Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Tak til Touran – den sidste klassiske familiekriger

Bare rolig. VW Touran er ikke færdig endnu – men det er alle de andre MPV’er! Den fortjener derfor et tak for at tage det tunge læs for den store familie.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Mazda 5. Opel Zafira. Renault Scenic. Citroën C4 Picasso/Spacetourer. Alle er rummelige familiebiler i MPV-klassen, der ikke længere er i produktion. I sidste uge kunne Ford også offentliggøre, at det fra juni næste år er slut med både Ford S-Max og Ford Galaxy.

Også VW-gruppen har økset flere biler i den engang så populære klasse, hvor Seat Alhambra og VW Sharan i dag er en saga blot. Der er dog én, der stadig holder fanen højt.

Det er selvfølgelig den berømte og berygtede VW Touran, der er tale om. En børnecontainer af Guds nåde, der er elsket af såvel småbørnsfamilier som den danske politistyrke – men hvad er det, den kan, og hvorfor fortjener den et tak? 


VW Touran TDI Comfortline

Motor: R4 diesel, 1.968 cm3
Ydelse: 150 hk / 340 Nm
0-100 km/t: 9,3 sekunder
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Mål (L/B/H): 453/183/166 cm
Køreklar vægt: 1.620 kilo
Bagagerumsvolumen: 633-1.980 liter
Pris: 477.495 kr. (Touran fås fra 387.495 kr.)


MP-Hvad-for-noget?

Selvom jeg hælder mest til navnene børnecontainer eller familieakvarium, er den korrekte betegnelse: Multi Purpose Vehicle. Altså en bil, der kan bruges til flere ting. I USA er betegnelsen for klassen forkortelsesfri, hvor kaldes bilerne minivans.

Så irriterende det end måtte være, er MPV’erne en trend, der opstod i USA, og spredte sig til Europa som en steppebrand – som Halloween og Black Friday. De modeller, der betragtes som de første minivans, er Dodge Caravan og Plymouth Voyager.

LÆS OGSÅ | Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail

Grundtanken bag de rummelige biler er, at de skal have varevognskvaliteter med oceaner af plads til børn og habengut men stadig køre som en almindelig personbil. En lidt højere køreposition og enorme vinduespartier (heraf navnet familieakvarium) sikrer desuden bedre udsyn og højere sikkerhed for familien.

I 00’erne så det ud som om, at alle inden for en overskuelig årrække ville køre MPV, og i 2009 blev der solgt svimlende 1,7 mio. biler i klassen i Europa. 

I 2021 var salget faldet til 530.000 biler, og markedsandelene bliver stødt overtaget af de højbenede SUV’er, som blot markerer endnu en amerikansk tendens, der overtager Europa.

De højbenede biler solgte i Danmark næsten 82.000 eksemplarer i 2021, og MPV’erne? Under 3.000 eksemplarer…

Touran trækker læsset

Tilbage har vi VW Touran og af alle de MPV’er, der har fået trukket stikket, er det den, der har de bedste forudsætninger for at trække læsset. Af de 2.877 MPV’er, der blev solgt i Danmark sidste år, stod Touran for næsten 1.290 af dem – 45 procent af det samlede salg.

Danskerne elsker stadigvæk VW Touran, og efter en uge bag rattet af en, er det for mig let at forstå. Testbilen er intet udstyrsmonster. Faktisk tværtimod. Det er en 150 hk diesel med automatgear i indgangsniveauet Comfortline. Vi snakker stålfælge og halogen-kørelys. Grovhakket leverpostej på rugbrød.

LÆS OGSÅ | Første tur: Fede tider i VW ID. Buzz

Prisen er stadigvæk 477.995 kr. hvilket kan virke galimatias, men uden regulære konkurrenter, kan VW ret beset prissætte Touran, som de vil. Prisen er som sådan heller ikke helt skæv, da konkurrenten Ford S-Max kostede det samme, da den kunne fås med dieselmotor.

Det mest overraskende ved det hele er dog, at prisen på lige under en halv million kroner ikke får mig til at himle med øjnene. For jeg kan, ligesom så mange andre danskere, godt lide leverpostej på rugbrød.

Man ved, hvad det er, og det samme kan siges om VW Touran. Her er ingen overraskelser, men derimod et bundsolidt grundprodukt, og hvis jeg skal holde fast i håndmadsanalogien, smider VW en rødbede på toppen med deres drivlinje.

Rødbeden

Dieselmotorene får ikke meget taletid og er i bred udstrækning på vej ud med badevandet. Det er synd, hvis man, foruden plads til den pukkelryggede, også skal bruge en langtursvenlig motorvejskriger. VW Touran viser mig i al fald en motorvejsøkonomi, som en downsizet stationcar kun kan drømme om.

LÆS OGSÅ | Test: Derfor er Skoda Octavia Combi TDI en fantastisk bil

Jeg har VW Touran med til Årets Bil-arrangementet, der afholdes på Jyllandsringen 300 km fra min bopæl. En tur, der hovedsageligt består af motorvej, og som dieselhakkeren klarer med en gennemsnitlig dieseløkonomi på 18,5 km/l. Det er bare 0,4 km/l fra det, den er opgivet til, på trods af at jeg er en ivrig ydersporsbilist med lav tålmodighed.

Turen går retningsstabilt og forholdsvist støjsvagt. Den gør med andre ord ikke det store væsen af sig på den helt rigtige måde. Og selvom motorvejen er det helt rette element for VW Touran, betyder det ikke, at den fra villavej til daginstitution er uden for sin komfortzone.

DSG-gearkassen er parret godt til dieselmotoren, hvorfor den både igangsætter og skifter med gelinde manerer. Bedst som MPV’en er tænkt, er køreposition og udsyn til UG. Vinduerne er store og stolperne slanke, hvilket ikke kun mindsker køresyge på bagsædet, men også mindsker risikoen for at klippe en københavnsk kamikaze-cyklist.

Grundproduktet

Kørepositionen og udsynet er, som nævnt, MPV-dyder, der skal være styr på. Det samme er plads og praktik, hvilket VW Touran selvfølgelig også er oven på. Der er tre fulde stole på bagsædet, hvilket giver plads til tre børnesæder og sågar langlemmede, voksne børn. Yderstolene har en luksus i form af en bakke med kopholder.

Langlemmet skal man ikke være, hvis man skal kunne sidde på tredje sæderække, hvilket heller ikke er meningen. Det er heromme, man opmagasinerer sine allermindste på maksimalt halvanden meter i højden. Tredje sæderække har også isofix-beslag.

LÆS OGSÅ | Test: Dacia Jogger er den bedste bil – og den værste

Ingen i kabinen kommer, uanset højde og alder, til at mange opbevaringsplads. Foruden dybe lommer i dørsiderne, et stort handskerum og en brønd i armlænet, er der også et rum i instrumentbordet samt to store rum i loftet.

Resten af kabinen emmer af grundprodukt fra VW. Der er intet, der fejler noget eller er ulogisk, men der er heller ikke noget, der er decideret lækkert. Drømmen om blød plast og alcantara må lade livet for rotteræset – sådan er det bare. På den lyse side har man 1.000 steder at gemme figenstænger og Peter Plys-solbriller.

Tak til en kriger

Som den sidste af en uddøende race, holder VW Touran fanen højt ved at gøre præcist det, den er god til. Man får ingen udsøgt køreoplevelse, ingen dekadent kabine, intet iøjnefaldende design. Til gengæld får man en familiebil med god plads, masser af opbevaring og en drivlinje, der kan fragte en langt for lidt.

VW Touran skal have tak for at være den habile familiekriger, den altid har været. Den skal have tak for ikke at være stukket af i en eller anden outreret designretning med gæller og ambientebelysning. Det er en arbejdshest, der på uprætentiøs vis rummer den store familie.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.