Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For kun to dage siden var premiere på den første fuldelektriske sedan fra Volkswagen. ID.7, som vi forventer sedanen skal kaldes, kommer dog først på markedet i efteråret 2023, og den vil derfor med meget stor sandsynlighed bliver overhalet af en anden elektrisk sedan – Hyundai Ioniq 6.
Ioniq 6 har længe været på trapperne, og den har været længere undervejs, end det oprindeligt var planen; designet har været tilbage på tegnebrættet for at genskabe mere af det specielle formsprog, Hyundai præsenterede med konceptbilen Prophecy.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Og speciel er den, den elektriske sedan. Ioniq 6 er en direkte modsætning til den kantede Ioniq 5, men på samme måde er den helt sin egen. Hvis vi skal sige, den minder om en anden bil, så bliver det Bugatti EB112.
Det eneste designmæssige holdepunkt, som går igen på både Ioniq 5 og den nye Ioniq 6 er de mange LED-pixels. Enkeltstående LED-firkanter, som giver flashback til Atari og de første digitalinstrumenteringer fra 80’erne.
De såkaldte Parametric Pixels findes overalt på den elektriske sedan. I forlygterne, omkring udvendige sensorer, i bagspoileren, i den tværgående lysbjælke bag på bilen og flere steder i kabinen.
LÆS OGSÅ | Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk
Hyundai afslører indtil videre ikke meget om det, der får Ioniq 6 til at bevæge sig. Altså elmotor og batteri. Men fordi Ioniq 6 kører på samme platform som Ioniq 5 (og Kia EV6), E-GMP, kan vi være sikre på, at den som minimum kommer med et batteri med en kapacitet på 77,4 kWh, baghjulstræk eller firehjulstræk og op til 325 hk. Om der senere kommer en N-version med langt flere kræfter, fortæller koreanerne heller intet om.
Med sit lave, vindglatte karrosseri er det oplagt, at Ioniq 6 kører længere på en opladning end den højere og mere kantede Ioniq 5. Med baghjulstræk og 77,4 kWh-batteri kører Ioniq 5 op til 507 kilometer på en opladning.
Tekniske informationer om alt fra ydelse til rækkevidde afsløres i juli.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.