august 25, 2023

Kia EV5 klar som koreanernes næste hit

EV5 er det elektriske svar på Sportage, og den passer perfekt ind i Europa. Den er et globalt produkt, men i første omgang er det kineserne, der får æren af EV5.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Kia Sportage fylder 30 år her i 2023, og den kompakt-til-mellemstore SUV er et af de største hits, Kia har produceret. Det næste store hit kan blive en bil i samme størrelse – blot med 100 procent elektrificering. EV5 er det tredje medlem af EV-familien, hvor de allerede eksisterende modeller er EV6 og EV9.

Som den mindste model af de tre har EV5 et kæmpe potentiale i Europa, for den nye elbil har en meget passende størrelse. Kompakt og ikke for stor. Selv om den vil være noget kortere end EV6 (vi har endnu ingen tal), er den helt anderledes kantet og sandsynligvis noget højere, og pladsforholdene skulle være rigtig gode.

De gode pladsforhold kommer i første omgang andre end europæerne til gode. Kia har præsenteret EV5 som et globalt produkt, der til at starte med tilbydes på “udvalgte” markeder. Det første marked er Kina, hvor EV5 allerede skulle være hos forhandlerne inden slutningen af 2023. Kia afholder i oktober en stor præsentation, Kia EV Day, hvor de fortæller om deres seneste planer for elektrificering og sandsynligvis også om udrulningen af EV5 på andre markeder.

E-GMP-platform med opladning op til 250 kW

EV Day bliver også dagen, hvor Kia går i detaljer med den nye EV5. Lige nu er der ikke en eneste teknisk detalje omkring EV5. Alt i den første pressemeddelelse handler om design og oplevelser, så alle gæt er lige nu gode gæt.

Vi kan sige med overvældende sikkerhed, at det er et godt gæt, at EV5 er skabt på samme platform som EV6 og EV9 (og Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6 og Genesis GV60). E-GMP er en platform dedikeret til elbiler med mulighed for baghjulstræk (en elmotor) eller firehjulstræk (to elmotorer). Om EV5 følger EV6-motorprogrammet (170, 229 og 325 hk) finder vi ud af i oktober.

E-GMP er en af de første elbilsplatforme på markedet med 800 Volt-teknologi, som sikrer lynhurtig opladning med op til 250 kW. Batterierne i biler på platformen er, indtil videre, 58,1 kWh, 77,4 kWh og 99,8 kWh. De to mindste batterier passer til EV5’erens klasse og størrelse, men vi kan ikke udelukke andre batteristørrelser.

Nyt infotainmentsystem – og nogle rigtige knapper

Kia-designerne har taget udgangspunkt i interiøret i den store EV9 til at lave EV5-interiøret, og rattet (med knapper i midten til køreindstillinger), skærmene, gearvælgeren til højre bag rattet, infotainmentsystemet og midterkonsollen er taget direkte fra EV9.

Den nye generation infotainment, connected car Navigation & Cockpit (ccNC) er både mere overskuelig i menuerne og hurtigere end systemet, der sidder i de øvrige Kia-modeller. Der er, mellem den digitale instrumentering og selve infotainmentsystemet, integreret en menu til klimaanlægget, som umiddelbart ikke sidder et særlig ergonomisk sted, men det kan selvfølgelig være anderledes i virkeligheden.

Under infotainmentskærmen sidder touch-genvejsknapper til hovedmenu, medier, navi-kort, søgninger og opsætning. Men under luftdyserne sidder heldigvis også nogle rigtige knapper til klimaanlæg og infotainment-visninger.

Noget som den store EV9 og andre Kia-modeller ikke har, som man finder i EV5, er et passagersæde, som ubrudt går over i et midterarmlæn. Det ligner en siddeplads i midten, men den store konsol i midten til bl.a trådløs mobilopladning gør det svært at tro, at der er tale om mere end en designgimmick.

Del artikel:

Brugte Kia EV6 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS