maj 14, 2024

Opdateret: Kia EV6 får et stort facelift med større batteri

Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Artiklen er opdateret med nye billeder, som viser den faceliftede EV6 i sin fulde form. Artiklen udkom med to billeder, som viste udsnit af bilen.

Kia EV6 blev introduceret i 2021, og elbilen fra Sydkorea viste sig meget hurtigt at være en af de bedste elbiler på markedet. I 2024 er glansen slet ikke gået af EV6, og den er stadig blandt de bedste, men opmærksomheden på markedet omkring bilen virker til at være stilnet af.

I de første fire måneder af 2024 har Kia indregistreret 281 fabriksnye EV6’ere i Danmark. Det er uden tvivl langt færre, end importøren havde ønsket, og set i forhold til antallet af Niro EV og konkurrenten Skoda Enyaq i samme periode ser det ikke rigtig godt ud: 371 styk Niro EV og 804 styk Enyaq.

Kia har noget på vej, som kan give EV6 fornyet opmærksomhed: et stort facelift med masser af nyheder. Der ikke kun nyt i vente omkring designet, men også omkring batteri, rækkevidde, udstyr og sikkerhed.

Fronten får den helt store omgang

EV6 har fået en helt ny snude med nye forlygter, som med nye vinkler og LED-kørelys uden opdelte punkter ser meget anderledes ud end de gamle.

Toppen af forlygterne, som rumme øverste del af LED-kørelyset, er splittet af en vinge, som danner yderpunktet af åbningen ved frontklappen. Hovedlygterne sidder tilsyneladende, selv om det er svært at se, i V’et, som udgør bunden af LED-kørelyset.

Mindre dramatisk er udviklingen i den anden ende af EV6. De grundlæggende former er der ikke gjort noget ved. Umiddelbart virker den største ændring til at være lygtebåndets udbrudte LED-bjælke. På originalen er LED-båndet tyndere, og det er lodrette, enkeltstående LED-streger, der fylder mest i lygterne.

Nyt batteri med kapacitet på 84 kWh

Interiøret er præget af opdateringer, som til dels stammer fra den større EV9. Mens det kurvede display med digital instrumentering og infotainment med to skærme på hver 12,3″ tommer på overfladen vil være som før, så er infotainmentsystemet helt nyt.

Kia giver den faceliftede EV6 infotainmentsystemet fra EV9, som er mere lækkert, når det kommer til grafik og farver – og mere betjeningsvenligt, når det kommer til funktionerne. EV6 har dog ikke arvet det lille display på 5″ til klimabetjening, som i EV9 sidder mellem de to store skærme til infotainment og instrumentering; klimaanlægget med videre styres fortsat fra et panel i midterkonsollen.

Sikkert er det, at EV6 fås endnu mere veludstyret end før med bl.a. el-betjent justering af rattet, automatisk låsning af bilen når man går fra den, 12″ head-up-display og – ENDELIG – trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto.

LÆS OGSÅ | Den nye Kia Ceed?

Batteriet i Long Range-udgaverne af EV6 har indtil nu været på 77,4 kWh, og rækkevidden har været op til 528 km i udgaven med baghjulstræk. I den faceliftede EV6 er der et helt nyt batteri med en kapacitet på 84 kWh, og med højere energitæthed giver det både mere rækkevidde og endnu hurtigere opladning end før.

Rækkevidden oplyses indtil videre kun efter koreansk standard, hvor den stiger fra 475 til 494 kilometer. En nogenlunde tilsvarende stigning efter WLTP-standarden kan sandsynligvis få rækkevidden i den europæiske version op omkring 550 kilometer.

Vi vender tilbage med mere information om den faceliftede EV6, så der kommer information om den europæiske model.

Del artikel:

Brugte Kia EV6 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS