Bilbasen var inviteret til München af XPeng Danmark.
Det var en rodet affære, da XPeng kom til Danmark i 2022. Den første bil var XPeng P5, der blev trukket af markedet lige så hurtigt, som den blev lanceret. Efter den fulgte XPeng P7, der med saksedøre, Performance-nomenklatur og højt prisskilt hverken var noget, danskerne forstod eller efterspurgte.
Først i 2023 fandt XPeng melodien i Danmark – takket være XPeng G9. En stor og luksuriøs SUV, der med 800-volt-teknologi kunne lade med uhørte 300 kW, ganske uden at prisen stak af. Dét var noget, danskerne forstod, og før 2024 løb ud, havde 2.000 danskere en G9’er i garagen.
Nu lander en ny og opdateret XPeng G9 med en finjusteret succesopskrift. Fra sydtyske München kører jeg første tur og ser nærmere på, hvad der er ændret.


Alt er under overfladen
På bilsprog bliver opdateringer som disse ofte omtalt som facelifts. Det kan dog ikke bruges om XPeng G9, da der er no lifts to the face. Ingen udvendige ændringer. Det er kun indvendigt og under overfladen, at G9 har fået en overhaling.
De eneste ændringer, øjet kan se, findes i kabinen, hvor rattet er skrumpet, og der er kommet nye knapper til sideruderne. Resten af ændringerne er tekniske og beror primært på nye batterier.
Nu kører XPeng G9 med LFP-batterier, der produceres uden fordyrende materialer som kobolt og nikkel. Disse batterier tåler også opladning til 100 procent samt meget hurtig opladning uden risiko for at forkorte levetiden.


Det betyder i praksis, at man får længere rækkevidde i hverdagen, fordi hele kapaciteten kan udnyttes. Da LFP-batterier har lavere energitæthed, kan rækkevidden være en snas lavere, hvilket også er tilfældet for XPeng G6 – men ikke G9.
Alle varianter af XPeng G9 får længere rækkevidde: G9 Standard Range går fra 460 til 502 kilometer, G9 Long Range fra 570 til 585 kilometer og G9 Performance fra 520 til 540 kilometer. Disse tal står dog i skyggen af opladningseffekten, der var høj fra begyndelsen, men nu bliver endnu højere.
XPeng G9 Standard Range lader nu med op til 445 kW, hvis man altså kan finde en DC-lader med en sådan ydelse. Ladere på 400 kW er ikke hverdagskost i Danmark, men de findes, og der kommer flere af dem. XPeng G9 Long Range og Performance peaker ved svimlende 525 kW. I begge tilfælde går man på papiret fra 10 til 80 procent på 12 minutter.



Mere luksus som standard
XPeng G9 har alle dage været en luksuriøs pakke, hvor man helt fra indgangsniveau får Premium Lyd- og Komfortpakken. Det betyder forsæder i nappalæder med 12-vejs elektrisk justering, varme, ventilation og massage samt elektrisk justerbare bagsæder med ventilation og massage. Sidstnævnte er altså ekstraudstyr i en ministerbil som BMW i7.
Lyddelen af premiumpakken består af et stort lydanlæg på 2.150 watt med 22 højttalere. Her har XPeng skrottet deres eget mærke, Xopera, og er vendt tilbage til Skanderborg. Danske Dynaudio nu igen er lydleverandør til det kinesiske bilmærke.
Sammenlignet med før opdateringen er der også kommet mere ekstraudstyr på menuen. Alle varianter af XPeng får nu 21” fælge som standard samt elektrisk anhængertræk med op til 1.500 kilo i trækvægt. En trækvægt, som XPeng G9 i øvrigt klarer med bravour – som min kollega Morten Bek illustrerede sidste år.




Med priser fra 499.900 kr. ligger G9 på samme niveau som før – og som det var tilfældet i en kampagne på den udgående model. Long Range koster fra 579.900 kr., og Performance fra 629.900 kr. Her er det reelt kun lakeringen, man kan få lov at betale ekstra for, samt en særlig Black Edition til 15.840 kr., hvor alt er, ja… sort.
Byens blødeste balje
Det er fortsat kun G9 Performance, der får den überkomfortable luftundervogn, som med opdateringen har fået et endnu blødere komfortmodus kaldet Comfort+. Det er G9 Performance, som XPeng har med til test i München, hvorfor den beskedne opdatering af køreoplevelsen naturligvis skal afprøves.
Nu var det ikke komfort, XPeng G9 manglede – ikke i varianterne med konventionel undervogn og i særdeleshed ikke i Performance med luftundervogn. Det nye komfortmodus gør undervognen meget, meget blød. Så blød, at man helst bruger den på lineære stræk, fordi antydningen af et sving giver en udpræget fornemmelse af en balje.

Luftundervognen suger ujævnheder til sig og spytter dem ud som glatstrøgne skjorter. Det gjorde den dog også før opdateringen, og den nye komfortindstilling gør i virkeligheden det hele lidt for svampet. Særligt fordi styretøjet stadig er blottet for føling og skal stå i den tungeste indstilling for at fungere. I de to andre indstillinger føles det mest af alt, som om G9 styrer med telepati mere end med en egentlig forbindelse mellem rat og forhjul.
XPeng G9 Performance har stadig 575 hestekræfter, og det er stadig absurd meget for den kinesiske flodpram. På den tyske Autobahn beviser den overskuddet ved fortsat at give et spark i ryggen ved mellemaccelerationer fra 110 km/t med solidt træk helt til 200 km/t.
Selv havde jeg alligevel gerne vekslet 50 hestekræfter for en bedre kalibrering af assistentsystemerne, hvor G9 fortsat har sine udfordringer. På den korte testrute forvirres man af advarselslyde i ét væk – herunder især førerovervågningen, der ikke forstår, når man tager solbriller på.




DEN FORELØBIGE DOM
Det indledningsvise momentum, som XPeng G9 viste fra lancering, er faldet, som min kollega Morten Bek netop har afdækket i artiklen nedenfor. Og så er spørgsmålet, om det er denne flotte finjustering, der vender udviklingen?
XPeng sørger i hvert fald for at sætte G9 på landkortet igen med en opladningseffekt, der er uden sidestykke på det danske marked. Med mere luksusudstyr og komfort til uændrede priser er der på papiret gode muligheder. Forskellen fra 2023 er blot, at antallet af konkurrenter er vokset, og selvom XPeng er forrest med teknikken her og nu, er det næppe et salgsparameter, der holder længe.
Vi ser frem til at få den opdaterede XPeng G9 mellem hænderne i Danmark, hvor opladning, rækkevidde og assistentsystemer kan komme under kærlig behandling. De første biler forventes leveret til kunderne i løbet af september.



