Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Artiklen er opdateret med nye billeder, som viser den faceliftede EV6 i sin fulde form. Artiklen udkom med to billeder, som viste udsnit af bilen.
Kia EV6 blev introduceret i 2021, og elbilen fra Sydkorea viste sig meget hurtigt at være en af de bedste elbiler på markedet. I 2024 er glansen slet ikke gået af EV6, og den er stadig blandt de bedste, men opmærksomheden på markedet omkring bilen virker til at være stilnet af.
I de første fire måneder af 2024 har Kia indregistreret 281 fabriksnye EV6’ere i Danmark. Det er uden tvivl langt færre, end importøren havde ønsket, og set i forhold til antallet af Niro EV og konkurrenten Skoda Enyaq i samme periode ser det ikke rigtig godt ud: 371 styk Niro EV og 804 styk Enyaq.
LÆS OGSÅ | Kompakte Kia EV3 har premiere den 23. april
Kia har noget på vej, som kan give EV6 fornyet opmærksomhed: et stort facelift med masser af nyheder. Der ikke kun nyt i vente omkring designet, men også omkring batteri, rækkevidde, udstyr og sikkerhed.
EV6 har fået en helt ny snude med nye forlygter, som med nye vinkler og LED-kørelys uden opdelte punkter ser meget anderledes ud end de gamle.
Toppen af forlygterne, som rumme øverste del af LED-kørelyset, er splittet af en vinge, som danner yderpunktet af åbningen ved frontklappen. Hovedlygterne sidder tilsyneladende, selv om det er svært at se, i V’et, som udgør bunden af LED-kørelyset.
Mindre dramatisk er udviklingen i den anden ende af EV6. De grundlæggende former er der ikke gjort noget ved. Umiddelbart virker den største ændring til at være lygtebåndets udbrudte LED-bjælke. På originalen er LED-båndet tyndere, og det er lodrette, enkeltstående LED-streger, der fylder mest i lygterne.
Interiøret er præget af opdateringer, som til dels stammer fra den større EV9. Mens det kurvede display med digital instrumentering og infotainment med to skærme på hver 12,3″ tommer på overfladen vil være som før, så er infotainmentsystemet helt nyt.
Kia giver den faceliftede EV6 infotainmentsystemet fra EV9, som er mere lækkert, når det kommer til grafik og farver – og mere betjeningsvenligt, når det kommer til funktionerne. EV6 har dog ikke arvet det lille display på 5″ til klimabetjening, som i EV9 sidder mellem de to store skærme til infotainment og instrumentering; klimaanlægget med videre styres fortsat fra et panel i midterkonsollen.
Sikkert er det, at EV6 fås endnu mere veludstyret end før med bl.a. el-betjent justering af rattet, automatisk låsning af bilen når man går fra den, 12″ head-up-display og – ENDELIG – trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto.
LÆS OGSÅ | Den nye Kia Ceed?
Batteriet i Long Range-udgaverne af EV6 har indtil nu været på 77,4 kWh, og rækkevidden har været op til 528 km i udgaven med baghjulstræk. I den faceliftede EV6 er der et helt nyt batteri med en kapacitet på 84 kWh, og med højere energitæthed giver det både mere rækkevidde og endnu hurtigere opladning end før.
Rækkevidden oplyses indtil videre kun efter koreansk standard, hvor den stiger fra 475 til 494 kilometer. En nogenlunde tilsvarende stigning efter WLTP-standarden kan sandsynligvis få rækkevidden i den europæiske version op omkring 550 kilometer.
Vi vender tilbage med mere information om den faceliftede EV6, så der kommer information om den europæiske model.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.