Stor Dacia, lille pris: Bigster fra 339.990 kr.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Af: Jacob Dalby
I bund og grund svarer leasing til at leje bilen i stedet for at købe den. Som leasingtager får du stillet bilen til rådighed i en periode, hvor du kan bruge den i henhold til kontrakten, som du underskriver sammen med leasingfirmaet.
Typisk starter du med at betale en førstegangsydelse. Ydelsen er et engangsbeløb som du ikke får tilbage og skal derfor regnes med, når du ser på den samlede økonomi for leasingperioden.
Herefter betales et fast månedligt beløb i typisk 12, 24 eller 36 måneder, som blandt andet er hængt op på, hvor mange kilometer du må køre i bilen om året. Førstegangsydelsen, kontraktens længde og antal kørte kilometer kan ofte tilpasses efter dine behov.
Når leasingperioden udløber laves en tilstandsrapport på bilen. Alt efter kontrakten med leasingfirmaet skal du betale for eventuelle skader imens leasingfirmaet oftest betaler for almindeligt slid. Hvis du kører over det aftalte antal kilometer i leasingperioden, betales der ligeledes for dette.
De to mest brugte leasingformer kaldes privatleasing og flexleasing eller henholdsvis operationel leasing og finansiel leasing.
Operationel leasing
Privatleasing er den mest forudsigelige måde at lease bil på. Allerede inden du skriver under, kender du den præcise omkostning ved at lease bilen i perioden. For det meste omfatter leasingydelsen også løbende vedligeholdelse og sommetider endda forsikring.
LÆS OGSÅ | Hvordan skal du forsikre din leasingbil?
Det er kun hvis du ikke overholder kontrakten, at omkostningerne kan stikke af. For eksempel hvis du kører flere kilometer, end der er aftalt. I så fald betales et aftalt beløb pr. overkørte kilometer. Det er altså vigtigt, at du ret præcist ved, hvordan dine kørselsbehov bliver i perioden, hvis du gerne vil lease din næste bil.
Når perioden udløber, afleverer du blot bilen tilbage. Men den slags magelighed og forudsigelighed koster, hvorfor privatleasing sjældent er den billigste måde at have bil på.
Finansiel leasing
Flexleasing er mest brugt til dyrere biler, nye som brugte. Gerne til biler med en værdi på 450.000 kr. eller over. Flexleasing har den fordel, at den fulde afgift på bilen ikke bliver betalt på én gang. I stedet betales en procentdel af afgiften løbende hver måned, i de måneder du benytter bilen. Når bilen runder tre år betales i øvrigt en lavere procentsats.
I forhold til privatleasing skal du dog være ekstra opmærksom på kontrakten, der kan variere meget fra de mange leasingfirmaer. Den store forskel fra privatleasing ligger i, at du selv skal anvise en køber til bilen, når leasingperioden ender – og dét til en aftalt pris.
Prisen aftales allerede inden du skriver under og det kan derfor være svært at spå om, hvor meget bilen er værd efter perioden og om prisen derfor er rimelig. Hvis du ikke kan anvise en køber til den aftalte pris, og bilen bliver solgt billigere, står du selv for at dække det eventuelle tab til leasingfirmaet. Risikoen opvejes til gengæld oftest af lavere betaling end ved operationel leasing.
Det er vigtigt, at du kun indgår flexleasing-aftaler med anerkendte leasingfirmaer. Det er ofte set, at leasingfirmaer sætter en alt for høj restværdi, som du som leasingtager ender med at bøde for. Leasingfirmaerne fastsætter den høje restværdi for at opnå en lavere månedlig ydelse.
Scrapværdi
Restværdien er den aftalte pris, som bilen er værd, når leasingperioden ender. Det er dit ansvar, at anvise en køber til bilen, der vil betale den givne pris for bilen, når vi taler flexleasing. Prisen er uden registreringsafgift og bilen kan derfor sælges til alle europæiske lande.
Mange har desværre brændt fingrene på restværdien, da det kan være svært at spå om, hvor meget bilen er værd så langt ude i fremtiden. Kan du ikke anvise en køber til prisen, skal du selv dække forskellen. Til gengæld får du ofte kontanterne i hånden, hvis bilen kan sælges for mere end restværdien. Derfor lyder tommelfingerreglen, at jo lavere restværdi des bedre er det for dig.
Det kan være svært at give et entydigt svar. I mange tilfælde kan vi gå ud fra, at leasing kan betale sig, hvis du ofte ønsker at skifte din bil ud til en ny. Tabet ved at købe ny bil, og hurtigt efter sælge, kan være stort.
Du skal også være nogenlunde sikker på, at du ikke overskrider grænsen for, hvor mange kilometer du kører i bilen. Leasing betaler sig bedst, hvis du befinder dig i en stabil situation og der ikke pludselig opstår ændringer. Som for eksempel jobskifte, hvor du får længere til arbejde.
Læs altid kontrakten grundigt og sæt dig ind i, hvilke forpligtelser du har som forbruger. Der kan stå ting, som kommer bag på dig. For eksempel, at det kan være dit eget ansvar, at køre bilen til service og at det kan koste dig ”bøder”, hvis det ikke bliver overholdt. Kontrakten kan indeholde mange forskellige bindinger og begrænsninger. Det er eksempelvis typisk specificeret, hvem der må bruge bilen.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.
Der skal stadig være strømførende muligheder for dem, der endnu ikke er klar til en elbil. Derfor lanceres den nye Audi A5 nu med plug-in hybriddrivlinje, der giver høj ydelse og lang elektrisk rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.