Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Af: Esben Skrumsager / d. 7. januar 2019
Jeremy Clarkson har haft et travlt år. Den tidligere Top Gear-vært har foruden værtsrollen på “The Grand Tour” også fået job som vært på det britiske “Hvem vil være millionær?”, og sideløbende tester han fortsat biler for avisen The Sunday Times.
Og det har generelt været et godt år for bilerne. I hvert fald hvis man skal tro de anmeldelser, som Clarkson har lavet af bilerne for den britiske avis. Halvdelen af de 28 testede biler har mindst fået 4 ud af 5 stjerner.
LÆS OGSÅ: Clarksons dom: Her er de BEDSTE biler fra 2018
Med udgangen af 2018 har Jeremy Clarkson dog kåret de værste oplevelser. Og på den liste finder vi følgende fem modeller…
Jeremy Clarkson har tidligere rost den charmerende Fiat 500, så det var vel nærmest en selvfølge, at en hårdtpumpet Abarth-udgave ville imponere den tidligere Top Gear-vært. Men desværre for den italienske bilproducent var det ikke tilfældet.
Abarth 695 Rivale blev kritiseret for en bumpet køreoplevelse, dårlig køreposition og et ustabilt chassis. Selv designdetaljerne, der refererer til Riva-speedbåde, som Clarkson har en forkærlighed for, var ikke nok til at imponere ham.
Vurdering ★★☆☆☆
Udvalgt citat: “695’eren er urolig ved høj fart, den hopper for meget, og den er i det hele taget ukomfortabel at køre, med mindre du er vant til at gå med G-streng.”
SUV’er har tendens til at ryge i én af to kategorier for Clarkson: Der er dem, han elsker, som Range Rovere og Alfa Romeo Stelvio. Og så er der dem, han hader, som … stort set alt andet. Der er altså ingen præmie for at gætte, at Audi Q8 lander i sidstnævnte kategori, selvom Jeremy Clarkson trods alt var imponeret over Audis “ekstremt kloge” teknologi.
Vurdering ★★ ☆☆☆
Udvalgt citat: “Den er en rival til den forfærdelige BMW X6, og det betyder, at den er for folk, der er tossede.”
SE OGSÅ: VW Touareg mod Audi Q8: Millionærens folkevogn er tilbage
Det kommer næppe som en overraskelse, at Jeremy Clarkson ikke er fan af den nye Dacia Duster. Særligt dens design og en vattet motor trækker ned i vurderingen. At testbilen desuden var guld-lakeret og kostede mere end 15.000 pund (svarende til ca. 126.000 kroner) var blot med til at cementere Clarkson’s afsky.
Vurdering: ★★ ☆☆☆
Udvalgt citat: “Ingen kommer nogensinde til at køre en Duster jævnt. Eller støjsvagt. Eller med værdigheden intakt.”
Abarth 695 er ikke den eneste retro-model, der fik hårde ord med på vejen i løbet af året, der gik. Mini 1499 GT fik nemlig også en ordentlig bredside.
Godt nok kunne Jeremy Clarkson leve med dens klistermærker, men særligt den stive affjedring var et problem for den aldrende TV-vært – ikke mindst fordi det ifølge Clarkson ikke gav mening med så sportslig en affjedring i en bil med så tam en motor.
Vurdering: ★★ ☆☆☆
Udvalgt citat: “Det er svært at finde det rigtige ord. Men “forfærdelig” indrammer det vist meget godt.”
Et af årets største antiklimaks for Jeremy Clarkson i 2018 var hans oplevelse bag rattet af Volvo V60. For selvom bilen fik masser af point for design, plads og anvendelighed, blev hele oplevelsen ødelagt af, hvad Clarkson betegner som en trist dieselmotor.
Sjovt nok har Volvo lovet, at alle deres nye biler fra 2019 og frem kun vil indeholde hybrid- eller rent elektriske drivlinjer, hvilket betyder at konventionelle benzin- og dieselmotorer er fortid. Tilfældighed? Næppe.
Vurdering: ★★ ☆☆☆
Udvalgt citat: “Intet indikerer, at dit sexliv er dødt, mere end en Volvo i indkørslen.”
LÆS OGSÅ: Volvo V60: Flere fejl kamuflerer fantastisk familiebil
Er du enig med Jeremy Clarkson? Deltag i debatten herunder.
Du kan også læse artiklen med Clarksons bedste biloplevelser i det forgangne år: Clarksons dom: Her er de BEDSTE biler fra 2018.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.