Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det har i efterhånden nogle årtier været trist at følge med i Jaguars liv som bilmærke. Det absolutte lavpunkt var introduktionen af den Ford Mondeo-baserede X-Type i 2001. Den lignede en skrumpet, gammel XJ. Og den kunne fås med forhjulstræk. Mere behøver man egentlig ikke vide om, at det er gået galt hos det indisk ejede Jaguar.
Jaguar har taget konsekvensen, og den er mere voldsom end nogen kunne have forestillet sig. Jaguar udfaser al produktion af nye biler, så vil man købe en ny model med den springende kat på, så er det fra et overskudslager.
Briterne laver en komplet nulstilling og vil først genoptage produktionen om et års tid. Formentlig bliver det først i starten af 2026. Er det at gøre det gamle bilmærke en tjeneste? Eller er det ren fantasi, at Jaguar kan tage en pause og så bare starte op igen?
Som Bilbasen kunne fortælle den 21. november, få dage efter Jaguar præsenterede nyt logo, nye signaturer og nye farver, er starten på genopfindelsen af luksusmærket allerede kommet i stormvejr. Det Store Internet forstår ikke, hvad Jaguar har gang i – briterne er blevet til grin, blevet lagt for had og mødt med hovedrysten.
Den netop præsenterede konceptbil Type 00 er udstyret med det nye logo, som er Jaguars navn skrevet med en blanding af store og små bogstaver. Det er noget, som rigtig mange andre mærker har gjort de senere år – at skrive navnet ud i stedet for at bruge et logo. Ikke ligefrem en innovativ tilgang, Jaguar.
LÆS OGSÅ | Internettet raser over det nye Jaguar
Type 00 er bilen, der kommer til at rulle ud som den første nye Jaguar med produktion i England. Lige nu er den en konceptbil, men om et år får vi den at se i den udgave, man kan købe.
Og når det kommer til at købe den første bilmodel fra det nye Jaguar, skal man regne med helt andre priser end hidtil. Pausen hos Jaguar fungerer nemlig også som en nulstilling af mærkets brand og folkets opfattelse af mærket. Jaguar vil ikke længere konkurrere med almindelige luksusproducenter som Audi og Mercedes. Nu skal der Bentley-kunder i butikken, og det bliver med meget, meget højere priser til følge.
Jaguar Type 00 bliver 100 procent elektrisk. Når man lægger et bilmærke på hylden i 2024 for at tage det ned igen i 2026, kan man lige så godt droppe forbrændingsmotorerne og sælge til de rige, som er med på omstillingen til el.
Der er noget både voldsomt, futuristisk og klassisk over Type 00, og den minder ærligt talt mest om en stor coupé fra Rolls-Royce. Vi vælger ikke at gengive de uendeligt mange selvrosende og meget ligegyldige ord fra Jaguar selv om den nye bil; det er sådan, man iscenesætter luksus, og det skal Jaguar så føre ud i livet, når Type 00 engang skal sælges til kunderne.
LÆS OGSÅ | Første tur: Rolls-Royce Spectre
Den endelige bil bliver en firedørs GT med en forventet rækkevidde op til 770 kilometer og hurtigladning som giver op til 321 kilometer på 15 minutter. Det tyder på et meget, meget stort og tungt batteri – og på en platform med 800 volt-arkitektur.
Der er rigtig mange meget rige mennesker på kloden i dag, og de har flere penge end man kan forestille sig. Vil de falde for det nye Jaguar? De bliver inviteret ind i et udvalg af “eksklusive brand stores”, og de er ikke kunder, men klienter. Den første forretning for det nye Jaguar bliver i hjertet af Paris’ 8. arrondissement, hvor der i forvejen er luksus og mode overalt.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.