Det er den elektriske minibil Volkswagen ID. Polo, der kommer først på markedet i 2026, men det er ID. Cross, der kommer til at gøre den helt store forskel på markedet. På et marked, hvor kunderne hungrer efter rummelige elektriske crossovers, så bliver en elektrisk mini-crossover fra Volkswagen en stor ting.
ID. Cross Concept er forløberen for den færdigbagte ID. Cross, som har verdenspremiere i sommeren næste år. Mange konceptbiler ligger langt fra bilen, der ender med at komme på gaden, men Bilbasen har allerede set den endelige, helt færdige ID. Cross. Og kan man lide konceptbilen, så vil man bestemt ikke blive skuffet - Volkswagen kalder den selv "næsten produktionsklar".
Den 416 centimeter lange/korte elektriske crossover bliver, som ID. Polo, baseret på den nye designlinje Pure Positive - ren positivitet og venligt design. Hvordan kan man blive sur på en bil eller en en designlinje, der er så positiv? Tyskerne ser det nye design som en tilbagevenden til de gode, gamle tider.
Tænk på Golf nummer fire, som stadig er noget af det bedste, Volkswagen har lavet. Den står som et godt billede på, hvor Volkswagen gerne vil hen med Pure Positive.






Rummelighed garanteret
Volkswagen kunne ikke finde på at lave en minicrossover, der giver en masse plads på bagsædet, men kun lidt bagageplads (eller omvendt). Det er problemer, som kendetegner Ford Puma Gen-E, der har et meget lille bagsæde, og de nye modeller Toyota Urban Cruiser og Suzuki E Vitara, som har et alt for lille bagagerum.
ID. Cross får god plads, som også den kendte benzin-pendant T-Cross har det. Bagagerummet i ID. Cross bliver, såfremt konceptbilens data kan overføres direkte, på 450 liter. Der er også 38 liter i et rum under bagsædet, og så får ID. Cross et frunk, altså et rum under frontklappen, på 25 liter.
Det tekniske grundlag i ID. Cross er, som i ID. Polo, MEB+; den opdaterede platform, der i små biler kommer med forhjulstræk. Rækkevidden i konceptbilen, som kun giver mening for Volkswagen at nævne, hvis det samme gælder for den endelige bil, er op til 420 kilometer. Elmotoren yder 211 hestekræfter, og det vil formentlig blive den stærkeste udgave, der kommer på markedet.
Læg mærke til især en ting i det lyse interiør, der har farvesammensætningen Vanilla Chai. De farver har en meget lille chance for at gå videre til finalen, men knapperne på en liste ved infotainmentskærmen er sikre på at komme med: det er rigtige "vippeknapper" til klimaanlæggets temperatur og auto-funktion, aircondition, el-bagrude og afdugning af forruden.
Volkswagen er virkelig på vej tilbage i tiden for at hente gode ting. Det er ren positivitet.