Nissan Ariya til kun 2.765 kr. på privatleasing
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 28. juni 2020
Der bruges milliarder på at udvikle nye modeller og features hos bilfabrikanterne. Desværre er ikke alle nye trends fremskridt – i hvert fald ikke hvis du spørger mig. Her er de 10 mest irriterende trends i nye biler.
Grundlæggende er det smart, at bilen tager over, hvis du er ved at havne i en ulykke. Det er bare ikke smart at bilen tager over, når du ikke er ved at havne i en ulykke. Jeg ender altid med at slå lane-assist fra, fordi det er irriterende, at bilen styrer, når jeg ikke vil have den til det. Et større problem er dog, når systemerne af og til ikke virker – eller ikke virker godt nok.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen
På den måde kommer du og systemet til at sidde og overvåge hinanden, men du har ansvaret. Personligt vil jeg hellere køre bil end jeg vil overvåge et assistent-system.
På sin vis er jeg lidt ambivalent på denne her. For det er sådan set smart nok, at man kan lade føreren få fed lyd, mens bilen ikke generer fodgængere og cyklister. Jeg står bare helt af, når BMW bruger fake lyd på deres M-biler. Det er bare helt forkert. Der findes jo faktisk løsninger med spjæld i udstødningen, så du kan snige dig i garagen uden at vække familien og uden, at det er fake news i højttalerne.
Det har altid været kikset at sætte emblemer på fra en dyrere model. Men nu forbryder næsten alle bilfabrikker selv de uskrevne regler, hvor de forsøger at lave en slæbesild med fabrikkens motorsportsafdeling. For eksempel laver AMG nogle vildt fede biler, og der kommer ikke et AMG-skilt på, hvis ikke alt er optimeret – motor, undervogn og så videre. Men så kan du få en AMG-line, der har lidt optisk styling og nogle fede sæder.
LÆS OGSÅ | Test: 4-cylindret Toyota Supra er langsommere, billigere … og bedre?
Men den kører ikke som en AMG. BMW sætter snart sagt M på alt – de kalder det M-sport. Opel har OPC-line. Volkswagen R-line. Hyundai N-line og Audi har S-line. Faktisk fortjener Audi lidt ros, da de ikke har en RS-line. En RS er en RS. Det samme er gældende hos Ford, hvor du kan få en ST-line, men heldigvis ikke en RS-line.
Tendensen udvander fabrikkernes sportslige varianter, for den ægte vare er noget helt, helt andet end de wannabe-slæder.
Det var meget hyggeligt, da en Mazda 626 spillede en melodi, når døren var åben med tænding på i 1986. Men har du prøvet at åbne en dør med tænding på i en ny bil? Det værste jeg har prøvet er en VW Multivan, som hyler som en brandalarm, når man åbner de elektriske skydedøre for passagererne.
Ja, det er en ting. Mange nyere biler har noget, der ligner udstødningsrør, men som ikke er det. Det giver ingen som helst mening. Jeg kan forstå at man skjuler dem, da CO2-udledning er mere og mere yt, men at lave falske er for tosset. Stop det – enten er der en rigtig skorsten eller også er der kofanger – færdig.
LÆS OGSÅ | Skrev du lige det? Sjove formuleringer fra salgsannoncer
Klima-anlægget skal betjenes med knapper – færdig. Når først man har prøvet at sidde i en glohed bil, hvor softwaren ikke har kontakt med klimaanlægget, fordi det starter langsomt, så værdsætter man virkelig et klimaanlæg med gammeldags knapper.
Ja, den er til dig BMW. Hvad tænker I på i München? 7-serien, X7 og især 4-serie Coupé. Jeg ved godt at man spiser hvide pølser og kogt kød på de kanter, men slap nu af med de nyrer. I gamle dage satte man grimme kofangere på biler i USA, mens Europa fik lov at beholde mere elegante kofangere. Giv bare russerne og kineserne de store nyrer, så nøjes vi med de små.
Det er blevet så moderne med lys alle mulige steder – og helst noget der kan skifte farve. Samtidig er der flere andre skærme i kabinen, der forvandler det indre til et musetivoli på hjul. Det er sådan set fint nok, hvis man kan skrue ned for lysstyrken, men kan du ikke det, så er det den ottende dødssynd.
Det er så smart på papiret at downsize til små motorer med turbolader. I praksis er der desværre ikke den store gevinst på økonomien. Og så kommer vi til at savne lyden og gangkulturen fra seks-, otte-, ti- og tolv-cylindrede motorer. Det er deprimerende. Og det bliver kun værre, for nu bliver de fleste biler plug-in hybrider med små benzinmotorer.
Hvorfor skal alle biler være SUV? Eller… Rettelse: Ligne SUV. Jeg har ikke noget i mod Land Rover, Toyota Landcruiser og andre, der rent faktisk kan bruges til at trække en båd eller køre ud i naturen. Alle mærker står på nakken af hinanden med den ene SUV efter hinanden. SUV kører kortere på literen og er mindre retningsstabil end biler i normal højde.
LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer
Værst af dem alle er en bil der endnu ikke er lanceret – nemlig Ford Mustang MachE. Man tænker: Wow, okay det fedt at de tør lave en el-sportsvogn hos Ford. Men nej Mustang Mach-E er en SUV.
Endda af den værste slags en Coupé SUV. Da X6 kom på markedet håbede alle biljournalister, at den slags ville holde sig i Rusland, men nu vrimler det med dem. Stop det.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.