marts 27, 2023

Radikaliseret Hyundai

Hvis man husker Hyundai Sonata, så husker man den som en stor grå sedan uden spræl. I USA og Sydkorea har de lige fået en ny Sonata – og den er alt andet end kedelig.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mere end nogen anden sedan i 00’erne var Hyundai Sonata indbegrebet af blød hat, pyntepuder og morfar-kørsel. Den mellemstore model var på alle måder klassisk asiatisk: Kedeligt design, dovne motorer og masser af udstyr til en billig penge.

Men Sonata var lige så sløv til at sælge i Danmark og de fleste andre steder i Europa, som bilen i sig selv var sløv. I 2009 var det slut med Sonata i Europa, og Hyundai prøvede i 2011 lykken med den lidt mindre, men på alle måder mere spændende, i40. Koreanerne prøvede lykken, men i40 blev glemt og udgik uden sørgeoptog i 2019.

LÆS OGSÅ | Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?

Sonata har imidlertid levet i bedste velgående udenfor vores kontinent (de store aftagere er USA og Sydkorea). Bilen vi kender som en grå og kedelig sedan, er netop blevet radikaliseret med et vildt og fedt design: “The Sportiness”. Man kan kalde den, hvad man vil, men kedelig er den ikke.

Den nye Kona har – næsten – samme frontdesign

Den nye Sonata er ingen grundlæggende ny bil. Der er tale om et stort facelift af Sonata, som den kom på markedet i 2019, og det ser man kun ved at kigge på siden af bilen og i nogen grad på bagenden.

Salget af Sonata er faldet drastisk mellem 2019 og 2023, og flere amerikanske medier har fra nogle af de tunge chefer i Hyundai, at designet er problemet. 2019-modellen, som er den grå-blå bil, vi har sat et enkelt billede ind af, kom ellers med særlige LED-kørelys, der sidder i striber fra forlygterne op i motorhjelmen (når de er slukket, går det mere eller mindre i et med lakken) og masser af nyt udstyr.

LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona EV med 490 km rækkevidde

Det skæve fjæs og unikke LED-kørelys er pillet af Sonata, som nu ser aggressiv ud med sin stormtrooper-front og tværgående LED-stribe. Vi har endnu ikke fået MPV’en Staria til Danmark, som var først med designstilen, men den nye Kona er på vej med samme stil.

En Sonate med næsten 300 hk? Den findes

I USA fås Sonata med hele fire motorvarianter. En 2,5-liters firecylindret med cirka 195 hk, en 1,6-liters turbomotor med cirka 183 hk, en hybrid med 195 hk – og en 2,5-liters turbomotor med cirka 294 hk.

Sonata N Line med den kraftige 2,5-liters turbomotor har dobbeltkoblingsgearkassen fra bl.a. i30 N. For at give mere direkte køreegenskaber end i de øvrige Sonata-modeller har Sonata N Line motoren til servostyringen monteret direkte på ratstammen og ikke ved styrearmen ved forakslen.

LÆS OGSÅ | Strømlinet Hyundai Ioniq 6 starter fra 374.995 kr.

Den faceliftede Sonata er den første bilmodel fra Hyundai med Hyundai-Kia-koncernens nye AVN-infotainmentsystem og nye digitale instrumentering. Skærmene er, som i bl.a. Ioniq 5, stadig to styk størrelse 12,3″, men de står nu i et buet panel, og der er mere moderne grafik og flere visningsmuligheder.

I Danmark får Sonata (og i40) nu en elektrisk arvtager, som om kort tid er på vej til forhandlerne: Den nye Ioniq 6, som vi allerede har taget Første tur i. Den er, som den nyeste Sonata, alt andet end kedelig – og det vil være utænkeligt, at den ikke klarer sig meget bedre, end Sonata og i40 gjorde det i Danmark.


Brugte Hyundai Sonata til salg på Bilbasen

Se flere brugte Hyundai Sonata til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS