april 20, 2024

Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent

Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Ville det ikke være lækkert, hvis der fandtes en elektrisk stationcar i Golf-klassen, som kunne køre 500 kilometer på en opladning, lynlade med 250 kW og trække 1.400-1.500 kilo på krogen. Og så til 300.000 kr., selvfølgelig, for den skal være til at betale.

Det ville være lækkert, med stor og tyk streg under VILLE, for det er en bil, der kun findes i min fantasi. Du kan få en elektrisk stationcar til omkring 300.000 kr., men den får lige så mange rigtige i min fantasi-quiz som en gammel Fiat Panda.

Den benzindrevne stationcar er en evergreen, som kan alt det, min fantasistationcar kan. Selvfølgelig kan den ikke lade, men den kan alt det andet, og for mange danske familier er det så godt, som det bliver, nu hvor elbilerne enten ikke kan eller er alt for dyre til at afløse den.

Kia Ceed SW har kørt på benzin siden den kom frem i 2007, og selv om den nyeste kom helt tilbage i 2018, så er den ikke bare en af de helt store i Golf-klassen – den var også landets mest solgte stationcar i 2023.

Hvorfor er Ceed SW populær?

Der foreligger ingen Gallup-undersøgelse med de 2.246 danskere, private eller firmaer, som i 2023 fik indregistreret en helt ny Ceed. Jeg kan heller ikke svare på, hvor mange af de nye Ceed var med stationcarkarrosseri, men jeg ved, det var mange af dem.

Mit bud på populariteten for den koreanske stationcar er… et bud. Jeg tror, det er fordi, Ceed SW er fornuftig, velkørende, veludstyret, velskabt, overkommelig og begunstiget med en fabriksgaranti på syv år op til 150.000 kilometer. 

LÆS OGSÅ | Den nye Kia Ceed?

Den mest skrabede Ceed SW er ikke skrabet. Den er måske nok lidt træg i det med en 1-liters turbomotor med svimlende 100 hk og 172 Nm, men idéen med en stationcar er ikke at vinde en lyskrydsduel. Det er mere at have god plads og udstyr som infotainment med trådløs Apple CarPlay, bakkamera, varme i forsæderne, læderrat med varme og godt med sikkerhedsudstyr, som man får i den billigste Ceed SW til 249.900 kr.

Jeg er mere fornemt kørende med den stærkest mulige motor, en 1,5-liters med 160 hk og 253 Nm, automatisk gearkasse og det højeste udstyrsniveau, Upgrade, men prisen er stadig ikke rigtig høj med 329.900 kr. 

Men har den så god plads?

En stationcar med et lille bagagerum er ingen rigtig stationcar. Ceed SW har et stort bagagerum, så den er en rigtig stationcar, og den slår eksempelvis konkurrenten Toyota Corolla Touring Sports på volumen.

625 liter, når alle sæder er i brug og op til 1.694 liter, når hele bagagerummet og meget af kabinen udnyttes. Det er et godt rum med lav læssekant, og under forskellige falske bunde er der dybe rum, som man kan gemme gummistøvler, tæpper, skovle, slik og meget andet i.

For 9.999 kr. bliver oplevelsen med Kias stationcar endnu bedre – og mere komplet. Til prisen får man en el-betjent bagklap, som testbilen er udstyret med, og da jeg husker bagklappen på en Ceed SW som ret tung, når den er manuel, så er det en god idé at bestille med.

Man kan bestille varme i bagsædet, men det kommer i en pakke til 26.999 kr. Der er læderindtræk, el-justerbart førersæde, ventilation i forsæderne og andet med, men jeg ville ønske, varmen til bagsædet kunne fås separat. 

Pladsen på bagsædet er nemlig tilstrækkelig, og den er bedre end i Peugeot 308 SW, så jeg føler mig ikke radbrækket efter en halv time. For nylig testede jeg den nye Toyota C-HR, som udover vinduer i dørene intet har at byde på for folk, der rejser i bagsædet. Ceed SW har midterarmlæn med kopholdere (i den testede variant), lommer i ryggen af forsæderne og ventilationsdyser.  

Er den fed at køre i?

Både ja og nej. Først de dele, som får mig til at sige nej. For det første støjer Ceed SW for meget. Motoren ville i sig selv ikke være et stort problem med sin metalliske klang, hvis bilen var isoleret bedre mod støj fra motorrummet. Men støj fra dækkene og generel vejstøj er anstrengende, så hvis du har planer om mange motorvejskilometer i Ceed SW, så test den på motorvej, før du skriver under på noget.  

Motoren har kræfter nok, også til at trække en campingvogn, så den ender i sig selv på ja-siden. Den kunne være mere økonomisk, men det er dobbeltkoblingsgearkassen, der trækker i nej-retningen, og den trækker ret hårdt.

Det går langsomt med at sætte i gang. Med mindre du trykker mere på speederen, end du tænker er nødvendigt, og så kommer man nemt til at overdosere. Gearkassen vil helst ikke skifte smidigt ved lav fart, igangsætning eller når du jokker på speederen for en hurtig overhaling. Den manuelle gearkasse er bedre, men det er ikke rigtig en trøst.

Noget der gør Ceed SW fed at køre i er styretøjet og undervognen. Der er en snert af dynamik, som gør bilen køreglad, men mest lægger jeg mærke til, at styretøjet er naturligt og svingeegenskaberne uanstrengte.

Med benzinmotor kører Ceed SW bedre end som plug-in hybrid. Der er lige omkring 160 kilo mere i plug-in hybriden, og den højere vægt giver, med vilje eller ikke med vilje, en stivere affjedring og lidt mere træge køreegenskaber.

Kia har for få dage siden haft fingrene nede i maskinrummet på modellen Ceed SW 1,5 for at gøre den klar til den seneste Euro-emissionsnorm. 1,5’eren har nu kun 140 hk, og i forhold til testbilens evne til at trække 1.410 kilo, må den nu kun trække 1.210 kilo.

Hvilke konkurrenter har Ceed SW?

Jeg holder mig til de helt direkte konkurrenter, som er stationcars i Golf-klassen med forbrændingsmotor. Hele idéen med den her test er at vise, at den klassiske stationcar med forbrændingsmotor stadig er derude som et godt alternativ til en SUV eller crossover. 

Hos søstermærket Hyundai findes i30 Stationcar, som i løbet af året kommer med et lille facelift. Den er lidt billigere end Ceed SW, og så fås den fine trecylindrede motor (i en udgave med 120 hk) med automatisk gearkasse, som Kia ikke byder på. Priserne starter lige nu ved 244.995 kr. med 120 hk og manuel gearkasse.

Peugeot 308 SW er en af de nyeste i klassen, og også den har et stort bagagerum. Hvad den ikke har er god plads på bagsædet, og den har heller ikke stabile priser. Lige nu fås den med benzinmotor med 130 hk fra 264.990 kr., og der er meget bil for pengene. Om en måned – eller bare en uge – kan importøren have lavet om i modelprogrammet igen.

308 SW har en søstermodel i Opel Astra Sports Tourer, men af ukendte årsager er den endnu ikke kommet til Danmark. Så jeg springer til den dyre, men åh så fornuftige Toyota Corolla Sports Touring, der udelukkende fås som hybrid. En komfortabel bil med nøjsomme motorer til priser fra 319.990 kr.

Der er meget praktiske stationcars hos Cupra/Seat, Skoda og Volkswagen: Leon, Octavia Combi og Golf Variant. De har god plads og rigtig gode motorer, men eksempelvis en Golf Variant med 150 hk og automatisk gearkasse koster mindst 389.995 kr., og så skal du først i gang med at købe nødvendigt ekstraudstyr.

Ford Focus findes stadig, selv om der er sat en udløbsdato på. Den udgår i 2025 uden erstatning, og hvis man vil have en, før det er for sent, fås den fra 277.250 kr. med en 1-liters motor med 125 hk. Eller hvad med ST-X-udgaven med 280 hk til 595.770 kr.?


SPECIFIKATIONER

Kia Ceed SW 1,5 T-GDI DCT Upgrade 

Motor: R4, 1.482 cm3
Ydelse: 160 hk/253 Nm
0-100 km/t: 8,8 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 17 km/l
CO2-udledning: 133 gram/km
Mål: 460/186/160 cm
Køreklar vægt: 1.449 kilo
Trækvægt: 1.410 kilo
Bagagerumsvolumen: 625-1.694 liter

Pris: 329.900 kr. (Ceed SW fås fra 249.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst for denne variant (Ceed SW fås fra 287.398 kr.)

Del artikel:

Brugte Kia Ceed til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS