Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Car of the Year i Europa er en prestigefuld kåring, som bilproducenterne bruger mange penge og masser af tid på at være med i. At få trofæet med titlen som bedste nye bil i Europa er noget, mange mærker går intenst efter.
Car of the Year 2023, Årets Bil i Europa 2023, er netop kåret af 57 motorjournalister fra 22 europæiske lande – fra Danmark er det Søren W. Rasmussen fra FDM, der er ny formand for juryen, der varetager opgaven – og for første gang er det den amerikanske producent Jeep, der tager trofæet.
LÆS OGSÅ | Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa
Det er ingen stor Grand Cherokee med mange hestekræfter og kompliceret firehjulstræk, der får titlen som Car of the Year 2023, men den langt mere interessante Avenger. Avenger er den første elbil fra Jeep, og den er både kompakt og skal sælges til attraktive priser i Danmark.
Avenger, som i øvrigt ikke hverken er udviklet eller bygget i USA, men i stedet i Europa, er en kompakt crossover, som ser større ud på billeder, end den i virkeligheden er. Avenger er perfekt til det europæiske kontinent: Ikke længere end en VW Polo (408 cm lang), men 10 cm højere og med noget mere frihøjde.
Den lille Jeep er udviklet på samme teknik, som danskerne allerede kender fra Opel Mokka-e, Peugeot e-208/e-2008 og Citroën ë-C4. Avenger er en af de første af bilerne på den tekniske platform, som kommer med større batteri, opdateret elmotor og længere rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Peugeot e-208 rammer 400 kilometer
Elmotoren, som driver forhjulene, har en effekt på 156 hk, og batteriet på 54 kWh leverer en rækkevidde på 400 kilometer.
For Jeep kan Avenger blive et vendepunkt i Europa og dermed også Danmark. Med titlen som Årets Bil i Europa er den blåstemplet, allerede før den kommer til salg, og da priserne skal starte på cirka 300.000 kr. vil mange danskere have råd til den “amerikanske” Jeep. Designet vil helt sikkert også gøre en positiv forskel.
Den nye Jeep Avenger snupper den prestigefulde titel foran flere stærke konkurrenter. Med 328 point og 21 førstepladser blandt de 57 jurymedlemmer ligger Avenger komfortabelt foran nummer to. Andenpladsen går til Årets Bil i Danmark 2023, VW ID. Buzz, som får 241 point og 16 førstepladser.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
På plads nummer tre får Nissan Ariya 211 point, mens plads nummer fire går til Kia Niro med 200 point. Renault Austral får 163 point, mens Peugeot 408 løber af sted med 149 point.
På sidstepladsen i finalen ligger den skuffende nyhed fra Toyota, elbilen BZ4X, som sammen med sin søstermodel Subaru Solterra får 133 point.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.