MG5-25
3X
19. november 2025

Her er tre brugte elbiler, du kan få for under 150.000 kr.

Udbuddet af nye biler under 150.000 kr. er forsvundet, selvom 25 procent af bilkøberne søger netop dén pris. Derfor har vi fundet tre stærke bud på brugtmarkedet.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Markedet for brugte biler suser derudad, og det er i høj grad drevet af elbilerne. Med regeringens seneste tiltag om at fastfryse afgifterne på elbiler er der intet, der står til at stoppe salget. Tal fra Bilbasen indikerer, at brugtmarkedet vil runde 650.000 transaktioner i 2025, hvilket vil markere det højeste antal nogensinde.

Én af årsagerne til, at brugtmarkedet har fart på, er, at markedet for nye biler endnu er prismæssigt skævvredet. For mens mere end 25 procent af de danske bilkøbere har et bilbudget på under 150.000 kr., er der ingen nye biler til salg for den slags penge. Renault Twingo er på trapperne, og indgangsvarianten af BYD Dolphin Surf bør også lande inden årets udgang.

Selv med ankomsten af dem, og potentielt VW ID. Polo næste år, er det et snævert udvalg. Derfor tyer folk til brugtmarkedet, og det er med god grund. Her er der nemlig en bred vifte af brugbare elbiler til under 150.000 kr. Faktisk over 1.700 styks, og i denne artikel trækker vi tre nævneværdige modeller ud.

Hyundai Kona

Hyundai Kona -Salgsbillede-3

Ekstraordinært solid, komfortabel og harmonisk. Sådan kan man beskrive Hyundai Kona helt kort. Det gjorde i hvert fald juryen til Årets Brugtbil 2023, hvor Kona stak af med den fornemme titel. Jeg selv ville nok tilføje ordet “overset”, da Kona, dengang som i dag, aldrig rigtig har været et salgshit.

Det er i virkeligheden bunduretfærdigt, fordi Hyundai Kona bag sit lidt underfundige ydre er koreansk snusfornuft på hjul. På Bilbasen er der i øjeblikket 185 til salg under 150.000 kr. og 41 eksemplarer med det store batteri på 64 kWh. Her får man 484 kilometer i rækkevidde efter WLTP, som selv i disse kolde tider bør række rigeligt for de fleste.

De billigste varianter står med såkaldt Essential-udstyr, men selv her får man goder som varmepumpe, sædevarme, bakkamera og Apple CarPlay – trods alt med kabel og med en klejn skærm. Der findes også få Advanced-varianter til prisen, hvor en større og mere moderne skærm kan medfølge.

Vigtigst at notere er batteristørrelsen og så det faktum, at DC-opladningen er sløv på tværs af varianter. Det er prisen for at køre brugt og billigt i dette tilfælde.

MG5

MG5 -Salgsbillede-2

Apropos glemt... Hvem husker MG5? En fra begyndelsen billig elbil, der trods titlen som verdens første elektriske stationcar, lang garanti og et gavmildt niveau af ekstraudstyr nærmest aldrig fik tid i spotlyset. Måske mestendels fra mig, da jeg i 2022 testede den og kaldte den “det bedste elektriske tilbud”.

Siden er den kørt ud i glemslen, og det er på trods af, at den også på brugtmarkedet udgør et spændende elektrisk tilbud. Nu kan den gafles for under 150.000 kr. med det større af to batterier på 61 kWh. Her får man 380 kilometer i rækkevidde, hvilket, indrømmet, ikke er alverden, men bør være nok til hverdagen.

Til gengæld får man god bagsædeplads, stort bagagerum samt udstyr som bakkamera, nøglefri betjening, læderrat og 10,25-tommer infotainmentskærm med Apple CarPlay allerede i Comfort-varianten. Her er dog kun aircondition og ikke klimaanlæg. Det får man til gengæld i Luxury-varianten, sammen med 360-graders kamera og eljusterbart førersæde. Luxury kan også findes til under 150.000 kr.

Man får også en lang liste af sikkerheds- og assistentsystemer, som ganske vist er noget emsige. Ladehastigheden på 87 kW er heller ikke at råbe hurra for, men det er naturligvis et problem, der elimineres, hvis man holder opladningen derhjemme. Der er 47 MG5 til salg på Bilbasen lige nu.

VW ID.3

VW ID.3 -Salgsbillede-1

Efter to glemte modeller virker det på sin plads med én, der er husket. VW ID.3 ryddede forsiderne ved lanceringen i 2020 og modtog, trods indledningsvise softwareproblemer, en god portion ros med på vejen. Og så var den naturligvis også VWs første store elektriske satsning, hvilket i sig selv var bemærkelsesværdigt.

VW ID.3 kører som en Volkswagen: retningsstabilt, roligt og præcist. Forbruget er (også i de tidlige årgange) yderst godkendt. Og så er ID.3 trods sine Golf-agtige udvendige dimensioner udstyret med en kabine, der er rummelig som en Passat og luftig som en... Berlingo? Her er højt til loftet og masser af lys fra de store sideruder.

Når man skal købe brugt og billig VW ID.3, vil man finde flest varianter med 58 kWh-batteri, selvom varianten med det store batteri på 77 kWh også så småt nærmer sig den gyldne grænse på 150.000 kr. ID.3 kan med 58 kWh-batteri lade med op til 100 kW, mens udgaven med 77 kWh må lade med 125 kW. Og man får, alt efter udstyrsniveau, et sted mellem 420 og 550 kilometer i rækkevidde.

Der er over 100 VW ID.3 til under 150.000 kr. til salg på Bilbasen lige nu, og det er ikke et tegn på, at der er for mange i markedet, eller at de er længe om at blive solgt. Faktisk ligger ID.3 konsekvent i top fem over mest søgte biler på Bilbasen og har på tværs af 2025 haft korte liggetider.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen