For mange af os kan det være lidt af en jungle at finde rundt i bilmodellerne, og med god grund. Bilfabrikkerne udvider hele tiden med nye produkter, der kiler sig ind mellem de eksisterende. Tag for eksempel BMW, der i år 2000 havde 3-,5- og 7-serie samt Z3 og Z8. I dag er det 1-,2-,3-,4-,5-,6-,7-serie – nogle af dem i GT-versioner med længere akselafstand. Så er der X1, X3, X4, X5, X6 og Z4. Nå ja, og i3 og i8 og lige om hjørnet kommer BMW Active Tourer, der er baseret på en 1-serie, men er mere MPV-agtig.
Forvirret? Det kan man nemt blive, for BMW er ikke de eneste, der har fået vokseværk i porteføljen.
A-F segmenterne er nogenlunde inddelt efter størrelse, mens M, S og J er typer af biler. M for multipurpose eller MPV. S for Sport og J for SUV (sport utility vehicle). De kan være alle mulige størrelser, så derfor bruger en del journalister begreber som en B-segment SUV om for eksempel Renault Captur.
Stadig forvirret? Lad os se lidt på opdelingen og smide nogle biler i kasserne, så bliver det hele lidt mere overskueligt, omend utroligt langt:
A-segment – mikrobiler
Danmarks mest populære klasse – her finder du de allerbilligste biler og konkurrencen er hård
Her er vi i det nogle kalder Golf-klassen. Her bliver stadig solgt nye biler, selvom mikrobilerne har overtaget de fleste nybilssalg. Her er der ofte plads til barnevogn i bagagerummet, og voksne kan sidde nogenlunde komfortabelt på bagsædet
Her er vi i firmabilsklassen. Der bliver ikke solgt ret mange biler i denne størrelse som nye til private. PÅ brugtmarkedet er bilerne til gengæld populære, da her er plads til familien, og bilerne har haft et stort værditab.
I dette segment bevæger vi os ind i luksusland, uden det bliver alt for prangende. Mange direktører er hoppet ned i denne klasse og selv nogle ministerbiler er nu E-segment frem for F-segment
Så bliver det ikke mere luksuriøst. F-segmentet er de største og dyreste som nye, mens de kan fås til meget rimelige priser brugt, fordi driftomkostningerne er ekstremt høje
Multipurpose Vehicles dækker over biler a la VW Touran. Biler der ofte kan fragte syv personer og som har en høj siddeposition. Disse biler tager også et stort værditab fra ny, men de er stadig ikke billige som brugt. M-segmentet dækker over flere størrelser og for nemheds skyld kobler man det ofte sammen med et andet segment – for eksempel er en Ford C-MAX en C-segment MPV, når journalister skriver om den.
Engang var det en firhjulstrækker, men i dag behøver det bare at ligne en firhjustrækker. Det er bilen, der signalerer aktivt liv
Også her er der mange størrelser, så journalister benytter samme trick som ved MPV’erne. Fx er en Renault Captur egentlig en J-segment, men den bliver kaldt en B-segment SUV
Man kan kalde det en blandet landhandel for S-segmentet er for sportslige biler og det rækker vidt omkring. Familiebiler er det ikke og det er heller i terrængående biler. Det er mere sjovt. Klassen er i virkeligheden en af de største, men der sælges stort set ingen herhjemme.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.