Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
Af: Simon Hallenslev / d. 26. april 2019
Volvos godkendelse af det fornybare diesel betyder, at danske Volvo-ejere nu kan hælde fossilfrit HVO100 i tanken. Volvoerne der kan klare den nye diesel, skal tidligst være fra 2015 og forsynet med Volvos egen firecylindrede dieselmotor.
Kører du Volvo XC90 fra 2015, S90 eller V90 fra 2016, XC60 fra 2017 eller V60 fra 2018, kan du altså nu nedbringe din CO2 udledning markant.
LÆS OGSÅ | Grøn samvittighed: Her er de reneste dieselbiler du kan købe
Problemet er bare, at du kun kan finde brændstoffet i Sverige. Vi kigger nærmere på HVO100, hvorfor du ikke kan tanke det i Danmark og på hvad det kan gøre for din Volvo, hvis du alligevel er i Sverige.
HVO står for Hydrogenbehandlet Vegetabilsk Olie, der er et fuldstændigt fornybart diesel-alternativ. Det er baseret på fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien.
HVO100 er derfor et syntetisk diesel fremstillet af 100% fornybare råmaterialer, som ikke frigiver noget nyt kuldioxid i atmosfæren.
Det skal hertil understreges, at når bilproducenterne godkender det nye fossilfri diesel, er det typisk til nyere motorer efter gennemgribende tests. Det er altså derfor ikke alle og enhver, der kan hælde fornybar suppe på dieselhakkeren.
LÆS OGSÅ | Er forbud fremtiden? Her er eksperternes dom over dieselbilerne
Et køretøj der tankes med HVO100, kan få reduceret sin CO2-udledning med op til 90% sammenlignet med almindelig diesel.
Tændvilligheden i HVO100 er også højere end almindelig diesel, hvilket giver en mere effektiv og renere forbrænding, som kan øge motorkraft og som reducerer sod.
Det nye syntetiske diesel er en relativt ny ting til personbiler, mens det blandt tungere dieselkøretøjer som busser, lastbiler og byggemaskiner er mere udbredt.
Når producenter som Volvo og Renault godkender HVO100 til personbiler, gælder godkendelserne i henhold til europæisk standard EN15940. En standard der sikrer, at indholdsstofferne i de kemiske brændstoffer er som de skal være.
I Sverige er det derfor muligt at tanke rent biodiesel brændstof i form af HVO100 eller blandet 50/50 med almindelig fossil diesel, som stadig giver en markant reducering af CO2 udslippet.
LÆS OGSÅ | Nu stiger skrotpræmien på din gamle dieselbil
Men i Danmark er der gået elbil i den. Det giver i princippet god mening, når vi ser, at vi har et overskud af vind-og solenergi, mens batterierne bliver konsekvent billigere at smide i biler.
Elbiler er bare ikke nødvendigvis lykken for alle. Danskere der kører mange tusind kilometer årligt, har brug for længere rækkevidde – og de har ikke tid til timelange opladningstider. Til dem kunne HVO100 være et miljørigtigt alternativ.
Men så længe elbiler anses som den hellige gral i Danmark, er forskning, udvikling og godkendelse af biobrændstoffer til personbiler længe undervejs. Måske de seneste godkendelser af Volvo, Renault, Mercedes, Peugeot og Citroën sætter skub i processen.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.