marts 14, 2023

Stortest: Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X er de sidste mikrobiler

De billige mikrobiler er på vej ud og de sidste, som man fortsat kan få fingrene i, er Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X. Er der én af de tre, der er bedre end de andre?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Ret skal være ret. Man kan stadigvæk købe en Up! hos sin lokale VW-forhandler – men det er med at rubbe neglene! Ved årets udløb er det nemlig slut med den økonomiske supersællert – VW trækker endelig stikket på Up!, der har kørt siden 2012.

Dermed tilslutter VW sig koret af bilproducenter, der siger nej tak til de klassiske og prisbillige mikromodeller. Det er nemlig allerede slut med Seat Mii, Skoda Citigo, Peugeot 108, Citroën C1 og Fiat Panda.

Helt slut er det heldigvis ikke. Vi har stadig Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X, og ingen af dem ser ud til at løbe nogen vegne lige foreløbig. Se hvordan de tager sig ud, når vi sætter de sidste tilbageværende mikrobiler op imod hinanden i denne store mikrotest.

Hvordan kører de?

Hyundai i10 – den letkørte

Skal jeg beskrive køreoplevelsen i i10 med ét ord, er det letkørt. Der er absolut ingen fikumdik bag rattet, og jeg tør næsten garantere, at enhver nybegynder kan sætte sig ind og komme af sted uden koblingshop.

Koblingspunktet er virkelig nemt at finde, og i10 lister sig i gang uden behov for meget speeder. Gearskiftet er tilsvarende nemt og elegant, men samtidig præcist nok til, at man altid ved i hvilket gear, man fører stangen over i.

Om end det er med en lille margen, så er Hyundai i10 den mest komfortable af de tre. Der er ikke det store raffinement, men man bliver ikke rusket, når man fiser rundt i storbyen. Det er også i byen, den hører til med sit lette styretøj og generelt agile facon.

SE OGSÅ | Mikrobiler stiger i pris, så hvad gør du nu?

Motorvejen er derimod ingen livret for Hyundai i10, der med sine 67 hk taber pusten ved selv beskedne mellemaccelerationer. Det er dog fælles for de fleste mikrobiler – og det gælder alle tre biler her i stortesten.

Kia Picanto – den letkørte, del 2

Kia Picanto og Hyundai i10 er ret beset to sider af samme sag. I hvert fald når det kommer til platform og drivlinje, hvor de to koreanere er enæggede tvillinger. Derfor er Kia Picanto også letkørt og særdeles nybegyndervenlig.

Den kraftige lup skal frem, når forskellene skal findes. Koblingspunktet ligger umiddelbart lidt højere i Picanto, mens undervognen fremstår en tand mere kontant end i i10, til trods for at fælgene er samme størrelse. Men det er altså marginalerne, der adskiller dem.

Ved bykørsel er den delte 1-liters motor fin og gør aldrig væsen af sig. Til gengæld skal alle omdrejninger såvel som hver en meter af tilkørselsrampen i brug, når man skal på motorvejen. 67 hk er ganske enkelt for lidt i både Picanto og i10.

LÆS OGSÅ | Test: Kia Picanto er mere fuldendt end de fleste mikrobiler

Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 14,6 sekunder er Picanto et halvt sekund hurtigere end i10, og når udgangspunktet er så skidt, har lidt også ret.

Toyota Aygo X – den rappe

Køreoplevelsen i Toyota Aygo X er anderledes end i de to koreanere, og den opleves generelt lidt mere rap. Det rappe element kan dog ikke tilskrives motoren, selvom den er fem heste stærkere end koreanernes.

Accelerationen fra 0 til 100 km/t er den sløveste af de tre med en tid på 15,6 sekunder. Med 96 Nm skal kræfterne også i Aygo X hentes i det yderste hjørne af omdrejningstælleren, hvor motoren fremstår mere træg og grovkornet.

Også gearkassen er mere grovkornet og uden samme gelinde følelse. Det er en knoklet oplevelse at skifte gear, hvilket også fjerner et lag af det letkørte, som i10 og Picanto besidder. I stedet er Aygo X den mest dynamiske.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe

Styretøjet er let, men præcist og giver en bedre fornemmelse med forhjulene, mens undervognen er mere nuanceret. Komforten er der, men det er med elementer af både noget kontant og balance. Det betyder, at Toyota Aygo X er den mest agile, og at den er den eneste af de tre, der kan give et uventet smil på læben.

Toyota Aygo X har også lidt mere at byde på i sine køreegenskaber, når man rykker den på motorvejen. En bredere sporvidde sikrer en bedre retningsstabilitet, ligesom gearingen også er sat bedre op til højere hastigheder. Den lille motor Aygo X ligger en tand mere tyst ved 130 km/t.

Hvordan er kabinerne?

Varierende temperament

I den økonomivenlige mikrobilsklasse kan man ikke forvente blød plastik og lækre materialer. – heller ikke i de sidste tre tilbageværende biler. Her er hård og dunkel plast über alles, og det er bare sådan, det er.

De tre adskiller sig lidt på temperament og anderledes løsninger, hvor Kia Picanto har alu-lignende trim og Hyundai i10 har mønster i dørsiderne samt nogle fede indvendige dørhåndtag. Derudover er de to koreanske søskende så generiske, som de kan være.

Toyota Aygo X skejer klart mest ud og giver rent faktisk beskueren lidt at kigge på. Her er sjove luftdyser og adskillige runde former, der får Aygo X til at føles som lidt mere end bare et billigt transportmiddel.

LÆS OGSÅ | Test: MG ZS EV Standard Range er billig og hvad mere

Målt på anvendeligheden i hverdagen er de tre ret tæt matchet. Alle har et dedikeret klimapanel med fysiske knapper og let forståelige knapper på rattet. Igen er det ret generisk, men det er på den gode måde, fordi det hele er no-bullshit intuitivt.

Toyota vinder på tech, taber på plads

Toyota Aygo X er den nyeste model af de tre, og det mærkes på det mindst overraskende område: Tech-delen. Testbilen er udstyret med den største infotainmentskærm – på 9″ – der fås til bilen, der på trykfølsomhed, opløsning og system efterlader det koreanske infotainmentsystem på 8” i støvet.

Ser vi på pladsforholdene, er det dog Toyota Aygo X, der ender med at blive efterladt i støvet. Bagsædet i japaneren egner sig ganske enkelt ikke til voksne mennesker, hvis disse altså er i besiddelse af ben. 

Mærkværdigt, da Aygo X både er den længste, bredeste og højeste. Med en kapacitet på 231 liter er bagagerummet i Aygo X også det mindste mod henholdsvis 252 liter og 255 liter i i10 og Picanto.

LÆS OGSÅ | BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

I koreanerne skal man ikke være bange for at tilbyde kollegaerne et lift, da man rent faktisk kan sidde fire voksne mennesker i dem begge. Det er Hyundai i10, der tilbyder mest plads af de to, hvilket giver mening, da Kia Picanto er den korteste i totallængde.

Priser og udstyr

Klassisk lokkemad

På restaurant kan man godt tiltuske sig en fin vin, selv når den er kortets billigste. Sådan fungerer det imidlertid ikke i bilindustrien, hvor de billigste varianter er lokkemad, så man i kampagnen kan skrive “FRA 124.900 KR!”.

Det er præcis dét Kia Picanto, stortestens billigste, starter i, hvis man vælger den i Vision-variant – men det bør man ikke. I Vision-varianten snyder man i al fald sig selv for basalt udstyr som infotainmentskærm og elruder bagtil.

Vælger man den billigste Toyota Aygo X i den såkaldte Essential-variant til 137.990 kr., får man hverken skærm eller radio. Den billigste Hyundai i10 hedder også Essential, starter i 132.995 kr. og giver rent faktisk noget udstyr for pengene – som infotainmentsystem med 8” skærm med trådløs Apple CarPlay.

LÆS OGSÅ | Test: Mere sportiness til Toyota Yaris med GR-Sport

På sikkerhed er Toyota foran, men dog kun med en my. Fra indgangsniveau er adaptiv fartpilot standard, hvilket ingen af koreanerne kan prale med. Både Aygo X og i10 kommer dog med vognbaneassistent, nødbremse med fodgængergenkendelse og fjernlysassistent som standard, mens Picanto kræver tilkøb til hele 9.999 kr. for den slags.

Omvendt trumfer Picanto med Kias famøse fabriksgaranti på syv år, som absolut er værd at tage med. Hyundai i10 har fem års fabriksgaranti, mens Toyota Aygo X har de mere gængse tre års fabriksgaranti. Tager man sin Aygo X til service hos Toyota, også når den garanti er udløbet, forlænges garantien dog helt op til 10 år.

Men… Hvilke varianter skal så man vælge?

I Toyota Aygo X skal man op i Active-varianten til 152.990 kr. før det rigtig giver mening. Her får man så til gengæld også 8” infotainmentskærm, læderrat, sædevarme, bakkamera, 17” alufælge og LED-forlygter.

Som det var tilfældet med sikkerhedsudstyret, kræver Kia Picanto lidt flere tilkøb. Prestige-varianten til 139.900 kr. får sin 8″ skærm og sin CarPlay, men har stadig ikke klimaanlæg eller sædevarme. 

Her skal man op i Upgrade-varianten til 149.900 kr. Som også får alufælge, men stadig mangler automatisk klimaanlæg, der kommer i en Komfort-pakke med el-klapbare sidespejle til 3.499 kr. Den ender således i 153.399 kr., før den får min anbefaling.

LÆS OGSÅ | Hyundai i10 viser friskt design og fint udstyr

Det er i Hyundai i10, man får mest for mindst. I Advanced-varianten til 139.995 kr. får man klimaanlæg, varme i forsæderne, varme i rattet og bakkamera, foruden den 8” store skærm, der er standard. Desværre uden LED-lygter, der dog er en tilføjelse i det facelift af i10, der for nyligt blev offentliggjort.

Og vinderen er:

Hyundai i10. Det er her, der er mest komfortudstyr til den laveste pris, mest plads på bagsædet og mest komfort, når alt sættes kommer til alt. 

Kia Picanto kommer i sagens natur tæt på i10, fordi den minder meget om sin tvilling i komfort og det at være letkørt, men Picanto kræver flere tilkøb, før den giver mening.

Toyota Aygo X er ingen taber, hvilket salgstallene vidner om. Den rappe mikrobil kunne nemlig kalde sig Danmarks fjerde bedst sælgende bilmodel i 2022 med 3.109 eksemplarer – sølle to biler fra tredjepladsen.

Når Toyota Aygo X sammenlignes direkte, er der dog noget, der gør den lidt sværere at forstå. Den er ganske utvivlsomt den af de tre, der kører bedst, men er det virkelig dynamik, man er på udkig efter, når man køber mikrobil?

SE OGSÅ | Video: Biler til 50.000 kr. – hvad skal du se efter?

I en klasse som mikrobilsklassen vægter jeg selv benplads, komfort og lette køreegenskaber højere, hvorfor Toyota Aygo X lander en sidsteplads trods de fine køreegenskaber og den mere spændende kabine.


Hyundai i10 1,0 67 hk

Motor: R3, 998 cm3
Ydelse: 67 hk / 96 Nm
0-100 km/t: 15 sekunder
Tophastighed: 156 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2: 
110 gram/km
Mål (L/B/H): 
367/168/148 cm
Køreklar vægt: 
1.038 kilo
Bagagerumsvolumen: 
252 liter

Startpris: 
132.995 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 
14.995kr. / 1.695 kr.


Kia Picanto 1,0 67 hk

Motor: R3, 998 cm3
Ydelse: 67 hk / 96 Nm
0-100 km/t: 14,6 sekunder
Tophastighed: 161 km/t
Forbrug: 19,6 km/l
CO2: 
115 gram/km
Mål (L/B/H): 
359/159/148 cm
Køreklar vægt: 
976 kilo
Bagagerumsvolumen: 
255 liter

Startpris: 
124.900 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 
4.995kr. / 2.295 kr.


Toyota Aygo X 1,0 72 hk

Motor: R3, 998 cm3
Ydelse: 72 hk / 93 Nm
0-100 km/t: 15,6 sekunder
Tophastighed: 158 km/t
Forbrug: 20,4 km/l
CO2: 
110 gram/km
Mål (L/B/H): 
370/174/151 cm
Køreklar vægt: 
940 kilo
Bagagerumsvolumen: 
231 liter

Startpris:
137.990 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 
2.645 kr. / 2.645 kr.


Find brugte eksemplarer af de tre mikrobiler til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS