Test: Velkørende MG4 kan ikke længere være med
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Hyundai PR
Hyundai Ioniq 5 tog kegler ved lanceringen i 2021 med sit vovede retrodesign samt hurtige opladning. Den strømlinede søster, Hyundai Ioniq 6, ser ud til at gøre det samme med tilsvarende teknik – krydret med aerodynamik i topklasse.
Med en Cd-værdi på 0,21 strækker Hyundai Ioniq 6 strømmen længere. Med 77,4 kWh batteripakke og elmotor på bagakslen kan Ioniq 5 klare 507 km på en opladning, mens den nye Hyundai Ioniq 6 kører 614 km.
I indgangsvariant kommer Hyundai Ioniq 6 med et batteri på 53 kWh. Det er 5 kWh mindre end det mindste batteri i Ioniq 5, og selvom startprisen er de samme 374.995 kr., betyder det ikke, at man bliver snydt.
Den billigste Hyundai Ioniq 6 Essential med 53 kWh batteri og 151 hk kommer med en mængde standardudstyr, der er tilsvarende med Ioniq 5. Det er udstyr som 2-zonet klimaanlæg, bakkamera, adaptiv fartpilot og LED-lygter.
Heller ikke på specifikationerne, bliver man snydt. For trods et 5 kWh mindre batteri og en 19 hk svagere elmotor på bagakslen, kører Hyundai Ioniq 6 Standard Range 429 km på en opladning mod 384 km i Ioniq 5. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er på 8,8 sekunder mod 8,5 i Ioniq 5.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 6 tager 614 kilometer på en opladning
Hyundai Ioniq 6 Standard Range 53 kWh fås også med Advanced-udstyr til 404.995 kr., hvilket, igen, er tilsvarende med den kantede søster. Her tilføjes udstyr som eljusterbare forsæder, varme i bagsæder, head-up display, udvidet motorvejsassistent og LED-matrix forlygter.
Det store batteri på 77,4 kWh er omvendt et, vi kender, hvor Hyundai Ioniq 6 som nævnt præsterer 614 km. Med Essential-udstyr starter Hyundai Ioniq 6 Long Range 399.995 kr., mens den med Advanced-udstyr starter i 429.995 kr.
Hyundai Ioniq 6 Long Range fås også med Ultimate-udstyr, som starter i 429.995 kr. Her får man udstyr som 360-kamera, udvidet nødbremse og blindvinkel-assistent, premium-forsæder i læder med ventilation, støjdæmpende ruder og et Bose-lydanlæg. Udstyr, vi kender fra Ioniq 5.
LÆS OGSÅ | Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?
Som noget nyt kommer Hyundai Ioniq 6 Long Range Ultimate med ‘Active Sound Design’ samt LED-indikatorer, der er integreret i rattet. Lir, som vi ser frem til at prøve kræfter med, når Ioniq 6 præsenteres i Danmark d. 29. og 30 april.
Der er efterhånden ret vedholdende rygter om, at Hyundai pønser på en hårdkogt N-version – og billeder af en konceptbil, der underbygger rygterne. Her forventes Hyundai at bedrive deres N-magi med en +500 hk drivlinje, der med al sandsynlighed lånes fra den krasbørstige Kia EV6 GT.
Indtil da er topversionen Hyundai Ioniq 6 Long Range Performance med samme 77,4 kWh men med to elmotorer, firehjulstræk og 325 hk. Den starter 464.995 kr. med Advanced-udstyr og løber op i 504.995 kr. med Ultimate-udstyr.
LÆS OGSÅ | Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 6 Long Range Performance klemmer 583 km ud af batteriet på en opladning, mens Hyundai Ioniq 5 i samme opsætning kører 100 km mindre.
Den nye Hyundai Ioniq 6 kan forudbestilles allerede fra d. 14. april, og lander, som nævnt, hos din Hyundai-forhandler før april er omme.
Find brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen:
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.