august 22, 2023

Kia for de rige: EV9 fra 674.900 kr.

Kia som et folkeligt mærke? Ikke hvis det gælder den nye EV9, den store elektriske SUV. Fuldt udstyrede udgaver kommer først, og de starter fra 674.900 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den til dato største Kia-model i Danmark bliver også en af de dyreste: Den nye Kia EV9, en stor elektrisk SUV med en længde på 505 cm, vil i første omgang komme til Danmark med en startpris på 674.900 kr. for en meget veludstyret, men bestemt ikke kraftfuld udgave.

Vi siger “i første omgang”, fordi EV9 ved introduktionen i Danmark findes i to udgaver med rigtig meget udstyr – og derfor er der lagt op til, at Kia senere får lavere udstyrsvarianter til landet. Om prisen på noget tidspunkt kan komme meget under 600.000 kr.? Man har lov at håbe.

De to EV9-udgaver, som rammer Danmark først, er EV9 Long Range RWD Premium Launch Edition med baghjulstræk og 203 hk og EV9 Long Range Performance AWD GT-Line. Førstnævnte er en lanceringsvariant, som sandsynligvis udgår, når den er udsolgt. GT-Line-modellen bliver et fast indslag i EV9-programmet.

Rækkevidde op til 563 kilometer

Først til udgaven af Kia EV9 til 674.900 kr. EV9 Long Range RWD er udstyret med en elmotor med 203 hk, som trækker baghjulene. Batteriet er ens i alle EV9-modeller, og det er større end vi har set i nogen anden elbil fra Kia: 99,8 kWh.

Der skal meget batteri til at drive en stor, firkantet SUV, og det er tydeligt med et WLTP-gennemsnitsforbrug på 20,2 kWh/100 kilometer. Rækkevidden er helt bestemt god med 563 kilometer, og som den mindre EV6 kan EV9 lade med op til 250 kW ved en lynlader.

Hurtig er EV9 ikke med en elmotor med omtrent samme ydelse, som Kia kører med i Niro EV. 0-100 km/t på 9,4 sekunder får kamp til stregen af tiden i en minibil som Mazda 2, men 185 km/t som topfart er godkendt. EV9 med baghjulstræk må desværre kun trække 90 kilo på krogen.

Hvad EV9 Long Range AWD ikke har af sprudlende kræfter, har den i udstyr. For at retfærdiggøre prisen på næsten 700.000 kr. er lanceringsudgaven Premium Launch Edition meget rigt udstyret (metallak skal dog stadig betales og koster 11.999 kr. Farven Flare Red koster ikke ekstra). 19″ alufælge, 7 sæder, el-betjening af rat og forsæder, kunstlæderindtræk, head-up-display, varme i rat og to forreste sæderækker, Meridian-lydanlæg – og logo i rattet med lys.

Toppen byder – indtil videre – på 384 hk

I EV9 Long Range Performance AWD GT-Line går det meget hurtigere end i modellen med 203 hk. Her er to elmotorer fælles om at skabe 384 hk, og med en motor ved hver aksel er vejgrebet der til hurtig acceleration: 0-100 km/t flyver forbi på 5,3 sekunder, og med flere kræfter og firehjulstræk må denne variant fortsætte til 200 km/t.

Forbrug og rækkevidde lider, som man næsten kan sige sig selv. 22,8 kWh for hver 100 kilometer er ikke noget at være stolt af, når en Mercedes EQS SUV med 544 hk har et tilsvarende forbrug på 20,9 kWh. Rækkevidden er, af samme årsag, stadig fornuftige 505 kilometer.

GT-Line betyder hos Kia mere lir, større hjul og masser af udstyr. I forhold til den allerede meget fyldte Premium Launch Edition er der enkelte forskelle, men vi taler om størrelsen på fælgene, design og muligheden for ekstraudstyr. EV9 GT-Line har 21″ alufælge, og i modsætning til Premium Launch Edition fås den med 6 sæder (anden række med kaptajnstole, som Kia kalder Relaxion-sæder med fodhvilere) til 24.999 kr. og to-delt panoramasoltag til 19.999 kr.

Som GT-Line kan EV9 også leveres i den heftige blå lakering, som ses på billederne. Lakken er mat, hedder Ocean Blue Matt og koster 24.999 kr.

Uden ekstraudstyr er prisen for den 384 hk stærke EV9 GT-Line 749.900 kr., og med mat lakering, soltag og Relaxion-sæder ligger prisen på 819.897 kr. Det er en ambitiøs pris, som mange Kia-kunder ikke vil kunne forholde sig til. Men ambitionen hos Kia er nye kundegrupper, som ellers ville shoppe hos tyske premiummærker. Om det kommer til at ske, glæder vi os til at se.

Del artikel:

Brugte elbiler fra Kia til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS