Honda er et af de største bilmærker, der er skrumpet mest i Danmark. Indtil for få år siden var det ikke noget specielt at købe en Honda, for det var noget, forholdsvis mange mennesker gjorde. I dag skal man virkelig ville det japanske mærke, og det beviser de første fem måneder af 2025: 265 nye biler fra Honda er kommet på gaden i Danmark i år.
Øverst på listen, overraskende nok, står den klassiske CR-V, der som plug-in hybrid er indregistreret i 111 eksemplarer. Danskerne vil åbenbart ikke have den kinesisk producerede elbil E:Ny1 (vi ved heller ikke, hvordan det navn udtales), for kun 47 af dem er kommet på gaden her i 2025.
Læs også: Elbilen fra Honda holder prisen
Fra Kina er også kommet, så vidt som Wikipedia oplyser det, en anden model, og det er hybridmodellen ZR-V. Bilen, der meget forvirrende sælges i USA som HR-V (som i Danmark er en helt anden, mindre bil), er på størrelse med Volkswagen Tiguan, og det er kun i Danmark, modellen er ny. Andre steder i Europa har den været på markedet i næsten to år.





Bygget på Civic
Billeder virker til ikke at kunne gengive, at ZR-V faktisk er større end den seneste VW Tiguan; måske det er de bløde former, måske det fire centimeter lavere karosseri (457 centimeter lang, 166 centimeter høj). Under metallet er ZR-V baseret på Civic, og det ses meget tydeligt i interiøret.
Hybridsystemet består af en 2-liters benzinmotor med 143 hestekræfter og elmotorer, som tilsammen yder 184 hestekræfter. Det er elmotorens ydelse, der er relevant, da benzinmotoren primært fungerer som en generator, der laver strøm til bilens drift. Brændstofforbruget er i gennemsnit 17,2-17,5 km/l.
ZR-V fås i udgaverne Elegance, Sport og Advance. Elegance er basisudgaven til 379.900 kr. med 18" alufælge, infotainment med 9" touchscreen og nøglefri betjening. Sport til 409.900 kr. kommer med el-justerbare forsæder, trådløs mobilopladning, el-betjent bagklap og sorte fælge, mens Advance til 439.900 kr. bl.a. har varme i rattet, Bose-lydanlæg, panoramasoltag og head-up display.
Honda skulle være være på vej en ny start på fuld elektrificering med 0-modellerne, som i første omgang er vist som konceptbiler - en sedan og en crossover.