 163.000 kr. En søgning på den større og langt mere praktiske X-Trail, som fås med syv sæder, viser, at den er langt mindre udbredt; der er lige nu 64 til salg i Danmark.

Og på trods af en langt højere nypris end for Qashqai’en, finder vi en X-Trail 1,6 dCi fra 2015 med 155.000 kilometer på tælleren til 164.900 kr. En større, nyere bil til stort set samme pris. En mindre bil behøver ikke være billigere, selv om den kommer fra samme bilmærke.

Touran er en af de sidste af en uddøende race. MPV’en med forbrændingsmotor synger på sidste vers. Men den er virkelig populær, så man kommer til at betale for MPV-fornøjelsen

VW Passat er mere lækker og velkørende end Touran

Tilbage i midten af 1990’erne og et godt stykke ind i 00’erne var MPV-modeller et must have for danske familier. Man kunne ikke klare sig uden, selv om det var gået rigtig fint med en VW Golf, før der kom en Touran.

MPV’erne med forbrændingsmotor er nu så få på nybilsmarkedet, at det kan tælles på en hånd. Med overskud af fingre. Kun Touran, og til dels Ford S-Max og Citroën C4 Spacetourer, har været konstant populær, men også den synger på sidste vers.

LÆS OGSÅ | Test: Tak til Touran – den sidste klassiske familiekriger

Sådan er det ikke på brugtmarkedet. MPV’erne er virkelig populære, og udvalget er ikke stort. Det presser priserne en vej: Opad. Men hvad var det nu lige, der var galt med den klassiske stationcar? Hånden på hjertet: Hvor tit bruger man de to små sæder, der klappes op i bagagerummet?

Touran er en fin MPV. Meget rummelig og fine køreegenskaber. Men den er dyr. Der er lige nu 564 eksemplarer på Bilbasen, og gode tilbud hænger ikke på træerne. En 2019-model med benzinmotor med 150 hk, automatgear og det almindelige Comfortline-udstyrsniveau (kørt 60.000 kilometer) koster 359.900 kr. Nyprisen står til 335.915 kr., så det er nemt at se, hvor populær Touran er.

LÆS OGSÅ | Audi E-Tron bliver til Q8 E-Tron med op til 600 km rækkevidde

Hvis man kan holde ud til at sidde lavt, som alle var nødt til før SUV’er, MPV’er og crossovers kom frem, får man en mere lækker og mere velkørende bil med Passat Variant. Ikke så populær, som den engang var, så det er nemt at finde et godt tilbud blandt de næsten 900, som lige nu ligger på Bilbasen: 2019-model med benzinmotor med 150 hk og automatgear, Comfortline Premium-udstyr og 86.000 kilometer. Prisen er 279.900 kr. En hæderlig besparelse i forhold til Touran.

Den forrige Peugeot 508 var så upopulær som nogen model i den store mellemklasse. Det kan gøre den til et virkelig godt tilbud på brugtmarkedet

Kig på andre mærker og spar store summer

Der kan være mange årsager til, at en ny bilmodel falder til jorden med et brag, og den aldrig bliver en favorit. Design, priser, udvalg, bilmærkets ry. Mange ting spiller ind.

Den slags bil kan være nøglen til et rigtig godt brugtkøb, fordi ingen har bilmodellen på radaren, når de søger efter nyt indhold i garagen. Upopulære bilmodeller kan nemt forblive upopulære, og det giver et højt værditab i forhold til populære modeller i samme klasse.

Når det gælder den forrige udgave af Peugeot 508, prøvede franskmændene med vold og magt at lave en fransk Passat. Rummelig, pæn, komfortabel. Men måske den alligevel var for kedelig? Den første 508 forblev ligegyldig for Peugeot i Danmark (i modsætning til seneste generation), og det betyder, at der er guld at finde blandt de 51 eksemplarer, der er til salg på Bilbasen.

LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben

I forhold til VW Passat, som trods alt holder en pæn pris, kan man virkelig komme langt for pengene med Peugeot 508. En Passat Variant 2,0 TDI med 150 hk fra 2015 med 192.000 kilometer på tælleren finder vi til 204.500 kr. En Peugeot 508 SW 1,6 e-HDI fra 2015, godt nok med 114 hk, men en rigtig fin motor, står med 177.000 kilometer – og en pris på bare 109.500 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.