VW Polo L 1975 MBB 03388
Test og anmeldelser
30. august 2025

Test: Husk smøgerne - kom med i Volkswagen Polo L i 1975

En rejse tilbage i tiden til den første Volkswagen Polo fra 1975. Den lille bil, der oprindeligt var en Audi.

Morten B. Bek

Morten Bek

(Bilbasen har kørt en uge i Volkswagen Danmarks Polo L årgang 1975 og brugt den til længere ture på alle typer veje. Testen er skrevet, som fandt den sted i 1975. Det gør den ikke, men i stedet i sommeren 2025) For kun et par år siden så det dystert ud for Volkswagen. Man havde insisteret på, at bedagede vogne med luftkølede motorer skulle være moderne nok til 1970’ernes hårdt ramte forbrugere. Andre automobilproducenter har imidlertid vist, at bedre økonomi og mere sikkerhed i enhver kørselsmæssig sammenhæng findes med motoren helt oppe foran og med de forreste hjul som de trækkende.

Årtiers kærlighed til den elskede Boble kan ikke vare ved, og konstruktionen med baghjulstræk og hækmonteret motor har i dag ingen gang på jord i en moderne bil.

Audi har så sandelig fået vendt op og ned på Volkswagen. Først med den fabelagtige Passat, baseret på Audi 80, som siden introduktionen for to år siden har fået rosende ord og rigtig godt salg med på vejen.

Med Golf kunne Volkswagen sidste år funkle med endnu et pletskud af en moderne bil med forhjulstræk og frontmotor: fornem rummelighed i et elegant karosseri og med køreegenskaber som i de sikreste biler.

Blod på tanden har de fået i Wolfsburg på at vende den store skude, som var tæt på at gå til bunds. Passat, Scirocco - Golf som den endelige, alt for længe ventede afløser til Boblen.

Men kan den mindste være den bedste? Hvorfor ikke igen tage fra det gode bord hos Audi, må de have tænkt i Wolfsburg, hvorfor det nu er muligt at køre den lille Polo på danske veje. Næsten helt identisk med den dyrere Audi 50, som havde premiere sidste år.

Det kan synes, at Polo blot er en mindre og slankere udgave af Golf. Men det på ingen måde sådan. Stregerne til Golf er sat af Giorgetto Giugiaros Italdesign-mestre, mens Audi 50, og dermed Polo, er så fint skabt af Audis egne penneførere med hjælp fra en anden italiener, Bertone. Det er så nærmest et tilfælde, at Polo passer så smukt ind i det nye Volkswagen.

VW Polo L 1975 MBB 03374
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03432
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03421
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03442
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03378
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03370
FOTO: Morten B. Bek

Et lille pladsvidunder

Audi, og dermed også Volkswagen, har taget et kapitel ud af lærebogen fra Fiat og Peugeot. Disse to mærker, blandt flere fra Sydeuropa, har længe benyttet sig af frontmotor og forhjulstræk. Det gør simpelthen noget godt for pladsen til passagerer og bagage, og på en snedækket vej er en vogn med forhjulstræk så bestemt også at foretrække.

Polo er på forunderlig vis en bil, der er kortere end Fiat 127 og Peugeot 104, men som alligevel tillader god plads til fire voksne og ganske meget bagage gennem den store bagklap. Typisk for en bil i denne størrelse er adgangen til de bageste pladser via fordørene, da bilen blot har en dør i hver side.

Det er interessant, at man i Volkswagen-regi kan lade nostalgien råde eller gå med på den moderne tids automobilbyggeri. Hos forhandleren vil man opdage, at den nye Polo og den gamle Boble, 1200, findes med blot cirka 100 kroners forskel. 1200 kan købes til 39.862 kr., Polo til 39.980 kr.

Denne journalist vil alene på grund af de gode pladsforhold, langt overlegne oversigtsforhold og det moderne karosseri aldrig komme i tvivl: det er Golf, der i princippet tager over efter Boblen, men Polo vil være et overraskende godt alternativ. Da Polo findes i fem unikke varianter, fra Polo over Polo L og S til LS og GLS, kan næsten enhver smag tilgodeses. Skulle man lade sig friste af denne L-variant, så er den motorisk som indstigningsvarianten med 900 cc-motor med 40 hestekræfter.

Den er dog luksuriøs ved at have polstrede solskærme, velourindtræk, pyntelister og intervalvinduesvisker. Farthåndtagene sikrer, at forsædepassageren sidder trygt og godt under svingkørsel, og askebægere både foran og bagtil er en selvfølge i en moderne vogn.

VW Polo L 1975 MBB 03476
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03475
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03473
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03471
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03413
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03467
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03483
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03454
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03464
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03458
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03460
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03465
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03452
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03461
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03469
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03423
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03428
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03425
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03431
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03449
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03447
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03490
FOTO: Morten B. Bek

En velklingende motor

Godt fast skal passagererne bestemt holde, når man tager svingene i munter fart. Polo er ingen stor bil, og det gør den væver og dejligt nem at placere på selv de trangeste landeveje. Den firecylindrede motor har en behageligt jævn motorgang med god isolering mod støj sat ind mellem brandvæggen og kabinen.

Man bliver naturligvis ikke hurtigst i Polo L, og man kan formentlig vinde en god portion yderligere med den store motor på 1,3 liter med 60 hestekræfter, der er mulig i de finere Polo-udgaver. Men Polo L gør det til en nydelse at trække omdrejninger og endda ikke kun følge trafikken, men også at kunne lave trygge landevejsoverhalinger.

En god manuel gearkasse med fire trin og et fast styretøj hører til den moderne tids bil. Polo har en mekanisk forbindelse til en gearkasse, der er en fryd at betjene. Med motorens udmærkede bundtræk er det sågar muligt at køre i 4. gear allerede fra under 50 km/t og til topfart.

Det er udpræget fornøjeligt at styre og betjene Polo også på de største af vores veje. I byen er dens store ruder og beskedne størrelse en fryd at benytte sig af, og parkering går som en leg. Næsten så godt går det som i den større Golf ved højere hastigheder. Med en affjedring af formidabel karakter vil også den lange tur til moster Oda bringe glæde for herren bag rattet, fruen ved siden af og børnene i bagsædet. Man kan kun glædes over, at Volkswagen, med så rigelig hjælp fra det tilkøbte Audi, har så kompetent bil i en så kompakt og trafikvenlig størrelse. I en krisetid for både Volkswagen og mange forbrugere, for hvem benzinen er ganske dyr, er en så økonomisk og solid vogn en fornøjelse og en stor gevinst. Der er næppe tvivl om, at den lille Polo går en stor tid i møde.

VW Polo L 1975 MBB 03437
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03390
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03401
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03380
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03397
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03486
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03408
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03487
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03411
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03442
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03378
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03367
FOTO: Morten B. Bek
VW Polo L 1975 MBB 03384
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Det er en vild oplevelse at bruge en original Volkswagen Polo 0,9 L fra 1975 som hverdagsbil i en uge. Man føler sig ekstremt tæt på store og farlige omgivelser i en bil, der føles så lille som ingen ny bil i dag.

Polo årgang 1975 er simpel og funktionel, og så er den helt overraskende udstyret med en affjedring, som også ville passe i nyere biler. 1975 var altså ikke en tilbagestående tid (på alle områder).

I dag, her i 2025, er Polo så godt som stendød i Danmark. På få år er den, med elbilernes hjælp, og som næsten alle benzinbiler, gået helt i stå. Men i modsætning til Ford og Fiesta, så kommer VW ikke til at stoppe med Polo: den bliver moderniseret og fortsætter længe endnu - og den elektriske ID.2, der kan ende med ligefrem at hedde ID. Polo, er den nye Polo til danskerne.

Volkswagen Polo 0,9 L (årgang 1975)

Motor: R4, 895 cm3 Ydelse: 40 hk/61 Nm 0-100 km/t: 21,7 sekunder Tophastighed: 132 km/t Forbrug: 13,3 km/l CO2-udledning: Ikke oplyst Mål (L/B/H): 350/156/134 cm Køreklar vægt: 685 kilo Trækvægt: Ikke oplyst Bagagerumsvolumen: 285-900 liter Pris: 43.572 kr. (pris 1975 - svarende til 250.338 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Pri-hvaffor-noget? Beskatningsgrundlag, firmabil: Det her er jo ikke en Ford Taunus, vel?

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant