Den var bare 343 centimeter lang og så nuttet og “venlig”, at man umuligt kunne have noget imod den. Da den første Renault Twingo blev præsenteret i 1992, passede den fremragende ind i franskmændenes modelprogram - som en slags mikro-MPV var den alt andet end fremmed for et mærke, der med Espace introducerede europæerne for den multi-praktiske MPV allerede i 1984.
Lille var den, og med et smil på plastiklæben, et rulletag i stof og den mest nuttede indretning med små kuglerunde elementer og en lille digital instrumentering kunne Twingo fjerne opmærksomheden fra, at den trods alt kun havde tre døre og 60 hestekræfter.
Danskerne var ikke så imponerede som europæere i andre lande, men det var ikke bilens, men den daværende importørs fejl; i 1990’erne var Renault-importøren det, der med et enkelt ord kan kaldes udygtig.
Læs også: Test: Renault 4 E-Tech fortjener det
Den originale Twingo var uhyre praktisk med sit såkaldte monocab-karosseridesign, og fire voksne kunne finde plads i den hyggelige benzinbil. Bagsædet med to separate pladser var længdejusterbart, som dengang var helt uhørt for biltypen.
Espace er gennem tiden er blevet kastet op i luften, sendt tilbage på tegnestuen for at ændre form fra MPV til en slags crossover for til sidst at blive en virkelig trist, helt almindelig SUV-inspireret crossover. Også Twingo har været gennem mere, end Renault kan være stolte af i dag, og senest har den været en ikke alt for velfungerende søster til Smart ForTwo/Coupé med baghjulstræk.





Meget større end den gamle - men med de samme designdyder
Men Renault har i de senere år haft et øje for at tage det bedste fra sin fortid, som ingen konkurrent kan være med på. Scenic E-Tech er gentænkt og fremragende, den lille 5’er er vendt tilbage i fantastisk stil, og 4’eren er nu også kommet tilbage fra de evige skrotpladser. Alle som elbiler, selvfølgelig.
Twingo er umiddelbart den sidste brik i retro-puslespillet hos Renault, og allerede i 2023 viste Renault en konceptmodel. Dengang skrev vi, at franskmændene hurtigst muligt skulle få den lille charmerende elbil i produktion - og 2025 blev lovet som tidspunktet for premieren.
I starten af januar var der premiere på interiøret. Sådan næsten da, for som vi kan se nu, har det ændret sig en smule i materialer og design - blandt andet er Twingo-navnet nu trykt ind i panelet foran passagersædet.
Det helt store scoop er, at Renault har sprunget de to mellemliggende Twingo-generationer over for at hellige sig det geniale design og MPV-formatet fra 1992. Ingen kan som Renault føre fortidens unikke design ind i nutiden, og fordi Renault har så rig en designhistorie, er det noget, producenten kan tillade sig.
Twingo E-Tech, som den lille nye elbil hedder, har selvfølgelig ikke tre døre. Den har fem døre, og den er meget større end den originale, selv om billederne måske ikke helt giver det indtryk.
Smilet er der igen. Den nye Twingo E-Tech har sågar fået et par smilehuller, så man skal være en rigtig gnavpot for ikke at have lyst til at gå hen og knibe dens “kinder”. Forlygterne og baglygterne er simpelthen et genialt træk fra designernes side: de har udstående øjenbryn og et indre element i karosserifarven.
Der er alle de detaljer med fra originalen, designerne har kunne slippe af sted med: tre køleribber i motorhjelmen, et erotisk-elegant skulderområde omkring slutningen af bagdørene og bagkofangeren - og det karakteristiske MPV-element, hvor forrude og frontklap danner en ubrudt linie.
Fire farver er der at vælge mellem til Twingo E-Tech, og mens der er en sort kulør - Starry Black - så er der også de tre fine og livlige farver, man kan se på billederne: Absolute Green, Absolute Red og Mango Yellow.





Interiør, udstyr og rummelighed
Den elektriske Twingo E-Tech, der med tanke på forrige generation, faktisk er den anden elektriske Twingo-model, er ikke kun en smule længere end den 343 centimeter korte original. Den strækker sig 379 centimeter, og de 36 ekstra centimeter er gavnlige for rummeligheden - og for at opfylde nutidens krav til sikkerhed, udstyr og højvoltsbatteri. Kun 13 centimeter kortere end den mere kantede 5 E-Tech. Det kan give problemer i familien, når Twingo E-Tech allerede i slutningen i marts kommer til Danmark. Renault påpeger endda selv, at man med de 17 centimeter længdejusterbare bagsæder kan opnå bedre pladsforhold end 5 E-Tech, der ikke er nær så variabel.
Bagagerummet, hvis man rykker bagsæderne helt frem (standard i alle udgaver), kan komme op på 360 liter, og lægges sæderne ned, bliver der plads til ret så imponerende 1.000 liter. Men Twingo E-Tech stopper ikke her, når der skal leges praktisk gris: afhængigt af versionen kan forsæderne lægges helt ned, og med bagsæderne rykket helt bagud er der plads til en lur foran.
Fra førerpladsen er der genkendelige elementer fra de andre små elbiler i Renault-familien, men særligt synligt er det, at Renault går andre veje med infotainmentsystem og instrumentering. Der er en instrumentering på 7” og en touchscreen på 10” til infotainmentdelen. De sidder ikke i samme “hus”, som i 4’eren og 5’eren, og Twingo E-Tech kører med touchscreen i bredformat og ikke portrætformat.
I basismodellen Evolution får man infotainment med smartphone replication. Det, regner vi med, er et setup som ligner det, man finder i en smartphone. Desuden får man højdejusterbart førersæde, aircondition, fartpilot og 16” fælge.
Techno bliver der, hvor hovedparten af det sjove udstyr kommer i Twingo E-Tech. Automatisk klimaanlæg, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, one-pedal drive og OpenR Link-infotainment med Google (Maps, Assistant og Play-butikken) bliver standard i den finere udstyrsvariant.
Twingo E-Tech har samme gearvælger som 5 E-Tech og 4 E-Tech, som sidder til højre bag rattet, og desværre har den ikke en rigtig parkeringsknap. Når man parkerer, så skal man “trække” den elektroniske p-bremse - og hos Renault skal man stadig tænde og slukke bilen på en rigtig knap.
Der er enkelte besparelser at få øje på. Der er fire elruder i den lille elbil, men fra førerens dør kan man kun betjene de forreste. Til gengæld er der rigtige knapper i rattet og logiske, fine drejeknapper til klimaanlægget - som de større elbiler fra Renault ikke har.









Batteri, rækkevidde og motorydelse
Twingo E-Tech sætter ny rekord hos Renault. Den er udviklet på kun to år, og for en ikke-kinesisk bilproducent er det usædvanligt. En model som den nye Clio har taget omkring dobbelt så lang tid at udvikle.
Det har været nemt for Renault at gribe til AmpR Small-arkitekturen, der også bruges i mærkets andre små elbiler - men franskmændene er faktisk gået et stykke videre. Den store overraskelse er, at Renault nemlig ikke bruger batterier fra eksisterende modeller.
Vi havde regnet det som en løsning, at Twingo E-Tech ville fået NMC-batteriet på 40 kWh fra basisudgaverne af 4 E-Tech og 5 E-Tech; det ville, teoretisk, have givet en rækkevidde på 325-335 kilometer.
Men Twingo E-Tech er en øvelse i at slanke udviklings- og produktionsomkostninger, så den lille elbil har som den første Renault et LFP-batteri (faceliftet Megane E-Tech får LFP til foråret). Det sænker alene batteriomkostningerne med 20 procent.
Renault producerer sin nye model i Slovenien med en enkelt batteristørrelse. Kapaciteten er beskeden med 27,5 kWh, hvilket er med til at holde bilens vægt på kun 1.200 kilo, mens rækkevidden er ganske fornuftig med 263 kilometer i følge WLTP-normen. I Danmark er vi for længst færdige med biler, der lader med 3,6 eller 7,4 kW ved en AC-lader, så her i landet er 11 kW-lader heldigvis standard. Det er næsten lynladning, når Renault siger, at 10 til 100 procent tager 2 timer og 30 minutter.
Ved en DC-lynlader topper Twingo E-Tech ved kun 50 kW, men når vi så lige husker os selv på, at batteriet er på betydeligt under 30 kWh i kapacitet.
Elmotoren i den lille bils front er helt i tråd med bilens størrelse: 82 hestekræfter. 0-50 km/t, som er lyskryds-duel-territorium, kan Twingo E-Tech overstå på 3,8 sekunder (topfarten er 130 km/t, så man nogenlunde kan være med på motorvejen).
Hvis man vil bruge strømmen på bedre formål, så får Renaults mindste både V2L- og V2G-teknologi. Man kan altså sende strøm ud af bilen til både eksternt udstyr og, potentielt, tilbage i elnettet. En varmepumpe er ikke inkluderet og vil næppe heller kunne tilkøbes.




Priser, dansk introduktion - og konkurrenter
Det er ret hurtigt, vi får Twingo E-Tech at se i Danmark, når man tænker på, at der er under fem måneder til lanceringstidspunktet - sidst i marts.
Renault-importøren kan dog endnu ikke sige andet, når vi spørger til priserne, at de vil starte “under 20.000 euro.” Det er hurtigt regnet om til under 150.000 kr. Men hvor langt under er det virkelige spørgsmål.
Januar er sat som målet for offentliggørelse at priserne. Hvis priserne starter 10 kroner under 150.000 kr., så Twingo E-Tech Evolution sendes ud til 149.990 kr., så rammer den basisudgaven af BYD Dolphin Surf, Active, der også i foråret endelig kommer til Danmark. Den koster 149.995 kr. med 88 hestekræfter og en kortere rækkevidde, der hedder 220 kilometer.
Lige nu er der kun få nye elbiler, der kommer tæt på det prisleje. Der er basisudgaven af Citroën Ë-C3 med forholdsvis lang rækkevidde (326 kilometer) uden infotainmentsystem til 159.990 kr., og lidt længere oppe findes så Renaults egen 5 E-Tech, der starter på 189.990 kr. med rækkevidde op til 312 kilometer.
Læs også: VW har elbil til 150.000 kr. klar i 2027
Der kommer flere konkurrenter, mens modsvar til Twingo E-Tech fra mærker som Volkswagen og kinesiske mærker lader vente på sig. En af dem kommer dog i 2026, og det er Nissans udgave af Twingo E-Tech; præcis som med Micra laver japanerne en version af Renaults mindste. Det er svært at forestille sig, at Nissan laver radikalt om på designet, og derfor vil Nissan, som med den nye Micra, stå med et kopiprodukt, der giver flere spørgsmål end svar. Det er som sådan også fint nok, for Nissans historik omkring mikrobilen á la Twingo er ikke prangende - med Suzuki Alto-søsteren Pixo som eneste eksempel.
Renault står stærkt med sin historie omkring små biler, og det er kløgtigt set af det franske mærke at genoplive det bedste fra fortiden. Når det så sker med moderne, prisbillige teknologier, så de fleste kan være med, så er der virkelig noget, der kan få os til at smile - i bedste Twingo-stil.



