I sommer kunne Ionity afsløre, at de i samarbejde med lynladerproducenten Alpitronic er på trapperne med ladestationer med effekt på op til 600 kW – og senere potentielt helt op til 1.000 kW fra samme type stander.
Og mens disse lader vente på sig lidt endnu, har Ionity på en teststation i Elverum, Norge åbnet op for opladning med op til 500 kW. Det skriver virksomheden på Facebook.
Her er lynladerne leveret af polske Ekoenergetyka, en konkurrent til italienske Alpitronic, der med ny teknologi kan yde op til 500 kW per bil på en stander med to udtag.
Pilotprojektet med op til 500 kW opladning er lagt strategisk ved Elverum på en rute, der blandt andet forbinder Oslo med de nordlige regioner helt til Trondheim. Her kan ejere af den opdaterede XPeng G9 eller Zeekr 7X prøve kræfter med deres lynhurtige opladning på henholdsvis 525 og 480 kW.

Selvom der endnu kun er tale om seks ladepunkter med op til 500 kW, repræsenterer denne test fra Ionity den nye æra for lynopladning. Tesla har ligeledes åbnet for sin første 500 kW Supercharger på den anden side af Atlanten. De hurtigste ladere i Danmark leverer 400 kW og findes hos adskillige operatører som OK, Circle K og Norlys.
Kinesiske BYD har ved præsentationen af deres kommende generation Blade-batterier illustreret såkaldte “Flash Charges”, hvor der er leveret effekt på op til 600 kW selv ved 90 procents opladningsniveau.
Læs også: Ny BYD-platform med 1.000 kW opladning
Dette leveres af BYDs nye superladere, som på ikke færre end 4.000 kommende ladestationer skal levere opladning med op til 1.000 kW. Samtlige af de 4.000 stationer placeres dog desværre i Kina.
Opladning med op til 1.000 kW lader givetvis vente en del på sig på europæiske kanter, men både Ionity og BYDs udmeldinger beviser, at teknologien er der. Det er med andre ord langt fra utopi at tro, at 500–600 kW opladning bliver rullet ud i Danmark i løbet af de kommende år.



