Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For kun to dage siden var premiere på den første fuldelektriske sedan fra Volkswagen. ID.7, som vi forventer sedanen skal kaldes, kommer dog først på markedet i efteråret 2023, og den vil derfor med meget stor sandsynlighed bliver overhalet af en anden elektrisk sedan – Hyundai Ioniq 6.
Ioniq 6 har længe været på trapperne, og den har været længere undervejs, end det oprindeligt var planen; designet har været tilbage på tegnebrættet for at genskabe mere af det specielle formsprog, Hyundai præsenterede med konceptbilen Prophecy.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Og speciel er den, den elektriske sedan. Ioniq 6 er en direkte modsætning til den kantede Ioniq 5, men på samme måde er den helt sin egen. Hvis vi skal sige, den minder om en anden bil, så bliver det Bugatti EB112.
Det eneste designmæssige holdepunkt, som går igen på både Ioniq 5 og den nye Ioniq 6 er de mange LED-pixels. Enkeltstående LED-firkanter, som giver flashback til Atari og de første digitalinstrumenteringer fra 80’erne.
De såkaldte Parametric Pixels findes overalt på den elektriske sedan. I forlygterne, omkring udvendige sensorer, i bagspoileren, i den tværgående lysbjælke bag på bilen og flere steder i kabinen.
LÆS OGSÅ | Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk
Hyundai afslører indtil videre ikke meget om det, der får Ioniq 6 til at bevæge sig. Altså elmotor og batteri. Men fordi Ioniq 6 kører på samme platform som Ioniq 5 (og Kia EV6), E-GMP, kan vi være sikre på, at den som minimum kommer med et batteri med en kapacitet på 77,4 kWh, baghjulstræk eller firehjulstræk og op til 325 hk. Om der senere kommer en N-version med langt flere kræfter, fortæller koreanerne heller intet om.
Med sit lave, vindglatte karrosseri er det oplagt, at Ioniq 6 kører længere på en opladning end den højere og mere kantede Ioniq 5. Med baghjulstræk og 77,4 kWh-batteri kører Ioniq 5 op til 507 kilometer på en opladning.
Tekniske informationer om alt fra ydelse til rækkevidde afsløres i juli.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.