Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Kia som et folkeligt mærke? Ikke hvis det gælder den nye EV9, den store elektriske SUV. Fuldt udstyrede udgaver kommer først, og de starter fra 674.900 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den til dato største Kia-model i Danmark bliver også en af de dyreste: Den nye Kia EV9, en stor elektrisk SUV med en længde på 505 cm, vil i første omgang komme til Danmark med en startpris på 674.900 kr. for en meget veludstyret, men bestemt ikke kraftfuld udgave.
Vi siger “i første omgang”, fordi EV9 ved introduktionen i Danmark findes i to udgaver med rigtig meget udstyr – og derfor er der lagt op til, at Kia senere får lavere udstyrsvarianter til landet. Om prisen på noget tidspunkt kan komme meget under 600.000 kr.? Man har lov at håbe.
LÆS OGSÅ | Kia EV9: Batteri på næsten 100 kWh
De to EV9-udgaver, som rammer Danmark først, er EV9 Long Range RWD Premium Launch Edition med baghjulstræk og 203 hk og EV9 Long Range Performance AWD GT-Line. Førstnævnte er en lanceringsvariant, som sandsynligvis udgår, når den er udsolgt. GT-Line-modellen bliver et fast indslag i EV9-programmet.
Først til udgaven af Kia EV9 til 674.900 kr. EV9 Long Range RWD er udstyret med en elmotor med 203 hk, som trækker baghjulene. Batteriet er ens i alle EV9-modeller, og det er større end vi har set i nogen anden elbil fra Kia: 99,8 kWh.
Der skal meget batteri til at drive en stor, firkantet SUV, og det er tydeligt med et WLTP-gennemsnitsforbrug på 20,2 kWh/100 kilometer. Rækkevidden er helt bestemt god med 563 kilometer, og som den mindre EV6 kan EV9 lade med op til 250 kW ved en lynlader.
LÆS OGSÅ | Kia Sorento fornyet med inspiration fra EV9
Hurtig er EV9 ikke med en elmotor med omtrent samme ydelse, som Kia kører med i Niro EV. 0-100 km/t på 9,4 sekunder får kamp til stregen af tiden i en minibil som Mazda 2, men 185 km/t som topfart er godkendt. EV9 med baghjulstræk må desværre kun trække 90 kilo på krogen.
Hvad EV9 Long Range AWD ikke har af sprudlende kræfter, har den i udstyr. For at retfærdiggøre prisen på næsten 700.000 kr. er lanceringsudgaven Premium Launch Edition meget rigt udstyret (metallak skal dog stadig betales og koster 11.999 kr. Farven Flare Red koster ikke ekstra). 19″ alufælge, 7 sæder, el-betjening af rat og forsæder, kunstlæderindtræk, head-up-display, varme i rat og to forreste sæderækker, Meridian-lydanlæg – og logo i rattet med lys.
I EV9 Long Range Performance AWD GT-Line går det meget hurtigere end i modellen med 203 hk. Her er to elmotorer fælles om at skabe 384 hk, og med en motor ved hver aksel er vejgrebet der til hurtig acceleration: 0-100 km/t flyver forbi på 5,3 sekunder, og med flere kræfter og firehjulstræk må denne variant fortsætte til 200 km/t.
Forbrug og rækkevidde lider, som man næsten kan sige sig selv. 22,8 kWh for hver 100 kilometer er ikke noget at være stolt af, når en Mercedes EQS SUV med 544 hk har et tilsvarende forbrug på 20,9 kWh. Rækkevidden er, af samme årsag, stadig fornuftige 505 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suværen
GT-Line betyder hos Kia mere lir, større hjul og masser af udstyr. I forhold til den allerede meget fyldte Premium Launch Edition er der enkelte forskelle, men vi taler om størrelsen på fælgene, design og muligheden for ekstraudstyr. EV9 GT-Line har 21″ alufælge, og i modsætning til Premium Launch Edition fås den med 6 sæder (anden række med kaptajnstole, som Kia kalder Relaxion-sæder med fodhvilere) til 24.999 kr. og to-delt panoramasoltag til 19.999 kr.
Som GT-Line kan EV9 også leveres i den heftige blå lakering, som ses på billederne. Lakken er mat, hedder Ocean Blue Matt og koster 24.999 kr.
Uden ekstraudstyr er prisen for den 384 hk stærke EV9 GT-Line 749.900 kr., og med mat lakering, soltag og Relaxion-sæder ligger prisen på 819.897 kr. Det er en ambitiøs pris, som mange Kia-kunder ikke vil kunne forholde sig til. Men ambitionen hos Kia er nye kundegrupper, som ellers ville shoppe hos tyske premiummærker. Om det kommer til at ske, glæder vi os til at se.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.